Bara sommar på sextiotalet!!(?)

 

Så tog även denna fina sommar slut, nu flödar naturen av höstens vackra färger. Men här på bloggen unnar vi oss lite britt- förlåt, jag menar USAsommar.eller kanske bättre sagt, sextiotalsmusiksommar

 

Det här med musik och årstider är inte alltid så enkelt. Vad är förresten höstmusik? Detta inlägg handlar om musik som är sommarmusik men när vi lyssnar på vår favoritmusik är det ju ändå på något sätt sommar varenda gång.

 

Scott McKenzie avled nyligen. Vi vill vara lite sparsamma med runor här på bloggen så ingen av oss skrev om det. Men när jag häromdagen hörde Scotts LP San Fransisco insåg jag att det måste bli ett inlägg. Detta trots att han hade bara en hit och gjorde totalt två LP varav den andra kom efter ett par år då han var glömd.

 

Glömd förresten? Ingen kan glömma hans klassiska San Fransisco (We Sure to Wear some Flowers in your Hair) en temalåt över the Summer of Love placerad i den stad som var västkustpopens givna centrum. Hippierörelsens själva utgångsbas.

 

Låten har allt en klassiker behöver. En stadigt flödande akustisk gitarr visar vägen till en oemotståndlig melodi, en lysande triumf för kompositören John Phillips.

 http://www.youtube.com/watch?v=mJ_WG3d3GL8 

Men det är inte bara den låten som gör McKenzies debut-LP så bra. Här finns ytterliga tre låtar av John Phillips, inklusive den snygga Like an Old Time Movie, uppföljaren som borde ha slagit redan 1967 men sextiotalet var en tuff tid på listorna som vi vet.

 

Med sin kanske inte så originella men oj! så sköna röst gör Scott bra covers på låtar av bland andra Donovan, Tim Hardin och Lovin Spoonful. Här  finns här också en egen komposition som är väl så bra som många andra spår, Whats the Difference. McKenzie kom efter 1967 inte att göra mycket väsen av sig men han skrev hiten What about me åt kanadensiska Anne Murray och var medkompositör till Beach Boys listetta 1988, Kokomo, så det var ingen tillfällighet att den här låten var så fin. Lyssna här, bra va??

 http://www.youtube.com/watch?v=yGzSgQ8XSsY

För dig som har Spotify har jag satt ihop några låtar från den här sköna plattan. I mitt lyssnarrum tar sommaren aldrig slut!

 Scott McKenzie

Per


Kommentarer
Postat av: Lars

En höstmusik kom jag på - California dreaming. Fast den handlar ju om längtan till sommaren förstås...

2013-10-07 @ 19:07:33
Postat av: per

Det var ju min sommarfavorit, fast den är skriven utifrån en annan årstid, det är sant.
per

2013-10-07 @ 22:07:36
Postat av: Anonym

Lägger in skivan i min önskelista för kommande köp.

2013-10-12 @ 13:27:12
Postat av: Peter Lindberg

Lägger in skivan i min önskelista för kommande köp.

2013-10-12 @ 13:27:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0