Den 5 november 1966

Bildresultat för Four Tops bild
Tunga grabbar i toppen av Englandslistan för 50 år sedan!

 

Du som följer Bloggen har sett den här sortens inlägg tidigare. När Lars för två veckor sedan presenterade en bok om 1967 med länkar till härliga låtar var tanken nära: nog var 1967 bra men inte var 1966 sämre! Båda är fantastiska år i det decennium vi skriver om här. Och då pratar vi alltså utbudet av låtar, låtar vi hörde på radion varje vecka med Lennart Wretlind eller någon annan presentatör som vi nästan tyckte oss känna personligen eftersom han (ja, det var inga kvinnliga röster jag minns, faktiskt) återkom och gladde oss lyssnare.

 

När jag läser listan i New Musical Express från den 5 november 1966 tappar jag nästa hakan! Vilka låtar!

 

Listan toppas av den här

 

https://www.youtube.com/watch?v=2EaflX0MWRo

 

Snacka rivstart alltså! Reach Out är kanske den allra bästa av Four Tops många hitpärlor. Ännu ett gäng vi kan skriva mer om, inser jag.

 

Jag hoppar tvåan Stop Stop Stop med Hollies bara för att i min bok har den gruppen gjort flera ännu bättre låtar. Men på tredjeplatsen ligger Troggs, en grupp som vi – tror jag – rentav missat på bloggen.

 

https://www.youtube.com/watch?v=rzHpGjvRgTc

 

Jim Reeves på fjärdeplatsen hoppar vi också. Distant Drums var visserligen en stor hit men sentimental country gillade vi inte då. Även femman Winchester Cathedral lämnar vi för nu även om det är en kul låt.

 

Men in på sjätteplatsen går en låt som det vore rent kriminellt att hoppa över även om ni hört den många, många gånger.

 

https://www.youtube.com/watch?v=apBWI6xrbLY

 

Just det, det är exakt 50 år sedan som Good Vibrations störtade in på Englandslistan. 1966 var inte bara ett fantastiskt popår, veckan för 50 år sedan var fantastiskt, den också!

 

Vi hoppar Manfred Mann på nästa plats eftersom deras bästa sångare hoppat av och själv går upp till åttondeplats med den här,

 

https://www.youtube.com/watch?v=0T6CeXLlKzw

 

High Time var Paul Jones solodebut. Han fick faktiskt betydligt fler hits här I Sverige än i England

 

Fem länkar brukar vara vanligt i våra inlägg och jag behöver inte gå längre än till nästa plats för att fylla den kvoten.

 

https://www.youtube.com/watch?v=LesWfbkJJlQ

 

Hermans Hermits var inte ens favoritgrupp men de gjorde några fina singlar och den här är den näst bästa efter A Must to Avoid, tycker jag.

 

Ja, vi kom inte längre på Englandslistan den 5 november 1966. Längre ned finns fler fina saker eller vad sägs om: Time Drags By – Cliff Richard (11), Bend it – Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich (12), Gimmi Some Lovin – Spencer Davis (14), I´m a Boy – Who (17), You Can´t Hurry Love – Surpremes (20), Beauty is only Skin Deep – Temptations (23), A Love Like Yours – Ike & Tina Turner (24) och Wrapping Paper – Cream (25).

 

Då har jag ändå inte nämnt…..Nej, nu bara måste det vara bra för denna gång! Alla dessa låtar fanns alltså på samma lista, samma topp 30 den 5 november 1966. Bara att ödmjukt tacka för musiken!

 

Per


Kommentarer
Postat av: lars

Min enda kommentar blir att här kommer alla minnena på en och samma gång.

2016-11-05 @ 19:46:51
Postat av: Peter Lindberg

Som sagt 1966 producerades bara hur många kanon låtar som helst!

2016-11-08 @ 18:48:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0