Coverbandet The Beatles

I inledningen av deras karriär gjorde Beatles, liksom så många andra grupper, många covers. Det är inte så märkligt att deras val av låtar gjordes bland dem som deras dåvarande musikhjältar levererade. I detta blogginlägg ska jag ta upp originalen till några av deras covers och ge min alldeles personliga uppfattning om de lyckades ”göra några av dem till sina egna” genom att i sina tolkningar tillföra något nytt eller utveckla låten. En del av deras covers hamnade inte på skiva men jag berör bara de som gjorde det för att ge dig lämpliga referenser för en jämförelse. Så här kommer en provkarta:

Att Buddy Holly var en av deras idoler från allra första början har de aldrig stuckit under stol med och de var de förstås inte ensamma om. På det så underskattade albumet ”Beatles for sale” finns deras hyllning till Buddy. Här tycker jag inte att de tillför särskilt mycket utom de lite snärtigare gitarrerna i inledningen. Jag tror att de i övrigt la sig så nära originalet av respekt för Buddy.

https://www.youtube.com/watch?v=bibSBoOAMRA

På samma album hittar vi en tolkning av en annan som var en inspiration till så många brittiska grupper, Chuck Berry. Chucken hade en hit med den redan 1957 och hade sedan länge funnits på Beatles liverepertoar. Chuckens original hade ett ganska framträdande piano medan ett sådant, vid denna tidpunkt, saknades hos Beatles. De drog dessutom upp tempot en smula och Johns röst speglar den coola texten minst lika bra som originalet. En lyckad cover, väl förvaltad och utvecklad. De tog låten från femtiotalet och in i sextiotalet.

 https://www.youtube.com/watch?v=0XSaKQlBZuE  

Från deras första album hämtar vi ”Twist and shout” ursprungligen inspelad av Topnotes och – mer känt – av Isley Brothers. Här tar dom ut svängarna lite mer och förvandlar den coolt lunkande och Do Wop-inspirerade originalet och gör den till en moderna rocklåt. I min värld en av de mer lyckade covers de gjorde i den meningen att de satte sin egen prägel på den och gjorde den till sin egen.

https://www.youtube.com/watch?v=cTaqn8_gMR0

”Help” hade bara två covers. De var nu så självsäkra att de litade till sin egen förmåga som kompositörer. Men nu skulle Ringo få sjunga men John och Paul hade misslyckats med en låt som de kallade ”If you´ve got troubles” men misslyckats. Om med kompositionen eller med Ringos sångröst framgår inte. Så de hittade en gammal Buck Owens-låt från 63 som passade Ringos röstomfång. De fick jobba en del med den i studion eftersom de inte spelat den live. Också här en lyckad cover.

Det sista exemplet blir också från ”Beatles for sale”. Här handlar det om ett original från 62- (en b-sida faktiskt) av Dr Feelgod and the interns som heter ”Mr Moonlight”. Originalversionen som går i något slags behagligt Do-Wop och calypsotempo är riktigt behaglig att höra medan Beatles version kanske är den sämsta låt de spelat in. John är skrikig och ironisk och tydligt oinspirerad medan Pauls orgel är, för att uttrycka mig försiktigt, inte i nivå med hans musikaliska förmåga i övrigt. Det enda som är lite kul med inspelningen är att det som påstås, nämligen att Ringo spelar afrikanska trummor är fel. Rytminstrumentet är en, möjligen två, tomma resväskor. 

https://www.youtube.com/watch?v=GpBEBV1wkq4

https://www.youtube.com/watch?v=ZGVCQTRBCiY

Mitt nästa inlägg ska handla om de låtar jag skulle velat höra som covers med Beatles men som aldrig gjordes. Du kanske har något tips?

 Lars

 

Kommentarer
Postat av: Per

Många av Beatles covers framstår som utfyllnad på deras LP. Worlds of Love är ett misslyckande, ingenting annat. Men Twist and Shout en av deras bästa låtar, alla kategorier. Till There was you är också en liten pärla.

2016-02-25 @ 21:07:20
Postat av: Per

Worlds of Love är riktigt kass men Twist & Shout en av deras bästa överhuvudtaget. Överlag gjorde det inte så bra covers men det behövde dom ju inte!

2016-02-26 @ 18:18:16
Postat av: Peter Friberg

Om någon avger betyget "riktigt kass" om "Words of Love" som låt betraktat bör vederbörande inte ha några som helst kanaler för kommunikation med omvärlden tillgängliga!

2016-02-26 @ 23:07:16
Postat av: Per

Peter, hårda ord, men har du tänkt på hur fantasilöst de plankar originalet? Låten i sig är en fin komposition men jag kräver mer av the Beatles!

2016-02-28 @ 18:00:24
Postat av: Peter Friberg

DÅ Per förstår jag hur Du menar och att Du inte angriper låten som sådan. Jag återanknyter Dig omgående med omvärlden ...

2016-02-29 @ 14:19:30
Postat av: Per

Bra Peter att jag blev accepterad igen! Medger gärna att jag uttryckte mig slarvigt.

2016-03-02 @ 08:01:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0