En svensk rocktidning för OSS!



Den här bloggen har fokus ligger på musik som är relaterad till 60-talet. Det märks redan av namnet perolarssextiotal. Att äldre rock- och popmusik har en stor publik förstår vi genom t ex alla de utländska musikmagasin vi kan köpa i Pressbyrån. Det är egentligen märkligt hur ofta omslaget till Mojo, Q-magazine, Uncut, Rolling Stone och andra pryds av hjältar från "vår" tid. Då ska vi inte tala om Classic Rock, en relativt ny tidning som håller på att bli riktigt stor med en inriktning som inte behöver förklaras.

Det här utbudet av utländska tidningar gör att vår bild av rockhistorien blir allt mer Brittisk. Jag tänker på att jag kan rabbla upp låtordningen på alla Beatles LP, men då handlar det om LP-skivorna som gavs ut i England. OK samma skivor kom även här men vi fick också en och annan utgåva här hemma. Som ni märker har jag inte helt koll. Jag vet vilka Beatles-låtar som inte gavs ut i England men som låg på Tio-i-topp här men fråga mig om baksidorna på de svenska utgåvorna och jag går bet.

Stor var därför glädjen när jag hittade ett nummer av Nostalgia som hade en special om rocken i Sverige på äldre tid (bild ovan). Det numret sålde tydligen bra för nu har förlaget bakom beslutat sig för att sex gånger per år ge ut Nostalgia Rock´n´roll magazine. Jämfört med vår blogg väljer man ett lite bredare fokus och tar även med 70-talet. Det innebär att man siktar på en målgrupp med en halv miljon intresserade, vilket är vad redaktören Jörgen Holmkvist tror är den potentiella målgruppen när jag frågar honom.

Anslaget är brett med musiken i fokus. Senaste numret (bild nedan. Den finns att köpa ännu) har artiklar om jukeboxsamlare, Hagströmgitarrer, piratradiostationerna tillsammans med mer väntade inslag om Kinks och Deep Purple men också en aktuell artist som Cherry Tess som naturligtvis kommer med för att hon sjunger rockabilly.

Som läsare får man flera aha-upplevelser, "ja, just det, så var det". Tidningens hittills vassaste sida är ändå bilderna tillsammans med en inbjudande layout. Här finns också annonser som ger tips.

När det gäller nästa år går det ett rykte om att en av denna bloggs läsare ska medverka med bidrag om intressanta artister - se där ett extra skäl att skaffa tidningen!

Man kan bara hoppas att idén visar sig så hållbar som redaktionen hoppas på. Om inte annat är tidningen ett vettigt komplement till perolarssextiotal.blogg.se!

Per



Kommentarer
Postat av: Per B

Kul med läsning på papper också. Hoppas nördantalet är tillräckligt för ett antal nummer.

På det mycket mer lokala planet besökte jag igår Jan Hofverberg och köpte hans "Rock i Umeå1958-1983". Mumma för en nostalgiker.

2011-10-26 @ 11:17:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0