Samlings-LP, del 3 – Zombies

Bildresultat för The Zombies LP bilder
 

Nja, medger redan i första meningen att här slirar jag lite på begreppet ”samlings-LP”. Kan erkänna att jag tagit med den för att jag gillar gruppen och vill gärna återkomma till dom här (se mars 2010 i arkivet till höger för att läsa mitt ”jag älskar” om gruppen).

 

The Zombies släppte en räcka underbara singlar men bara tre blev hits i någon egentligt mening. Genombrottet Shé s not There kom tvåa i USA hösten 1964. Att den bara kom 12a i England är nästan svårt att tro, så härlig, så klassisk den är

 

https://www.youtube.com/watch?v=CKBRc8zNQ30 

 

Som uppföljare släppte gruppen Leave me be som försvann alldeles. För mig som ung entusiast blev den en favorit direkt när jag hörde den på den här plattan

 

https://www.youtube.com/watch?v=8y6lTDJLrcY 

 

Jag lärde mig ackordföljden C, em, Fmaj, G6 på gitarren. Men när jag lyssnar 50 år senare verkar det vara fel. Nåväl, man kan inte lyckas jämt!

 

Den här plattan, ja. När den kom i vårt land 1966 med ett omslag som var fotat i Stockholm någonstans (en klasskompis var säker på att det var i Solna där han haft gympa) lanserades den inte som en samling utan helt enkelt som en andra LP från gruppen vars debut, Begin Here, hade lyckliggjort oss året innan. Vi kännare förstod dock att det var några av gruppens singlar med A- och B-sidor.

 

Men inte alla. Hur nu den som satte ihop skivan bar sig åt kan man undra eftersom gruppens nästa hit, i alla fall i USA, Tell Her No, inte är med. Som sagt, jag slirar lite här. Men eftersom fyra de efterföljande A-sidorna är med och resten av spåren är sex B-sidor tar jag mig friheten att kalla det för en samlings-LP.

 

Efter Tell Her No följde några konstiga år där gruppen släppte fler bra singlar men som inte slog vare sig hemma eller i USA. Men vi svenskar förstod bättre och röstade in den här på Tio-i-Topps tredje plats. Inte min egen favorit men en favorit-grupp!

 

https://www.youtube.com/watch?v=YaTY3rnduEI  

 

Tyvärr togs inte nästa låt här in på den listan trots att den testades. Åter ganska "rak" pop för att vara Zombies men en personlig favorit

 

https://www.youtube.com/watch?v=R-hG15MhED8 

 

Det som gör en bra samlingskiva bra är ju när bra, udda låtar, som just singelbaksidor, kommer med. Zombies unika musik var ofta närapå lika spännande när man vände på singeln. Den här låten öppnade bandet med när de spelade i Uppsala 2009.

 

https://www.youtube.com/watch?v=wsc10w8GqDs 

 

Så kan jag bara inte låta bli att avsluta med den här pärlan. Lyssna på arret, jag lovar: det fanns i mitten av sextiotalet bara the Zombies som kunde göra en sådan låt:

 

https://www.youtube.com/watch?v=JAZN3-g3F4I 

 

Zombies har återutgivits på många bra sätt så det finns ingen anledning att jaga just den här skivan, även om det fula omslaget i sig är ganska mycket att ha, kan jag tycka. Ser på nätet att man vill ha hela 3 200 kr för ett ex i begagnat skick. Tack o lov skriver inte vi den här bloggen för rika skivsamlare!

 

Men gärna om The Zombies!

 

Per

 


Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg

Många fina låtar, men vilket hopplöst omslag. Inte mycket rock´n över det!

2017-09-01 @ 17:51:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0