Sveriges television är bättre än Sveriges Radio! Men Jan-Åkes ande lever!

För rätt länge sedan skrev Per och jag ett gemensamt brev till Sveriges Radio. Vårt ärende var att vi ville att man skulle lyfta på locket till den skattkista som radion besitter i form av konserter, intervjuer och reportage från sextiotalets musikvärld, läs popvärld. Först fick vi på sedvanligt pampsätt inget svar. En påminnelse resulterade i ett avmätt avslag på vår begäran. Förstås. Med tanke på att en kanal som P2 inte ens har ett mätbart lyssnarantal så trodde vi – och visst har vi rätt i den tron – att några konserter eller annat sextiotalspoprelaterat (puh) skulle kunna öka lyssnarskaran. Men inget gensvar från den stelbenta byråkrati som tycks styra SR.

SVT däremot, har genom sitt ”Öppna arkiv” givit oss tillgång till många guldkorn ur det förflutna. Serier, filmer och annat trängs med – jo just det – popprogram. Nu senast har jag uppmärksammats på en tio program lång serie som heter ”Popsan”. Den är gjord av Göteborgs TV i mitten av sextiotalet och är tio-femton minuter långa inslag med huvudsakligen pop från Göteborg. Värdar och husband är omväxlande Tages, Spotnicks och Hep Stars och i varje avsnitt ges mindre kända band, flest från Göteborg, möjlighet att framträda.

Jag rekommenderar verkligen alla avsnitten men det jag länkar till har en speciell betydelse för mig. Där gästar nämligen ett band som utan att nå särskilt stor berömmelse ändå hade stort inflytande på Göterborgspopen. De uppträdde i olika konstellationer men den ledande personen i bandet var och förblev Jan-Åke Ahlqvist. Jan-Åke, som dök upp överallt i Göteborgs popmiljö, stötte jag ihop med många gånger utan att vi blev närmare bekanta. Han fanns på Que Club, han fanns på ”Villan” och ”Jazzen” och Apacherna spelade överallt, överallt…

Gruppen och Jan-Åke hade också en del utlandsjobb, bland annat i Norge och Tyskland där de bland annat spelade på så namnkunniga klubbar som Top Ten och Tivoli i Hamburg.

Jan-Åke var inte världens längsta (han kallades ofta bara för ”Lellen”) men han och hans grupper var långlivade. Och hans påverkan på göteborgskt och därmed svenskt musikliv ska inte underskattas. I nedanstående klipp ser vi Apacherna i en upplaga med blåsare. Jan Åke är sångaren med den lite desperata luggen.         

http://www.oppetarkiv.se/video/2270092/popsan-avsnitt-7-av-10

Lars 

 

Kommentarer
Postat av: Per

Tack Lars för ett återseende av ett sextiotal man glömt: den underbart usla TV-regin! Man kan bara skratta åt sådana kameravinklingar och en amatörism som värmer i sin naivitet! Kul med okända låtar från Tages/Per

2014-10-26 @ 13:36:47
Postat av: Peter Friberg

Jag minns detta! Jag var där! Inbjuden till evenemanget av ingen mindre än Hans Sidén, välkänd profil i popkretsar i Göteborg på tiden det begav sig. Avsnitten 4 och 7 hade Tages som värdar och spelades in vid samma tillfälle på Långedrag. Om man minns hur jag såg ut 1966 och vet var (och när) man skall leta dyker även "your truly" upp i båda avsnitten.

2014-11-06 @ 15:24:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0