Sclager och country

 
 

Inte bara blues i botten.

När man talar om sextiotalspopens rötter så landar man ofta i bluesen, gospeln och r&b:n. Och visst finns där en viktig inspirationskälla, det kan ingen ifrågasätta. Men andra musikstilar har också lämnat betydande bidrag, men som inte så ofta får credd för detta. Jag tänker, till exempel på countryn och den rena schlagern från fyrtio- och femtiotalen. Särskilt den senare kategorin, schlagern, verkar man liksom skämmas för. Den är, på något sätt, inte lika cool som bluesen. Kanske beror det av att det var föräldragenerationens musik och tillhörde därmed den kultur som vi revolterade mot. Men det är inte riktigt rättvist eftersom påverkan därifrån är stark inte minst när det gällde att anpassa den svarta musiken till den vita marknaden så blev schlagermusiken oljan i maskineriet. Den rena schlagern överlevde också efter viss popifiering och elektrifiering. Låt mig ta ett par exempel. Vi börjar med countryinfluenser eller rent av countrymusik.

Den av Danny Dill och Mel Tillis skrivna sången "Detroit City) framfördes 1963 av countrysångaren Bobby Bare. Den landade på Billbords countrylistas top ten och blev en populär låt lång utanför countrykretsarna. I Sverige, där den också besökte Tio i topp, upplevdes den nog mest som en poplåt bland alla andra trots att den hade en countrylåts all kännetecken: Den vemodiga tonen, texten präglad av längtan till det enkla livet på landet och ..eh.. hatten.

http://www.youtube.com/watch?v=3yKesnaFYUw

Andra exempel på låtar som återfanns på vår svenska lista som också förvaltade country traditionen väl är exempelvis "Hello Mary Lou" med Ricky Nelson och – men här får jag väl mothugg – mycket av Buddy Hollys musik – liksom förstås Alma Coogan. "Tennessee waltz" är väl i detta sammanhang ett landmärke.

http://www.youtube.com/watch?v=aTBPgA3PSnA

Schlagern då, var finner man den? Jo här får väl Connie Francis bli den stora ikonen inte minst när man ser till hennes svenska arv i form av de tolkningar som gjordes av Siwan med flera. Connie stod verkligen stadigt förankrad i femtiotalsschlagern och fortsatte att ha framgångar långt in på sextiotalet. Och karriären bara fortsatte:

http://www.youtube.com/watch?v=u71V3qDXOxU

Fast det såg såhär ut när det var i början av den, karriären alltså:

http://www.youtube.com/watch?v=5Ws60MDF7OY

Fler med blinkningar åt schlagern är förstås alla i svallet från Brill buildning med sådana storheter som Johnny Tillotsson, Bobby Vinton, Burt Bacharach, Bobby Darin, Dion och Fabian. Och för att ta en Bobby till, nämligen Rydell.

http://www.youtube.com/watch?v=u80Hao56ipc

Så var stolt över dina arv, sextiotalspop!

Lars

   

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Per

Så sant, Lars. Nästan konstigt hur vi två - som inte prövat våra musiksmaker tillsammans sedan barndomen - ofta ser samma saker. När jag håller mina föredrag om rockhistoria ger jag just en så bred bild du efterlyser. Att bara se rocken som barn av blues o country gör få nuförtiden. Influenserna är många och du tar fram viktiga. Och bra!

2013-12-16 @ 17:27:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0