Melodifestival!

Svenska hjältar 1966!

Så har TVs årliga jättejippo dragit igång. Igen. Ja, det känns lika givet som årstidernas växlingar. Men, handen på hjärtat: Satt du och tittade i lördags?

 

Jag skrev om festivalen under många år för Västerbottens-Kuriren. Inte de där fåniga förhandsgrejorna om vem som blivit ovän med vem under repetitionerna utan recensioner av programmen när de sänts. För en skivskribent var det en trevlig utmaning att få kommentera programledare, scenbakgrunder etc och visst var det kul att få spaltutrymme för att tala om för läsekretsen vilken låt JAG tyckte var bäst.

 

Men så började TV med en massa förtävlingar som tar flera veckor samtidigt som musiken känns tråkigare och artisterna bara yta och föga innehåll. Så sedan ett par år har jag gett upp.

 

Det VAR bättre förr! I just detta fall är det faktiskt vetenskapligt bevisat, det trodde du inte. Umeåfödde numera professorn Alf Björnberg doktorerade 1987 med en genomgång av alla festivalens låtar fram till 1983. Med närsynt matematisk noggrannhet kunde han bevisa att variationen i festivalens låtar minskade successivt med tiden. Utbudet blev musikaliskt och textmässigt smalare. Precis som vi trott, alltså. Att det skulle blivit bättre efter 1983 kan ingen tro.

 

Alltså tillbaka till vårt gyllene decennium. Visst var det så att oss popnördar emellan snackade vi inte så mycket om melodifestivalen på skolgården. Det var ju inte just några elgitarrer om man säger så. I vår ungdom var klyftan mot den äldre generationen och dess musik tydlig.

 

Att nu gå tillbaka till sextiotalets tävlingslåtar blir en trevlig resa till en tid när musiken lät enkel och glad, trevlig helt enkelt. Fast nog sitter mycket av ungdomens negativism kvar när man hör låtarna i dag, det ska medges. Gamla glömda schlagerlåtar är glömda av goda skäl! Men letar man lite finns det flera att återvända till utan att man blir irriterad.

 

1962 vann Inger Berggrens Sol och vår. TV-och radiopubliken röstade brevledes. 102 237 röster är imponerande. 74 000 röster räckte inte för tvåan men nog borde den ha vunnit?

https://www.youtube.com/watch?v=nB8RJtQKJsg

Owe Thörnqvist hade skrivit När min vän. Monica Zetterlund framstår med åren allt tydligare som vårt lands bästa sångerska någonsin, utmanad bara av Alice Babs.

 

Men, OK då, visst var segerlåten glad och käck så det räcker, hör bara:

https://www.youtube.com/watch?v=AmJg0ib2Kow

Ann-Louise Hansson hade många hits på svensktoppen men har i med tiden kommit lite i skuggan av Siw Malmkvist och Lill-Babs. Kanske ok, hon hade en mjuk och lite mer tillbakahållen röst. Men en bra melodi är en bra melodi. Den här blev sjua 1967,

https://www.youtube.com/watch?v=1GGdJO5cYxc

Vi gillade Dusty Springfields mäktiga låtar och ville kanske inte erkänna att de handlade om ren och skär schlager. Towa Carson kunde jag inte riktigt med, särskilt inte om hon sjöng låtar av Peter Himmelstrand som verkade skriva melodifestivallåtar på löpande band. Men, 50 år senare, måste jag medge att Du vet var jag finns, som var med 1968, är ganska OK.

https://www.youtube.com/watch?v=sioL2_A5q2c

1969 blev det extraomröstning mellan Tommy Körbergs Judy min vän som slog Jan Malmsjös Hey Clown. Men bäst var Anni-Frid Lyngstad som kom fyra med Härlig är vår jord, eller hur?

https://www.youtube.com/watch?v=N29pTz2HRbc

60-talet var för oss svenskar mycket långt ifrån det triumftåg i Europa som kommit sedan ABBA och Herreys vunnit 1974 resp 1984. Vår bästa placering var en andraplats 1966. Ingen dålig låt,

https://www.youtube.com/watch?v=v7nHCUIhubU

När man kollar listan över de artister som var med i tävlingen på 60-talet hittar vi många som det känns rättvist att de blivit glömda. Men Lill Lindfors och Svante Thuresson var ju två hjältar som kom att hålla länge.

 

Ärligt talat, vi som var tonåringar på sextiotalet har blivit äldre och mer toleranta. Därför vågar jag tro att du som kollat länkarna haft en trevlig stund. Men jag tänker inte komma med fler melodifestivallåtar i denna spalt, jag lovar!

Per

 


Kommentarer
Postat av: Lars

Vilket kul inlägg, Per! Den gamle recensenten återuppstår. Själv fastnade jag för "Christina dansar" och hur väl den stått sig över tid. Vispop av bästa märke med en smula Alf Hambe i kryddningen. Fortsätt gärna med en internationell överblick över festivalen, där finns - du vilka jag menar - en del guldkorn. Återigen - kul!

2018-02-10 @ 17:56:18
Postat av: Peter Lindberg

Varje år det är mello i svensk TV, undrar jag alltid var är Björn Skifs var är Tommy Körberg.............Kan det vara åldern?!

2018-02-11 @ 15:48:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0