Boken om Tages

 

Det är väl egentligen konstigt att den inte har skrivits tidigare – boken om en av våra största svenska popikoner. Men nu kom den och den kom med extra allt! Jag har läst boken på det bästa sätt den kan läsas, nämligen tillsammans med den box med Tages fem album som nu finns att köpa till ett mycket överkomligt pris. Och boxen kommer jag att återkomma till redan i nästa blogg-inlägg. Men nu alltså, boken.

Författarna, Göran Brandels och Lennart Wrigholm, har gjort en grundlig research och framför allt är bildmaterialet rikt. Intresserad som jag är av sextiotalspop är jag inte obekant med det bildmaterial som står till buds men här fann jag massor av nyheter, bara det en bonus. Särskilt kul var också de konsertlistor som fanns med och med ett bättre minne än mitt skulle jag säkert kunnat pussla ihop dessa datum med de tillfällen jag själv såg Tagarna framträda. Eftersom jag växte upp i Göteborg var förstås Tagarna en vanligt inslag i mitt musikliv, från skoldanser och framåt. Något stort fan var jag i ärlighetens namn inte och det är nog först i efterhand jag förstått gruppens musikaliska storhet, hysterien märktes tydligare (fast det var nog mest avundsjuka, tror jag).

Boken är späckad med information, citat och en sammanbindande löpande text som jag ibland önskade vara lite längre även om det skulle inkräktat på det ymniga bilmaterialet en smula. Tagarnas karriär parenteras i en klassisk kronologi men tack vara de inskjutna citaten från medlemmarna som kommer från olika tider får man ett spännande perspektiv på hur man, Tagarna, upplevde karriären då och senare.

Boken är på gränsen till praktverk, typ coffe-table book, och som sådan fungerar den både för löpande läsning som uppslagsverk. Den avslutande delen berättar om "hur det gick sedan" som ett perfekt komplement. Att Freddie S. Hade gjort en soloplatta är nog en överraskning också för en och annan nörd.

Sammanfattningsvis – för ett Tages-fan är boken en nödvändighet, för den som är intresserad av svensk pop-historia oundgänglig och för den som gillar populärkultur i ett historiskt perspektiv välkommen.

Tack för den, Göran och Lennart.

Lars

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0