Allt var inte bara musik

Nej förvisso – det dansades också. Jag skriver medvetet ”man” och inte ”jag” eftersom blygsel, medfödd o-musikalitet och självrespekt gjorde att jag sällan besökte dansgolvet. Eller så finurligt Cicero formulerade det: ”Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit”. Eller i alla fall såhär var det.

I början var foxtroten. Lämpade sig väl för trad-jazz. Min sex år äldre syster lärde mig tidigt foxtrot. Dessvärre så tidigt att hon fick stå på knä vilket medförde att jag blev en hyfsad dansör tillsammans med kvinnor som saknade knäled medan de som hade det gjorde dansen till ett äventyr. När sedan buggen kom in var jag helt lost hur mycket jag än beundrade de som fixade det.

 https://www.youtube.com/watch?v=nlc2tZ5xrZ4

Mest känd är förstås landsplågan från tidigt sextiotal känd – Twisten. Chubby Checker var förstås den dansen överstepräst och den spreds snabbt över världen och delar av rörelserna levde kvar långt efter det att stilen som sådan dött ut. Jag lägger ut en liten demonstration så det är bara att sätta igång och träna.

https://www.youtube.com/watch?v=ETX03Zjtarc

Sedan kom under en kort period någon typ av line-dance. Vet inte riktigt vad den kallades men jag minns tydligt hur man i veckorna tränade med några kamrater (flickorna som stränga koreografer) för att sedan visa upp sig på nästkommande lördags skoldans. Jag var ganska bekväm med detta, kanske för att det rörde sig om en kollektiv dans. Såhär kunde det se ut om vi bortser från de inledande presentationerna.

https://www.youtube.com/watch?v=cgHGLBMiX5I&list=PLBtL0kgw5wYQNJtUvsjLRhWEamc21LnZZ

Sedan kom de på ett snöre, de olika dagsländor till dansstilar som konkurrerade ut varandra. Ofta var de knutna till en viss låt som The Locomotion eller Dee Dees ”Mashed potato time”. Andra glömda storheter är The Pony, The Swim, The Watusi och…. Men här är det potatismos.

https://www.youtube.com/watch?v=mQBKpV9emKc

Till slut maldes stilarna ner till väl till och från i vart fall kallades Shake. Shake var en slags frihetlig dans som fritt lånade in rörelser från alla stilar och blev därmed inte en dansstil utan många som fasades in under ett begrepp. I samband med Shaken kom också Go go flickorna. Dessa är på något sätt det coolaste destillatet av sextiotalets dansstilar och en hel del var i vart fal halvproffs och rörde sig i gränslandet där de glada amatörerna håller till och dansarnas värld. Det är förstås väldigt politiskt inkorrekt i detta genusperspektivs och lättkränkthetens tidevarv men det kan jag tyvärr inte ta någon hänsyn till. Alla kan ju se hur fränt det är. Här kommer ett par låtar med sådana flickor både i svartvitt och i färg.

https://www.youtube.com/watch?v=Hom0fYd5uX4

Slutligen en dans som jag först i efterhand upptäckt men som jag gärna tar med mig till den dag – Gud förbjude – som jag hamnar på institution – The Stroll. Risken för lårbensbrott och andra malörer tycks väldigt begränsad och kan möjligen också utföras med rollator. Man ser ju också på minspelen vilken glädjespridare dansen är.  

https://www.youtube.com/watch?v=UrGLNtZ0rEg

God fortsättning på sommaren.

Lars

 

 

 

Kommentarer
Postat av: Per

Kul och bra genomgång, Lars!

2017-07-15 @ 11:09:01
Postat av: Peter%20Friberg

Du glömmer (?) att Du var en jäkel på Jenka, åtminstone på luciakvällen 1964 och Din syster kan vi bara beklaga, inte endast för danslektionerna ...

2017-07-16 @ 18:12:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0