Kiwi-pop

Ibland undrar jag hur de som bodde i USA och UK såg på den pop-musik som producerades i mer exotiska, framför allt mindre, länder. Till exempel kan man undra hur de såg på den svenska musikscenen om de ens visste att det fanns en sådan? Tanken ledde vidare och jag frågade mig själv vad jag kände till om musiken i de mindre kända exportländerna för pop på sextiotalet? Nästan inget blev svaret. Nåväl. I samband med en längre och nyligen avslutad utlandsresa landade jag i Auckland, Nya Zealand, närmare bestäm på en Irländsk pub en ovanligt varm dag. En bit ifrån mig satt en äldre herre i ungefär samma ålder som jag och släckte törsten och vi kom att prata lite och eftersom vi tillhörde samma generation (och eftersom puben spelade mycket sextiotalspop) kom vi att prata om just ämnet sextiotalspop. Jag berättade något om våra svenska storheter om vilka han, av naturliga skäl, inte visste något men vi kom snart att utbyta videosnuttar på tuben. Jag visade Tages och Hep Stars och han visade prov på vad NZ hade haft att bjuda på. Fattar du att tiden försvann fort?

Nåja, jag la en del bokmärken och nu, när jag lyssnat in mig lite, så kom jag att förstå att också NZ hade haft en storhetsperiod. Jag tänkte dela med mig av några låtar som jag upptäckte vid detta trivsamma pubbesök.

Systrarna Donaldson hade några stora hits i sitt hemland, varav denna var den mest framgångsrika. Jag tycker den är otroligt charmig och har det där typiska soundet med både Cilla Black och Peggy Lee som inspirationskällor. Skulle jag tro. 

https://www.youtube.com/watch?v=9jBa8vWKy0M&index=1&list=PL3DFAD8A938D2BB96   

Allt var förstås inte hemsnickrat utan där, liksom här, gjordes en hel del covers förstås. Här får vi exempel på en sådan och gruppen, som bildades redan 1956, var släktspasbaserad med fyra bröder och en kusin (påminner mig om nån annan grupp). Rejält och bra hantverk av Herma Keil and The Keil Isles i deras twisttolkning. 

https://www.youtube.com/watch?v=uZO_dcn9_bE&list=PL3DFAD8A938D2BB96&index=3

Här fanns, liksom i Sverige, också grupper som spelade pop med inslag av etnomusik. En av de mer framgångsrika var Maori Hi Five som gjorde denna låten i svallet efter The Twists framgångar. En av gruppens medlemmar var Wes Epae, yngre bror till den mer kände Jay.

https://www.youtube.com/watch?v=ZsVKPlSmoa0&list=PL3DFAD8A938D2BB96&index=7

För Maori Hi Five var framgångarna internationellt också lite större. Gruppen, som tidvis bodde i Sverige tidigt sextiotal landade faktiskt i vår Tio I Topp 1962 med sin version av Hippy Hippy Shake som också är inspelad i Stockholm. Inte lika etno-anstruken, men väldigt … eh … jäktad är nog ordet jag söker.

https://www.youtube.com/watch?v=dA9sgJolmug

En mer lyckad cover gjordes av Nya Zealands eget yrväder, Dinah Lee. Här bjuder hon på en fartfylld och intensiv tolkning av Jackie Wilsons hit. Den kom samma år som Lulu´s ”Shout” och visst låter dom lite lika?

 https://www.youtube.com/watch?v=WHjddttbyJk&index=17&list=PL3DFAD8A938D2BB96

Avslutar med ytterligare en låt med yrvädret eftersom hon var min trevlige pubbekants favorit.

https://www.youtube.com/watch?v=cHWtmdP63r8&list=PL3DFAD8A938D2BB96&index=2

Lars

 

 

Kommentarer
Postat av: Per

Tror att din kompis blir med imponerad av vår musik än vad vi blir av deras. Fast din favorittjej på slutet är OK, måste sägas.

2018-02-02 @ 16:24:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0