Duell – bästa kompgitarrist

Kompgitarrister kommer oftast i skuggan av sologitarristerna om dom inte sjunger. Och då blir det ju som sångare blir framträdande. Men vikten av en skicklig kompgitarrist i en grupp kan inte överskattas. Ofta ligger rytmen där och hela den breda ljudbild som är ett måste för att sologitarristen ska kunna glänsa. Särskilt viktigt blir det förstås i instrumentalgrupper men viktigt överallt.

Det finns många exempel på skickliga gitarrister i denna roll. John Lennon är väl mest känd för sin sång men var i min värld en utmärkt komplement till George Harrison när han satte den sidan till. Ibland är det lite svårt att bestämma vem som är sologitarrist och vem som är kompgitarrist till exempel i Rolling Stones och Hollies.

Jag menar emellertid – och nu får du något att bita i Per – att Hank B. Marvin i The Shadows krävde en skicklig kompare som kunde lägga en bakgrund som Hank kunde visa upp sin ekvilibristik. Det är inte så få gånger jag har dämpat sologitarren för att njuta av Bruce Welch`s mjuka kompgitarr. Vill du göra det experimentet så börja gärna med den låt som jag tycker bevisar min tes om bäste kompgitarrist – Apache. Live spelade han, som de övriga på en Fender men enligt min gamle kompis Peter (som vet ALLT om Shadows) så spelade han på skivan på en akustisk gitarr, en Gibson J200. Och the rest is förstås history och beviset på vem den bäste kompgitarristen är. 

http://www.youtube.com/watch?v=2izTbEyxg0A 

 Lars

Hmmm, nästan ojuste, Lars!

Det var ett tag sedan vi duellerade, Lars o jag. När han nu väljer ämne och första kandidat känns det lite surt. Jag har älskat The Shadows i fyrtio år och av hjältarna är det mest av allt Bruce som ser cool ut när han inte behöver minsta blick på greppbrädan eftersom han spelat sina snygga ackord så många, många gånger.

Men visst kan man utmana Bruce på den posten även om antalet kandidater är inte många. Antalet band med två gitarrister är begränsat och i t ex fallet Rolling Stones känns det fel att utnämna Keith till kompgitarrist, även om Brian oftare spelade lead.

Men vem sa: ”jag är en usel gitarrist men världens bästa kompgitarrist”. John Lennon, vem annars? Bland våra sjungande band var det få som hade en så tydlig arbetsfördelning mellan första och andra gitarrist som Beatles. George stod ett par steg bakom och lade in sina figurer medan John satte fart på musiken med sin gitarr samtidigt som han sjöng.

Studera nästan vilken tidig Beatleslåt du vill och du märker hur John bidrar. I Saw Her Standing There är mitt favoritexempel på snyggt arrangerad rocklåt. Hör John i högra kanalen hur han slår an strängarna med skön rytmik.

http://www.youtube.com/watch?v=DsgWfAilIEM

Nej, John är bäst. Klart.

Per


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0