Nostalgifrossa.

 

Min och Pers kärlek till sextiotalspopen har litet eller inget att göra med sentimental nostalgi. Kärleken baseras istället på den mångfacetterade musikdiamant sextiotalet utgör. Mångfald och ofta kvalitét. Allt detta avspeglar sig också i mina Spotify-listor. Min största heter ”samlings60” och innehåller 8 538 spår. Jag har också mindre listor så jag kan välja efter humör: ”Klassiska album” är en, Rolling Stones och Beatles har förstås varsin. Det finns ett trettiotal listor. En av dem heter ”Nostalgi”. Här finns 120 noga utvalda spår, alla på något sätt förknippade med en trevlig händelse eller en särskilt rolig period – alltså nostalgi. Utan att bli alltför personlig hade jag tänkt bjuda på ett par exempel ur listan.

Elvis, som är dåligt representerad här i bloggen med tanke på hans storhet, kom tidigt in i mitt liv. Kamratgänget på Guldheden i Göteborg med de första skivspelarna för 45-formatet var lika fascinerat av den tidige Elvis (och den tidige Jerry Wiiliams) som jag. ”Such a night” väckte fantasin hos pubertala gossar och flickor, ”Hound dog” svängde som inget annat vi hört men den jag stannar vid den som jag särskilt minns. ”I got to know” Jag tyckte han sjöng så distanserat och coolt. Stil åldras aldrig.

https://www.youtube.com/watch?v=yhLPppPNkAI

Och så var det – förstås detta med tjejer. Oundvikligt. Men jag ska inte trötta er med mina erfarenheter på detta område. Så mycket kan jag säga att den första det handlade om hette Anna-Karin. Yepp. Så här låter det om henne i mitt minne:

 https://www.youtube.com/watch?v=ttMt9SHRwsM

Gymnasiet var en trevlig tid. Och där finns det mycket musik att välja på som var soundtrack of our lives, men av någon anledning så förknippar jag just denna låt med lunchrasterna på La Salle (fiket bredvid Majornas HAL) där vi lyssnade på musik, köpte två lösa cigg, gjorde läxor och pratade och pratade. Och bakgrundsmusiken var som jag minns den:
https://www.youtube.com/watch?v=tfGYSHy1jQs

Slutet av sextiotalet innebar lumpen. Bohus bataljon. Infanteriet. Hårda gossar. Det var också ett ställe jag hade lätt att trivas på. Vi blev väl på något sätt ”stora” när vi fick flytta hemifrån och det kändes bra. Den här låten, lärde jag mig, går alldeles utmärkt att marschera till. Fast vi fick nynna själva.  

https://www.youtube.com/watch?v=_UerRLIwwmA

Och så till flickvännen i gymnasiet förstås. Vi var ihop länge och det finns av naturliga skäl mycket musik som jag förknippar med henne. Men jag tar en som jag tror hänger ihop med en svinkall och mycket sen Lucia-natt. Och mycket, mycket mer.

https://www.youtube.com/watch?v=NwhtyFIAqf8

Hoppas du gillar låtarna

Lars

 


Kommentarer
Postat av: Peter Friberg

Härligt personligt och bra musikval. Jag minns "La Salle" som under vår realskoletid hade "Shakin' all over" i boxen. En lucianatt i en lokal ute vid Gamla Vägen längs långedragslinjen inkluderande en flaska Martini Bianco bryter också fram ur minnets dimmor...

2016-05-22 @ 14:46:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0