En lista

Tja, nån gång ska man väl försöka sig på den där listan. Ja, du vet den där listan på sextiotalets bästa grupper. Lite lurig eftersom man kan välja mellan att göra den subjektiva listan, alltså vilka grupper man helt enkelt gillar bäst och den kan ju aldrig bli fel eftersom den just är subjektiv. En objektiv lista får ju väga in vilken betydelse gruppen haft på den musikaliska utvecklingen under perioden. Jag går på den subjektiva.

På första plats – The Beatles. Världens bästa popgrupp någonsin. `Nuff said.

http://www.youtube.com/watch?v=QoF-7VMMihA

På andra plats – The Rolling Stones. Världens bästa rockgrupp någonsin. `Nuff said.

http://www.youtube.com/watch?v=qXcNQTa3zgs

På tredje plats. I min värld ett ganska självklart val, The Kinks. Britpop när de är som bäst med sin väl förvaltade tradition från vaudeville och dancehall. Riffen är ju också musikhistoria. Är det verkligen anst att det buzziga ljudet från Dave´s gitarr kom av att han stack hål på högtalarmembranen?  

http://www.youtube.com/watch?v=F4DV-5d6a5g

Fjärde plats. Men nu blev det knepigt. Beach boys måste in nånstans här, men The Who då? Hmm. Eftersom det är en subjektiv lista så får det bli The Who. Det är med Who som med Kinks, de bara går direkt in i hjärtat och magen. Och vilka medlemmar i bandet – var och en av dem är ju en legendar! Pete, Roger, John och Keith! Nej det kan inte bli sämre än fjärdeplats. Röjarrock med hjärta och själ.

 http://www.youtube.com/watch?v=aOUqRZkR8dE

Femma. Men nu bara måste Beach boys med. På en objektiv lista högre, men här i alla fall på min subjektiva, som femma. Country, pop och rock, dom fixade allt. Och surfmusiken. Och en av de tio bästa låtarna i världen har de gjort också, Good vibrations. Men vi tar en annan låt här. Surf! Ibland glömmer man vilka avtryck de gjorde med sin surfmusik. Men inte vi. Och snälla ser dom ut också…

http://www.youtube.com/watch?v=mN7Xs9WVNBU

Första tjejgruppen först på sjätte plats? Det var inte särskilt politisk korrekt av mig, men so what. Jag tycker därmed att Supremes är bästa tjejgruppen som sextiotalet producerade. Lite tragisk historia mitt i framgångssagan och Diana Ross är väl en bitch men so what, igen. Om många poptjejer från sextiotalet framstod som blyga violer (ja inte Lulu förstås) så var Supremes raka motsatsen när dessa ghettobrudar satte upp händerna och sa stopp!

 http://www.youtube.com/watch?v=iDPjYZxi0n8

Sjua blir lite bortglömda Mamas and Papas. Makarna Phillips musik och Mama Cass´s röst gör att man smälter. Laid-back och cool musik som man aldrig, aldrig tröttnar på. 40 miljoner sålda plattor talar sitt eget språk. Och det passar bra att ta en låt som berättar om gruppen som blir åtta.

 http://www.youtube.com/watch?v=ZLC2bf4jfPE

 

Åttonde plats. Mer amerikanskt. Och med rötterna i Mugwumps som Mamas and Papas sjunger om. Och en ganska kortlivad grupp i min bok, för inte blev väl Loving Spoonful detsamma efter de att Zal Yanowski lämnade 1967? John var ju frontfigur i sin egenskap av sångare men det var Zal som var själen i musiken. Men John storhet ska inte förnekas. Den som så förföriskt kan viska ”Do you belive in magic?” i örat på en hel tonårsgeneration förblir också han en legendar. Och visst trodde vi på magi? Och visst gör vi väl det fortfarande? Lyssna själv och säg att du inte gör det…

http://www.youtube.com/watch?v=cUvfZiCcUsE

Tillbaka i UK på niondeplats. Den bluesigaste av all bluesiga grupper och med en röst som kunde mäta sig med van Morrisons i Them. Animals moderniserade bluesen utan att den blev rotlös om du förstår vad jag menar. En rad hits som räcker till pophimlen. Jag såg dom -66 på Lorensbergs Cirkus i Göteborg och jag såg Eric Burdon för något eller ett par år sedan på Katalin i Uppsala. Magin var lika stark i hans röst. Fast han såg lite äldre ut än jag minns från Göteborg… Självklara på min lista.

