Inte The Byrds men fåglar ändå

 

Mina dagliga morgonpromenader har nu, liksom varje vår, fått en ny dimension – fågelsången. Deras kvittrande, som väl egentligen är ett uttryck för idogt och inte så lite stressigt arbete i parningsbranschen, är för mig både rogivande och stämningsskapande. Särskilt förtjust är jag i koltrastar, en av de fåglar vars läte jag kan identifiera. Jag är inte ensam om denna förtjusning. Hos Paul McCartney tog den sig uttryck i en låt, Blackbird. Undra på att det är en av mina absoluta favoriter i Beatles katalog. Det hela blir inte sämre av hans magiska gitarrspel. Och fågelkompet är genomtänkt och bidrar starkt till stämningen i låten. Duktiga fåglar!

http://www.youtube.com/watch?v=BrxZhWCAuQw

Under min fortsatta promenad började fundera på om det inte fanns fler låtar med fågelsång. Sommarlåtar finns det ju en uppsjö av och då borde det väl finnas fler fågelkörer. Och så – dök minnet av en låt så sakteliga upp. Inte direkt utan det jag först mindes var den avslappnade stämningen. Styrkt av det omgivande kvittrandet vandrade jag vidare medan minnet blev klarare. Det var en cool låt. Mysig. Fin sommarstämning. Fint "groove"… och då slog det mig vilken det var:

http://www.youtube.com/watch?v=Rkgozdtsh_g

Sedan tog det slut. Jag kunde inte komma på någon mer (om du kan så hör göra av dig). Men jag la ut "Blackbird" på Facebook-forumet "Vi som gillar 50- och sextiotalsmusik" med en förfrågan. Och visst dök det upp en till. En som jag genast kände igen men som jag inte kopplat till fågelsång. Det var den Stockholmsbaserade stämsångsgruppen Hounds inspelning av "A summer song", en tio i topplåt från 1967. Gruppen var mer kända för "The lion sleeps tonigt" och covern på "Sealed with a kiss". Men denna cover på Chad and Jeremys hit är verkligen är verkligen värd att höra, fågelsång eller ej. Så här passar den bra. 

 

http://www.youtube.com/watch?v=qk_xD9VfCK8

Lars   

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0