Om Tages igen.

Göran Brandels är en FB-vän. Förutom att han är en älskare av popmusiken från sextiotalet så är han en av landets främste kännare och fan till Tages. Tydligast kommer hans expertis till uttryck i den bok som han, tillsammans med Lennart Wrigholm har skrivit ”Boken om Tages från Avenyn till Abbey Road”, standardverket om gruppen. Jag har fått möjlighet att känna honom lite på pulsen om pop i allmänhet och Tages i synnerhet.

Göran är född och uppväxt i lilla Ekby utanför Mariestad. Mellan skola och sysslor på lantbruket där han växte upp så blev Tio i topp och Kvällstoppen tillsammans med Bildjournalen och Idolnytt visarna på hans musikaliska kompass. Han, liksom så många av oss, fastnade för de nya grupperna med Beatles i spetsen. Och, förstås, Tages. Min första fråga blir av naturliga skäl - varför just Tages? Han svarar:

”Tages hade sin egen stil och gick sin egen väg. De blev populära redan som rena amatörer men när kritiken kom från kollegor i branschen så la dom ner mycket jobb på att utvecklas som musiker. Till detta kom att de ständigt var på jakt efter nya klanger och nya idéer inom musiken och blev aldrig nöjda. Till slut blev de så bra att fansen inte hängde med. Att följa dem var en spännande resa.”

Lars: ”Du kom också att bli nära vän med gruppens medlemmar. Hur kom det sig?”

Göran: ”Den förste jag mötte personligen var Tommy Blom när han var på turné med Pip Flip Show 1969. Jag fick tillfälle att fotografera hon med min Instamatic men det dröjde ända till 1997 innan vi sågs igen och då på ett Beatles-konvent i Göteborg. Sedan träffade jag också gruppens övriga medlemmar. Efter ett par Tages-spelningar i Göteborg 1998 kom jag att bli bekant med alla medlemmarna och i samband med min och Lennart bok hade jag en ganska regelbunden kontakt med dem. Flera intervjuer med de olika medlemmarna följde och så gillade jag The Cadillac Band som Tommy sjöng i. Självklart har jag också följt Göran Lagerberg i olika band som Egba och Mikael Ramel Band.

 

Lars: ”Jag måste fråga vilken din först platta med gruppen var? ”Sleep little girl”?

Göran: Nej, faktiskt inte. Det var ”The one for you”, deras fjärde singel, som jag önskade mig och fick i julklapp.

 https://www.youtube.com/watch?v=lEUIntbTopQ

Lars: ”Tagarnas tilltänkta internationella karriär blev ju inget särskilt, för att uttrycka sig milt. Tror du de hade haft möjlighet till en sådan och vad gjorde i så fall att de inte lyckades?”

Göran: ”Jag tror säkert de hade haft möjligheter i Europa. De hade allt – låtarna, scenshowen, musikaliteten och utseendet. Otur, okunnighet och dålig tajming förklarar att det inte gick.”

Lars: ”För egen del så har jag alltid tyckt att Tommy var den svaga länken i kedjan och delvis fick ta ansvaret för en utebliven internationell karriär. Jag antar att du inte delar min uppfattning? I min värld är Göran den musikaliska motorn och den bäste sångaren.”

Göran: ”Nej, det gör jag inte. Tvärtom tycker jag att Tommy genom sin sång och låtskrivande var en omistlig del av Tages. Glad, utåtriktad och full av idéer och oförtjänt underskattade för sin sång. Men jag håller med om att Göran är den mest musikaliske, men Danne hade en riktigt bra rytmkänsla och Anders var en riktigt bra gitarrist.”

Lars: ”Om nu Tages var bäst i Sverige – vilka var två och trea?”

Göran: ”För min del är det i tur och ordning Ola & Janglers och Shanes.”

Avslutningsvis berättar Göran att gruppen bildades mest på kul som en skiffle-grupp men att den lokala populariteten och vinsten i tävlingen om västkustens Beatles liksom den jättehit deras första singel ”Sleep little girl” blev gjorde att de – efter godkännande från föräldrarna, fick lägga skolan på is under en period. På dryga fyra år hann de ge ut 22 singlar, 5 EP och 8 LP (inklusive samlingar). Enligt Göran blev albumet ”Studio” höjdpunkten, inte minst beroende av samarbetet med demonproducenten Anders ”Henkan” Henriksson.

Sammanfattningsvis är vi, Göran och jag, ense om det mesta även om jag tycker att Tagarnas bästa period var den tidiga. Men att gruppen var Sveriges största är vi definitivt ense om.

Jag avslutar med min egenTages-favorit.

https://www.youtube.com/watch?v=dRaKfzaHg5A

Tack Göran för samtalet.

Lars

       

 

Kommentarer
Postat av: Per

Kul Lars, med en annorlunda artikel och Tages är ett band som aldrig kan få för mycket uppmärksamhet!

2016-04-26 @ 20:55:25
Postat av: Göran Brandels

Stort TACK för ett kul inlägg om Tages!

2016-04-26 @ 21:20:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0