Nej, sextiotalet hade inga baksidor, eller? Del 3 – The Kinks

Dags så för ännu en genomgång av sextiotalets gömda pärlor. Denna gång en tuff kvartett från London.

 

Skriver bara en titel: You Really Got me. Rockhistoria. En av de mest legendariska låtarna någonsin. Hårdrockhistoriens början, skrev någon. You Really Got me köpte eller fick jag på en EP tillsammans med uppföljaren All Day and All of the Night. Tung platta. Där fanns också baksidorna med så klart. Att Kinks var mycket mer än det tunga soundet fick man klart för sig med den här.

 https://www.youtube.com/watch?v=rzG26LL2Ono 

 

Kinkis toppade listan med You Really Got me. All Day kom bara trea men till min enorma glädje toppade de igen med Tired of Waiting for you på vårkanten 1965.

 

Sedan blev det dock fiasko med lite väl aviga Everybody´s Gonna be Happy som knappt kom in på top-twenty. Det är ingen stor låt men jag köpte singeln första veckan den kom till Umeå och blev störtkär i baksidan Who´ll be the Next in line

 

https://www.youtube.com/watch?v=Y3kNuSUQcdE

 

Min beundran för stadens bästa band, the Zettlers, förstorades när jag hörde dem spela den här låten live bara någon vecka därefter. De hade, precis som John o Paul tidigare, förstått vitsen med att leta material från b-sidorna.

 

Det gick bättre för nästa singel. Set me Free tog tillbaka det lite mjukare soundet från Tired of Waiting och kom på topp-tio. Baksidan var däremot en rak punkig låt som påminde om Kinks första, mer oborstade stil. Visst är den skön!

 

https://www.youtube.com/watch?v=ks4S5btO6vQ

 

Kinks utvecklades som bekant till ett band som gjorde vuxnare pop, snygga melodier med inspiration från tidigare Music Hall musik. Sunny Afternoon var gruppens sista listetta sommaren 1966. Suveränt bra men baksidan är inte så dum den heller

.

https://www.youtube.com/watch?v=mmb7TU0OrOI

 

Visst måste det medges att här har jag valt guldkornen bland baksidorna. Alla var inte bra, det var ju ändå bara b-sidor, men många förtjänas än i dag att tas fram och spelas igen. Som de här fyra.

 

Om två veckor kommer del 4 i min serie – håll ut!

 

Per

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0