Nu är det slutligt bevisat - sextiotalspopen är bäst!

 

Att sextiotalspop är mer än nostalgi för fyrtiotalister är väl helt klart. Bara genom att lyssna på musikradiokanaler visar sig allmänintresset. Man kan också med egna öron iaktta att det tillkommit flera yngre generationer som uppskattar de olika musikstilarna från detta gyllene musikdecennium. Per och jag noterar alltid – med viss tillfredsställelse – att vi, när vi går på konserter med våra gamla idoler, så har vi sällskap av många yngre besökare som är lika säkra på sångtexterna som vi är.

Det slutliga beviset på sextiotalspopens odödlighet är emellertid att de nu används i rent kommersiella syften, som bakgrund till reklam. Den som då och då följer reklamkanalerna i TV har anledning att notera detta, som jag gjort. Och vi kan väl vara säkra på att reklammakarna inte satsar på annan musik än sådan som tilltalar en bred allmänhet. För att ta några exempel:

Marie MacDonald McLaughlin Lawrie mer känd under artistnamnet Lulu slog igenom i mitten av sextiotalet med Isley brothers låt "Shout". Lulu´s karriär pågår fortfarande framgångsrikt både i sång och skådespeleri. "Shout" återanvänds nu av Libresse i deras TV-reklam. Libresse vill väl sälja frihet och vilken låt kan väl bättre illustrera denna? Och ingen kan väl framföra den bättre än yrvädret från Glasgow.

http://www.youtube.com/watch?v=dUpUGz6ppE8

 

Lämpligare för The Four Tops att göra reklam för vore väl ett bilmärke eftersom de tillhörde det klassiska Motown-stallet från Detroit men det är SevenEleven som har tagit en av deras största hits i anspråk för att öka kaffeförsäljningen.  Levi Stubbs, Lawrence Payton, Renaldo Benson och Abdul Fakir heter medlemmarna i kvartetten.

http://www.youtube.com/watch?v=qXavZYeXEc0

Min polare Peter F. Uppmärksammade mig på en reklam där en av hans främsta idoler medverkar. Det är Buddy Holly som med sin "Everyday" får beledsaga Felixreklamen. Och säga vad man vill om Buddy som jag tycker ibland kan vara lite för "snäll" i min smak, men feel-good är hans låtar verkligen.

http://www.youtube.com/watch?v=ppV4M_fzIxQ

I en kort reklamsnutt uppmanar SEB oss som dansade till The Kinks att tänka på vår pension. Är det inte lite sent, det? Men musiken är bra som du hör:

http://www.youtube.com/watch?v=utiosGC7RKc

Det rör sig, som du hör, mest om klassisk anglosaxisk rock men Stena Line visar lite mer kreativitet med en låt som jag visserligen kände igen direkt, men som det var länge sedan jag hörde. "Souvenirs souvenirs" med  Johnny Hallyday

http://www.youtube.com/watch?v=Np34XCVm4lg

Mest överraskande var kanske att höra den gamle rebellen John Lennon i reklamsammanhang. Men här får hans "Power to the people" (sic) ackompanjera reklamen för Viaplay.

Och om rebellen Lennon är tämjd och såld till kommersialismen så är vi det kanske allihopa..?

http://www.youtube.com/watch?v=RtvlBS4PMF0

Lars

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0