En av de största men inte en av de mest kända.

Från 1963 var jag helt frälst av The Beatles och den brittiska invasion som följde i deras spår. Något år senare upptäckte jag den amerikanska musiken på allvar. Under denna period var de svarta inspiratörerna och ofta originalartisterna ganska okända för mig. Blues och soul var ett tämligen perifert intresse. Jag tror att jag inte fick någon riktig ”ingång” i den musiken genom någon speciell artist, men på gymnasiet fick jag en klasskamrat, Christina, som hade en musiksmak som sträckte sig över det rena Tio i topp-materialet. Hon talade sig varm för de svarta soul- och bluesartister som hon älskade. Det fick mig till slut lite intresserad och då av en speciell artist, Elmore James. Elmore stod och står fortfarande i skuggan av de mer kända artisterna som Howlin´ Wolf, Chuck Berry och Muddy Waters, vilket är synd. För mig var han emellertid den artist som fick mig att öppna mina öron för den klassiska svarta musiken.

Elmore Brooks, som han egentligen hette, föddes 1918 i Mississippi. Som de flesta började han spela (gitarr) i tidig ålder och kom, efter att ha deltagit i flottan under andra världskriget, att återvända till hemstaten och spelade där tillsammans med bland andra Sonny Boy Williamson II. Redan 1952 fick han sin första hit på billboard-listan. Inte konstigt att han kallades ”The King of slide-guitar”. Hitten var den egna ”Dust my broom”.

https://www.youtube.com/watch?v=aKo80b-QfK0

Genombrottet med ”Dust” gav hans karriär en skjuts och han kom att spela in på bland annat den legendariska Chess-etiketten.

Det var emellertid inte hans första hit som jag tände på först, utan den så ofta kopierade ”Shake your money maker”. Den observante ser att han inte var rädd för lite ekivoka titlar och texter.

https://www.youtube.com/watch?v=R3KYVIHQMTw

Traditionell Delta-blues på elektrisk slide. Kan det bli bättre?

Självklart kom han att bli en stor inspirationskälla för många (vita) artister. Brian Jones har hyllat honom som inspiratör vilket man nog också hör i Rolling Stones version av ”Little red rooster”.

https://www.youtube.com/watch?v=PFRQOztuh04

En annan som lät sig inspireras var George Harrison vilket framgår i hans ”For you blue” i vilken dessutom James nämns vid namn.

 https://www.youtube.com/watch?v=pI3yTfcuSTc

Elmore gick bort redan 1963 men hans inflytande levde kvar hos sådana storheter som Fleetwood Mac och Allman Brothers för att nämna några.

Ta dig gärna tid att på Spotify utforska Elmore. Inledningsvis kanske inte så lättillgänglig men det är väl värt att lära känna honom. Det är lugnande.

https://www.youtube.com/watch?v=S788gj9vdp0

Lars

 

Kommentarer
Postat av: Per

Kul att bloggen breddas, Lars! Säg inte att du äger boxen?!

2016-05-06 @ 19:07:23
Postat av: Lars

Ikväll sitter jag med boxen (som jag tror du menar) ensam när min hustru har lämnat mig ett par dagar. En droppe Laphroaiag är en ringa tröst. Elmore vet hur det känns.

2016-05-06 @ 21:23:59
Postat av: Per

Oj! Blir lite avundsjuk, trots allt!

2016-05-07 @ 11:01:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0