Bortglömda hjältar (Free)

 

Det händer ju då och då att man tar fram en skiva ur hyllan som man inser direkt att man borde hört betydligt oftare. Sedan är det ju det där med tiden förstås, vilket är förlåtande. Man får istället se det som en glad överraskning.

En sådan kom härom veckan när jag lade på Highway, den fjärde LPn med Londonkvartetten Free. De slog igenom sommaren 1970 med All Right Now, en tung men enkel bluesrockpärla som hade en tillräckligt slagkraftig melodi för att kännas som en hit redan första gången man hörde den.

Gruppen lyckades faktisk aldrig riktigt följa upp singelhiten men detta var en tid när man hade fattat att det var LP-skivorna som gällde. All Right Now kom på en LPn Fire and Water. Sju låtar med titellåten som en tung inledning. En välförtjänt framgång.

Det som slog en direkt var sångaren Paul Rodgers tunga röst och energiska sångstil. Han lät skönt grov i de tunga spåren men kunde också vara känslosam utan att tappa kraften när gruppen drog ner tempot i snygga låtar som Be My Friend och Heavy Load. Bakom honom gitarristen Paul Kossof, trummisen Simon Kirke som följde Paul till nästa band, framgångsrika Bad Company, och så basisten Andy Frasier som glömdes efter det att Free upplöstes 1972. Lite konstigt, tycker jag, för han skrev låtarna med Paul och det var hans riffiga basspel som gav låtarna en stadig grund och profil.

LPn Highway hade bland annat den supertunga balladen Be My Friend. En låt som bara Paul Rodgers och Free skulle kunna göra och som i deras tappning blir oslagbar. Ride On a Pony är en annan pärla, samtidigt rockigt tung och långsam med otroligt basriff.

Att Free spelade i Umeå på studentkåren Universum (och gav undertecknad chansen att skriva mitt livs första konsertrecension) har naturligtvis bidragit till att jag minns dom med extra glädje.

Men mest så klart de bästa låtarna geniala enkelhet. Tre instrument och en röst i perfekt samspel.

Jag har satt samma en Spotifylista med fem av mina Freefavoriter. (Om det inte funkar tekniskt för dig, skriv det gärna i kommentar så återgår jag till You Tube-klipp. Det är bara så praktiskt att göra en lista så här). Här finns, förutom ovan nämnda låtar, The Stealer som var uppföljaren till All Right Now och självklart borde ha slagit, den också. Lyssna och njut!

http://open.spotify.com/user/perolovdavidsson/playlist/1xIIleHQLlYucQmdxmbQlW

God fortsättning på det nya året från oss på bloggen!

Per

 


Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Jag var också på plats och såg Free i Umeå. Jag minns inte om det var bra heller inte. Universum var nytt och ägarna till lokalen hade fått för sig att alla i publiken skulle ta av sig skorna och sitta på golvet. Ingen rock-feeling direkt!

2013-01-20 @ 17:29:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0