http://www.youtube.com/watch?v=HNzmrEgz_GI

Sista är svårast, för nu måste jag lämna resten utanför listan och det vill jag egentlig inte. Men en lista måste ta slut någon gång. Jag måste ta mig en funderare…

Det får bli The Shadows! Kanske förtjänar instrumentalgrupperna en egen lista och där är skuggorna förstås no 1. Men jag gick i läroverket och gymnasiet med en Shadows-fundamentalist och det smittade av sig en smula. Och vi ska bara inte tala om bloggkompisen Per som också är ett stort fan. Och visst tillhör dom de där grupperna som man kan ha på CD-spelaren en hel kväll utan att tröttna? Och raden av hits tar ju aldrig slut. Och duktig kompgrupp till Cliff var dom ju också innan den egna karriären tog fart på allvar. Och att höra Hank B. spela Apache är ju som en rakkniv i våt sammet. Men glöm inte att lyssna in kompgitarren! Man glömmer den ibland. Bruce lägger med sitt spel en skimrande stjärnhimmel under Hanks blixtrande kometer.

http://www.youtube.com/watch?v=pY-rPDwzM9M

Detta var kul!

Lars

PS Ja, jag vet – Hollies, Cream, CCR, Manfred Mann, Canned Heat, Dave Clarke, Crosby o dom och så vidare. Men det är en subjektiv lista.  

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Per

Sant Lars: listan måste komma i vår blogg NÅGON gång. Du har - notabelt! - en lista som väl liknar den jag skulle göra. Jag skulle sätta The Who trea och hoppa över tjejerna. Temptations var bästa Motowngruppen och att du glömde Zombies och Byrds var konstigt. Men en bra lista ändå, vilka gäng!

Per

2011-05-07 @ 10:07:24
Postat av: Tom

Kul!

Jag skulle plocka bort Them, Supremes, Lovin spoonful och Shadows men begreppet "plocka bort" får härmed en ny inebörd.



Nr 1 blir "Crosby o dom" även om det är en liten del av 60-talet men tar man med Buffalo springfield i "dom" definitivt 60-tal. Högt kommer också Ten yers after med Alvin Lee förståss och så jokrarna Jethru Tull och Gerry and the pacemakers (det räcker med Ferry cross the Mercy för att motivera den senare).



Ändå fick jag inte med Byrds - Jag tar bort Stones. De är objektivt sett topp 3 men jag har aldrig riktigt gillat dem :)



Lägg märke till att jag inte fick med Cream och Clapton i listan men han är ju evig...



Sitter i skrivande stund på altanen med en Zeunerts "Höga kusten" och Dire straits tonande ut från högtalarna. Definitivt inte 60-tal men ändå njutbart. (Lördag em sol och 20 gr)

2011-05-07 @ 16:23:37
Postat av: Lars

Hej

En tio i topp kan inte bli längre än tio. Det svåra var inte att hitta kandidater utan att besluta vilka som inte får plats. Lite sorgligt att inte få med Zombies, men lättare avtstå Byrds som jag tycker saknar riktig magi. Om något år ska jag kanske göra en ny - få se om den ser likadan ut? Har märkt att favoritskapen varierar lite över tid. Ja, inte platserna 1-3. Dom är skrivna i sten.

Nu väntar en solstol på balkongen. Och Mamas på stereon. California dreaming passar bra i detta gudomliga försommarväder.

2011-05-08 @ 10:51:11
Postat av: Per

Detta förföljer mig! Just nu är min lista Beatles, Stones, Who, Beach Boys, Byrds, Kinks, Moody Blues, Zombies, Manfred Mann (m Paul J), Shadows. Guess Who hade varit kul att få med men 10 är 10.

Per

2011-05-08 @ 18:55:44
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Som sagt alltid jobbigt med listor både när det gäller musik eller snyggaste målet i Fotbolls VM eller hockey-VM.

Min lista bygger på grupper som sagt mig något utan att dom för den saken är bäst.

1) Beach Boys 2) Who, 3) Shadows 4) Hollies 5 )

Lovin´Spoonful 6 ) Doors, 7 ) Mamas & Papas, 8 ) Moody Blues 9) Manfred Mann, 10) Searchers

2011-05-15 @ 17:54:29
Postat av: Robban

En lista utan Beatles i topp är väl ingen lista?

2011-05-15 @ 22:21:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0