Tips för en regnig dag.

Den som följt vår blogg en tid vet att Per och jag vid upprepade tillfällen kampanjat för att vi som älskar sextiotalspop ska få möjlighet att ta del av den programskatt från sextiotalet som Sveriges Radio ruvar på. Vi vände oss i första hand till P2 (kanalen utan lyssnare) men har inte varit framgångsrika. Svaren vi fått från kanalansvariga har varit svala och ointresserade. Trist tycker vi som bara anar vad som finns i gömmorna…

SVT tycks vara mer dynamiskt och inte lika låst vid upphovsrättsliga problem och allmän konservatism. De har nämligen skapat Öppet arkiv där mängder av program från förr läggs ut för vem som helst att ta del av. Rätt fantastiskt egentligen. Och inte mindre fantastiskt blir det om man börjar leta lite bland det som lagts ut. Låt mig bara beröra några av de senaste tillskotten som lagts till lagom inför sommarledigheten.

Först är det en Who-konsert ur programserien Popside där vi får se våra hjältar – i playback förstås – framföra hits som "The kids are alright" och Substitute. Det här med playback gör ju att framförandet blir lite styltigt och den riktiga inlevelsen saknas men också det blir ju ett tidsdokument, eller hur?

Den 7 april 1969 sändes en intervju och konsert med Janis Joplin. Det som Who-konserten saknade i "live" och inlevelse får man istället med råge här. Det är Janis "post Big Brother" men med flera av hitsen från den tiden. Hennes "Summertime" är fortfarande ett landmärke i sextiotalspopen. Men allt får en tragisk underton av det faktum att hon redan nästa år skulle dö av en överdos.

I ett program från –72 får vi lära känna Elton John och hans dåvarande band en smula. Jag är inte nån mega-fan av Elton, men hans storhet och betydelse kan inte förnekas. Mycket fin konsertmusik finns förstås också med i programmet så missa det inte!

Med nästa rekommendation spränger jag gränsen för denna sextiotalsblogg (förlåt Per) men även om vi hamnar i 1977 i nästa inslag så är det sextiotalspop av bästa märke. Och så är det Patti Smith Group! Hennes musik knockade mig första gången jag hörde den och den knockar mig fortfarande. Särskilt LP:n "Radio Ethiopia" med sådana mästerverk som "Redondo beach" . Och det är just dessa vi får höra i den här konserten. Dessutom en makalös version av "Time is on my side". I den inledande intervjun bekräftar hon att hon all flummighets moder men när hon vörjar sjunga blir hon verkligen överjordisk.

Hoppas du har glädje av tipsen för det fall det kommer en regnig dag. 

http://www.oppetarkiv.se

Lars


Kommentarer
Postat av: Per

Har biljett till Patti Smith i Botaniska här i Uppsala den 12 juli.Ann-Sofi är med. Kommer du/ni?

2013-07-05 @ 19:18:45
Postat av: Lar

Per
Så dags sitter jag vid en magisk insjö i Småland i en hängmatta med en god bok met metspöet till hands. Men Bryan Ferry kommer ju också...

2013-07-06 @ 19:49:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0