En femtioåring mer värd att hylla än de flesta!

Nej, det gick inte att stoppa, efter Lars inlägg förra veckan bara måste det bli ännu ett Beatles-inlägg här på bloggen! Men nu snackar vi om ett femtioårsjubileum som överträffar det mesta i den vägen.

 

Det var den 5 augusti 1966 som Revolver släpptes. Det album som fortfarande efter det att många, många tusentals album släppts toppar listor över ”världens bästa LP någonsin”.  Så sent som i februari presenterade vi här på bloggen en ny lista där den var tvåa.

 

Så är det. De artister och grupper som försökt går inte att räkna. En och annan gång har någon fått till något nästan lika bra men INGEN har slagit bort Beatles och Revolver från toppen.

 

Detta inlägg är inte någon kommentar till Lars läsvärda och insiktsfulla betraktelse över plattan i föregående veckas inlägg (se nedanför här). Dock måste jag på en punkt anmäla en avvikande åsikt: Here, There and Everywhere är Pauls bästa ballad i mina öron. Bara en av ungefär 12 topplåtar som lyfter Revolver till högsta toppen. (Tillägger här att länken i Lars inlägg har riktigt bra bilder till den låten)

 

I april 2014 avslutade jag här på bloggen min egen lista över sextiotalets bästa LP. Revolver toppade förstås och ni når artikeln via den här länken.

 

http://perolarssextiotal.blogg.se/2014/april/den-basta-lpn.html#comment

 

En sak jag tänkt på – och som blev så tydlig i Lars illustration förra veckan – är:  var fick de titeln ifrån? Har jag läst det någonstans är det glömt så, snälla, vet du som läser, klicka på ”kommentar” nedan och upplys oss andra!

 

Lars inlägg innehåller sju länkar till hälften av LPns låtar. Har du inte använt dom redan är det bara att sätta igång. Naturligtvis kommer här några till andra låtar.

 

Yellow Submarine brukar inte nämnas bland de riktigt stora Beatles-låtarna och det kanske är OK med tanke på konkurrensen. Men tänk barnvisa och du hör den fullständigt perfekta melodin och hur rätt det är att just Ringo sjunger den. Ljudeffekterna sitter också snyggt. Har du tänkt på att efter 1:42 kommer en röst som ropar ”och så fortsätter vi resan” – för visst säger den det? Varför har inte experterna talat om namnet på den snubben?

 

https://www.youtube.com/watch?v=xj_xf_wCpRY

 

Pauls Got to Get you into my Life kunde vi höra på Antologi 2 utan blås och då notera att redan i en tidigare version hade Paul fått in rejäl stuns i låten. Sedan var han på en jazzklubb och kom på att det fanns plats för ett musikaliskt tillägg. Bara genier fixar sånt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=bxhhFOnXs2M&index=12&list=PLLVYxeORZw5xTVPaTA5FE5liD5V1WSHGS

 

I min tidigare artikel sa jag att två låtar inte riktigt höll samma nivå som en övriga. Bland all guldglans ger de lite utfyllnadskänsla. Men Beatles på halvfart är också bra och här är en de låtarna, Dr Robert, Johns hyllning till tandläkaren som introducerade LSD.

 

https://www.youtube.com/watch?v=niuNlPo1q9M&index=10&list=PLLVYxeORZw5xTVPaTA5FE5liD5V1WSHGS

 

Så har vi i de båda inläggen fångat 10 av albumets 14 spår. Att You Tube är rensat från Beatlesoriginal ska vi inte ifrågasätta (även om det är synd för vår blogg!). Men det finns en låt jag älskar så mycket att jag fuskar här bara för att få med And Your Bird Can Sing, en låt som har närapå allt gör en tidig beatleslåt så bra.

 

På 70-talet var the Jam ett av de större namnen. Inte spelar dom låten som John och grabbarna men den är så bra att klippet får komma med ändå.

 

https://www.youtube.com/watch?v=6-vSueyB-5s

 

I min betraktelse från april 2014 betonades albumets helhetsintryck. Här ska inte upprepas det jag skrev då men plattans till synens självklara omfamnande av så många musikaliska stilar som transformeras till musik som låter så självklart Beatles och sextiotal är något man alltjämt står stum av beundran inför.

 

Per


Kommentarer
Postat av: ars

And your bird can sing är en lysande rockballad. Sägs vara inspirerad av Sorrow med Merseys. Den inspirationen dyker ju också upp hos George så dom gillade verkligen den låten. Jag med.

2016-08-26 @ 15:44:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0