Ännu en pärla

Den här gång en låt som kanske inte kan kallas ”bortglömd” för den har egentligen aldrig varit ihågkommen överhuvudtaget.

Fleetwood Mac har inte fått så stort utrymme på dessa sidor. Kan inte tala för Lars men undertecknad har aldrig varit så där ordentligt fascinerad av bluesen. Inget snack om att Clapton, Peter Green och deras kompisar gjorde bra musik men de verkliga favoriterna för mig hade oftast lite mer av melodi i sina verk.

Men här alltså en låt av Fleetwood Mac. 1969 hade kvartetten utökats med Danny Kirwan på förslag av Mick Fleetwood. De andra i gruppen var tveksamma men Peter Green skulle snart medge att låten Albatross, den första inspelningen med Kirwan, inte hade kommit till utan honom.

Danny Kirwan kom att bli en flitig kompositör för Fleetwood Mac fram till det han blev utkastad från gruppen 1972. Under de fyra åren han var med kom att han att i mycket forma den övergång från bluesband till det vuxenrockband som senare skulle fira triumfer med albumet Rumours.

Första LPn Kirwan medverkade på var ”Then Play on” som kom 1969. Den pärla till låt jag här presenterar fanns med på den europeiska versionen av LPn men ströks från den amerikanska, trots att den var påtänkt som singel innan Green kom fram med Oh, Well.

Den spelades i Sveriges Radio någon gång 1969, en spelning som fastnade på ett av mina rullband. Men aldrig på skiva eftersom det ex jag så småningom skaffade var den amerikanska versionen.

Men det är aldrig för sent här i livet. På ett loppis förra året hittade jag den europeiska upplagan för en enkel tia. Döm om min lycka när jag åter hörde denna underbara låt. Här nedan en länk till den på You Tube. Du får titta på det snygga LP-omslaget när du lyssnar på det stillsamma gitarrintrot, sedan den stillsamt vackra melodin som kulminerar med en tung gitarrslinga med ett skönt, ekotungt sound som följs av den lite försiktiga men sköna sångrösten.

Inte en låt du kanske tar till dig direkt, men repetera bara en gång till och du kommer att nynna på den i flera dagar. Jag lovar.

 http://www.youtube.com/watch?v=Tb_905e4Gsk

Per


Kommentarer
Postat av: Tom

I november kommer de till Globen

2013-04-28 @ 19:59:27
Postat av: Per

Nja, inte riktigt "de" men jag fattar!
Per

2013-04-30 @ 17:15:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0