San Francisco

Jag har aldrig varit i San Francisco. Jag har inte ens varit i USA. Ändå är SF den amerikanska stad jag känner mig mest hemma i, förutom New York. Det hänger förstås ihop med den massmediala bild som spritt sig. Särskilt för oss som älskar sextiotalspop. Namnet kommer från en franciskanermunk från Assisi (där jag varit). Där finns Golden gate-bron, Alcatraz och Fishermans wharf, för att ta några turistmål. Men stan ruvar också över en musikhistoria som för oss, Per och mig, för oss tillbaka till sextiotalet. Scott McKenzie´s sönderspelade hit, Animals "San Franciscan nights" och den tråkigt nog nästan bortglömda "Let´s go to San Francisco" är förstås bara några exempel.   

http://www.youtube.com/watch?v=jotsFVJPHIk

En av de mest kända representanterna för västkust-soundet blev The Byrds. Gruppen bildades 1964 i LA och den mest namnkunnige medlemmen i ursprungssättningen var väl David Crosby även om det var den andre gitarristen, Roger McGuinn som kom att sätta störst prägel på deras sound med sin tolvsträngade Rickenbacker. Gruppen var, liksom musiken från SF vid denna tid, drogliberal och en av deras största hits blev till och med förbjuden att spela i flera länder och delstater på grund av sin påstådda drogflirt. Och kanske det ja…

http://www.youtube.com/watch?v=yoSwOrytf_M

Haight-Ashbury var kvarteret som blev centrum för hippie-kulturen. Nog så naivt och lekfullt till en början men det dröjde inte länge förrän området och människorna i det gick ner sig i det så farliga narkotikaträsket. Den psykedeliska musiken gick hand i hand med de sinnesvidgande drogerna, främst LSD. Jag har lite svårt för den psykedeliska musiken, i vart fall den mer fundamentalistiska. Men då och då sätter jag i alla fall på en platta med en grupp som av många anses vara en av de främsta i genren, Jefferson airplane. Särskilt musiken från Grace Slick´s tid som sångerska i bandet tilltalar mig. En av deras största hits sjunger hon på:

http://www.youtube.com/watch?v=WANNqr-vcx0

Det finns många stilbildande band från denna period och från SF. Men jag stannar för att avsluta med ettmindre känt men dock ett kultband. Moby Grape. Bandet är lite släkt med Jefferson airplane genom att det var det senare bandets före detta manager, Matthew Katz, som bildade bandet. Drogproblem och rykten om umgänge med underåriga flickor förföljde gruppen men har idag ren kultstatus. För den som gillar hard-core psykedelisk så spelar jag:

http://www.youtube.com/watch?v=c_FlNwQlBmU  

Lars


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0