Den 30 augusti 1969

 
De känns inte igen, riktigt, eller hur? Men läs vidare så förstår du.
 

Dags att åter kolla in hur listorna i England såg ut för 50 år sedan. Jag har flera gånger noterat i denna blogg att i slutet av 60-talet hade LPn seglat förbi singeln som det intressanta medium som förde fram ny musik. Jag avslutar med en glutt på LP-listan men topp-listan är inte alls så pjåkig. Den här toppar, ni minns den.

 

https://www.youtube.com/watch?v=izQB2-Kmiic

 

In The Year 2525 är så originell att man aldrig kan glömma den. Duon var en perfekt representant för sk onehitwonders. Motsatsen gäller för tvåan.

 

https://www.youtube.com/watch?v=61jfm219ArA

 

Honky Tonk Woman behöver inte kommenteras. DÄR har vi en klassiker som hade legat i topp fem veckor tidigare.

 

Jag fortsätter leta gobitar. Robin Gibbs Saved By The Bell på plats tre klarar inte riktigt kvalitétskontrollen. Inte heller Stevie Wonders Ma Cheri Amour därunder. Men hans skivbolagskollega Marvin Gaye var sexa.

 

https://www.youtube.com/watch?v=z76RDhkB-6c

 

Ja, så funkar det med en riktigt stor artist: Too Busy Thinking about my Baby tillhör inte Gayes största klassiker men så bra den är ändå, eller hur?

 

Creedence Clearwater Revivial är ännu ett av många namn som borde fått mer plats i dessa spalter. Nian för 50 år sedan tillhör fortfarande mina favoriter., Bad Moon Rising.

 

https://www.youtube.com/watch?v=5BmEGm-mraE

 

På 14e plats hittar vi en låt som varit uppe och vänt på 8e plats. Här på bloggen har vi en svag punkt för decenniets tjejer så Cilla Black kommer här även om Conversations inte är hennes allra bästa.

 

https://www.youtube.com/watch?v=c6-6nzAu8us

 

Här får genomgången av hitlistan för 50 år sedan stanna. Här fanns många artister som ni ska slippa läsa namnen på, nej redan 1969 kunde vi säga att det var bättre förr beträffande hitsen.

 

Bättre då på LP-listan. Elvis starka In Memphis var tvåa. På NME-listans 20 platser hittar vi också Led Zeppelin, Johnny Cash, Fairport Convention och Crosby, Stills & Nash som jag satte tvåa på listan i jubileumsserien.

 

Jag jublar när jag ser att toppar gör en annan stor favorit, Jethro Tulls Stand up!. Ni vet den där skivan med dubbelt vikuppomslag som när man viker upp det har en figur som, just det, står upp. Pass på här, käre läsare: Jag tror inte att vi i bloggens långa historia har bjudit på en länk som ger en HEL LP.  Kan bara hoppas att den digitala tekniken fungerar så ni får hela 14 låter med Jethro Tull att klicka fram. De 10 första är den fina LPn, därefter kommer två singlar som gavs ut separat. Även de godis, förstås.Varsågod!

 

https://www.youtube.com/watch?v=bjhl__7Y3N4&list=PL633C6E54B799D2A0&index=13

 

Med det får det vara för denna gång. Eftersom listorna, som sagt, var ännu roligare får vi se om jag återkommer i höst. Men redan nästa år är det dags för sextioårsjubiléer….

 

Per


Kommentarer
Postat av: Lars

Det är något speciellt med återblickar på listor. 1969 var i mina ögon inte ett av toppåren men ändå - när man läser ditt urval så fanns det fortfarande fantastiska låtar. Visst var det ett mäktigt musikdecennium när till och med de mindre bra åren allt som oftast var fantastiska!

2019-08-31 @ 14:03:42
Postat av: Per

Javisst, Lars. Kan bara instämma. Det är därför vi håller på!

2019-08-31 @ 18:55:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0