Det är inte alla som får ett hyllningsalbum!

 

Den  28 november 1964 knep Tages med Sleep little girl förstaplatsen på Tio I Topp. Exakt femtiofem år senare lanseras på Spotify ett hyllningsalbum till Sveriges kanske främsta pop-grupp från sextiotalet. Det är Göran Brandels, en av landets ledande Tages-experter och författare till boken om Tages Från Avenyn till Abbey Road (tillsammans med Lennart Wrigholm) som tillsammans med Peter Torsén gjort det hela möjligt. Olika band har bjudits in att delta och enligt Göran så var intresset stort för att få medverka. Namnet på Albumet är Fuzzy Patterns, taget från en låt från albumet Contrast. Snart kommer det också att gå att lyssna till på CD och vinyl. Hela albumet kan du alltså höra redan nu på Spotify, Men jag ska nöja mig med att presentera ett par av låtarna.

 

Det rör sig alltså om personliga tolkningar av låtarna, men samtidigt kan man fundera på hur det låtit om Tagarna hade haft tillgång till dagens teknik. David Myhr har i sin tolkning av Every raindrop means a lot gett en antydan till det senare, även om han antytt något av ett dansbandssound. Jag föredrar nog Tages original med den desperata solorösten i duetten mellan Göran och Tommy. Tages version först, därefter tolkningen.  

 

https://www.youtube.com/watch?v=38ddbmLWnu4

https://www.youtube.com/watch?v=rtIkPT-7EYA

 

Peter Moren tar sig an en annan klassiker, Don´t turn your back . Denna gillar jag skarpt. Här får man verkligen känslan av att det kunde blivit något helt annorlunda om Tagarna haft tillgång till dagens teknik. Peter gör en både rapp och cool version i jämförelse med vilken Tagarnas framstår som en smula burkig och snabbproducerad. Men lyssna och jämför själv.

 

https://www.youtube.com/watch?v=_WxlYeSHHjs

https://www.youtube.com/watch?v=6tZ_P3tbQXo&list=OLAK5uy_n3lsu8L_mszAkJ8ERGG9UFyvYevkOZFzI&index=3

 

The Mad men band överraskar, med tanke på namnet, med en vokalissa. Och en utmärkt sådan! En spännande röst som till och från får mig att tänka på Doris och bättre beröm kan man väl inte ge och I´m going out passar henne som handsken. Tageslåtar har tolkats av kvinnliga artister och band förut, men detta vill jag säga slår det mesta. Originalet flirtar både med ren pop och r&b, medan de galna männen sneglar mot soul och cool jazz. Kanske den bästa tolkningen på hyllningsalbumet.

Nej, inte kanske, utan absolut.  

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=cUrBb7NkzpA

https://www.youtube.com/watch?v=RFbsQA19GRo&list=OLAK5uy_n3lsu8L_mszAkJ8ERGG9UFyvYevkOZFzI&index=14

 

Vi måste förstås också lyssna på gruppens genombrottslåt, Sleep little girl. Det är Rockfolket som gör sin version. Jag visste inte ens att de existerade fortfarande måste jag erkänna. Jag har alltid haft en böjelse för Tages första inspelning, den som kom på singel. Den har allt av den spelglädje, taffligt spel och primitiva inspelningsmetoder som var så typisk för den tidiga svenska popvågen då. När jag såg att Rockfolket skulle göra den var min första tanke att nu blir det en riktig rackarrökare, men icke sa Nicke. Här kommer en välproducerad ballad som nästan för tankarna till crooners. Fräckt och egensinnigt och roligt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=E1PLBKrDuvw

https://www.youtube.com/watch?v=nqkmCPTMdIs&list=OLAK5uy_n3lsu8L_mszAkJ8ERGG9UFyvYevkOZFzI&index=16

 

Sammantaget är albumet förstås ett måste för alla Tages-älskare men också ett nästan-måste för alla som gillar svensk sextiotalspop. Jag har lyssnat igenom albumet ett antal gånger och har (efter att ha kommit över min djupt rotade tveksamhet till tolkningar generellt), kommit att gilla det mer och mer. Blir nog inga listplaceringar även om jag absolut skulle rösta på I´m going out på Svensktoppen i Mad Mens tappning.

 

Det enda jag saknade var att inge vågade prova på min favorit, Miss McBaren, men det var kanske lika bra.

 

Grattis och tack Göran och Peter!

 

Lars

 

PS Ljudet är bättre på Spotify men här är hela albumet för den som inte ids. DS

 

https://www.youtube.com/watch?v=kQfyia4Iv2g&list=OLAK5uy_n3lsu8L_mszAkJ8ERGG9UFyvYevkOZFzI

 


Kommentarer
Postat av: Per

Även om det är - åtminstone för mig - mest okända namn som medverkar är det roligt, och rättvist, att Sveriges bästa band i sextiotalsvågen får en hyllningsplatta. Att det händer efter drygt femtio år visar att tages musik har en hållbarhet vi inte vågade tänka på då. Kul!

2019-12-07 @ 12:15:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0