The Marmalade

På Facebook är jag medlem i en grupp där det diskuteras musik från femtio- och sextiotalet. Väldigt kul och ofta informativt men ibland fastnar vi i diskussioner om vad som är "bra" och "dåligt". Det är ju lätt meningslöst eftersom det rör sig om en högst personlig upplevelse. Häromdagen hade någon lagt upp "I see the rain" med Marmalade, mest kända för sin cover på "Obladi..". Jag anmärkte att jag inte gillar gruppen särskilt mycket och det väckte en del reaktioner från andra som gör det. Men då slog det mig att jag inte vet särskilt mycket om gruppen så jag kollade lite.

Gruppen, som är skotsk, hade sin mest framgångsrika tid mellan 1968 och 1972 med en radda hits i UK. Och i Sverige visade det sig – jag kom bara ihåg Obladi. Gruppen bildades tidigt sextiotal under namnet Gaylords och fick sin första skivframgång 1963 med en Chubby Checker-cover. Efter spelningar i Tyskland landade de i London för klubbspelningar i mitten på sextiotalet och byggde underhand ett rykte som skickliga musiker. En udda sak är att sättningen inte hade någon kompgitarr utan Pat Fairly som börjat som kompgitarrist spelade istället på en sexsträngad bas.

1967 började de en lång sejour på legendariska Marqee Club i London och turnerade flitigt tillsammans med tidens mest kända band. 1969 blev de listetta i UK med Obladi vilket får betraktas som deras slutliga kommersiella genombrott. Därefter följde ett antal hits fram till 1972 då gruppen geld in i en period av byte av medlemmar och musikaliska motsättningar och gjorde en klassisk fade out…

Nå, jag tycker inte Marmalade tillhör några av de främsta grupperna från tidsperioden. De var långtifrån dåliga men saknar den energi och det egna sound som så ofta är karaktäristika på "bra" musik. Jag tycker de är lite sega och tungfotade och låter som ett cover-band om du förstår vad jag mear.

Men här kommer några smakprov så får du döma själv:

Lars

http://www.youtube.com/watch?v=_Kev9hhI7V8

 

http://www.youtube.com/watch?v=iE9TNG8IQNI http://www.youtube.com/watch?v=UCn61DuBrgo

 

 


Kommentarer
Postat av: Per

Jag föll för Lovin´Things när den kom och Rainbow tillhör kretsen av verkligt starka personliga favoriter. Marmalade gjorde fler bra saker men sågs tyvärr som kidspop i en tid när sextiotalspopen växte upp. Värda att hylla!

Per

2012-05-18 @ 19:30:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0