Ny eller nygammal? Välj själv.

Ibland återupptäcker man artister från sextiotalet som man glömt bort hur bra de var. Ovanligare är att man så att säga nyupptäcker någon. Men det har jag gjort – Alan Price.

Alan är väl mest känd för sin tid som organist i The Animals som han emellertid lämnade efter bara en kort tid eftersom han var flyrädd. Istället bildade han Alan Price set och hade en hel del framgångar också i detta sammanhang. Inte minst är väl hans jazzinfluerade tolkning av "I put a spell on you" känd.

http://www.youtube.com/watch?v=0yxZ1F093Us

Den största framgången var väl ändå "The house that Jack built" (inte att förväxlas med Aretha Franklins låt med samma namn. Här kommer hans röst, ibland till förvillelse, likhet den av Georgie Fame fram. Bägge deras röster är fantastiska tycker jag och de har också samarbetat många gånger över åren. "The house that Jack built" vårdar också väl den vaudevilletradition som då och då dyker upp i brittisk sextiotalspop. Läs The Kinks till exempel.

http://www.youtube.com/watch?v=k-DZ4D_zU-E

Innan jag går vidare så måste jag slänga in en låt till som visar att Alan Price set inte heller duckade för Reggae, eller om det är ska.

http://www.youtube.com/watch?v=dTJKpV0JJwY

Den låt som jag nyss hörde och som snabbt fick mig att sätta mig vid datorn för att beställa en hel del plattor med Alan var den jag strax spelar. Jag har säkert hört den förut ett antal gånger men det var just nu vid den senaste och slumpmässiga lyssningen som jag noterade låtens och - framför allt – Alan´s kvaliteter. Här knyter han direkt an till brittisk vaudeville med en lika lekfull text som melodi. Starkt besläktad med de "lustiga visor" som var så populära i brittisk music hall. Och så denna makalösa röst. Fast makalös är fel för om man inte visste att det var Alan så skulle man lätt kunna ta det för en Georgie Fame-platta.

Så njut av Alans röst när han besjunger en dejt med en … björn?

http://www.youtube.com/watch?v=HOMXXlbj07k

 Glad påsk!

Lars


Kommentarer
Postat av: Per

Alan Price är en av de många i "b-laget" som gjorde 60-talet så underbart. Ingen bra sångare och flera LP-spår som man glömt men, ändå, alldeles tillräckligt bra!

Per

2012-04-10 @ 21:03:55
Postat av: Tom

Orgelspelet i "The house of the rising sun" går inte av för hackor, för visst var det Alan Price då.?

2012-04-13 @ 16:09:33
Postat av: Per

Sant Tom, det är verkligen hans låt. Tror också att han fick kompositörskredit för sitt arr.

Per

2012-04-13 @ 19:32:19
Postat av: Lars

Och visst är det en cool björn jag hittade bild på. Liten björnstepp i skogen...

2012-04-15 @ 10:18:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0