Duell - bästa låt om ett motorfordon

Per

Dags för en liten utmaning! Denna gång finns det mycket att välja på, Per. För att bara nämna några kan vi ta en Cadillac, eller en Pink Cadillac, rent av. Eller en liten Honda eller en ”´arley davidson” med oförglömliga Brigitte Bardot. Det gäller alltså låtar om motorfordon, vilka som helst, trains and boats or planes, om du förstår vad jag menar.  Du har många att välja på.

Själv stannar jag för en låt som både handlar om en Cadillac och en Ford V-8. Maybelline med Chucken!

Man pratar ofta om ”Rock around the clock” som rockens genombrottslåt på femtiotalet, men jag påstår att ”Maybelline” hade lika stor impact, därför att den kom att bli en av de första låtarna med en svart artist som slog också bland de vita i USA. Detta märks förstås inte förrän i slutet på det klipp från -58 som jag bifogar. Man kunde tro att Chucken hamnat på en begravning istället för stället där han borde ha varit. Han är emellertid helt oberörd och ger prov på både lite dans a la Freddie and the Dreamers och den fantastiska duckwalk.

Bara underbart och bäst i denna kategori.

http://www.youtube.com/watch?v=p0HmFr7mPsk  

Lars

PS Och i min värld så sträcker sig sextiotalet från -54 nån gång till -71. Minst. DS

Kul ämne Lars! Din (vår) avgränsning av bloggens tidsspann är OK. Men just i detta fall utesluter den att jag kan replikera med vare sig Prince Little red Corvette, Kraftwerks Autobahn eller min idol Neil Youngs underbara Long may you run. Men tro inte att jag ger mig ändå!

Nejdå. genast dök Cadillac (inte med Hep Stars utan med Renegades, så klart) upp i skallen. Tre minuters fikasnack på jobbet födde dock den bästa kandidaten som förflyttar Chuckens låt långt in i skuggan.

Här handlar det om en genial, klassisk melodi framförd av en röst som är total i sin inlevelse och utlevelse. Så fullständigt att det inte behövs något komp. Inte ett trumslag eller ett gitarrpling. En unik låt som står stadigt bara på sitt vokala framförande.

Men så snackar vi Janis Joplin, en av de stora ikonerna. Vi har sett och hört henne explodera i andra härliga låtar men den här är bland hennes bästa och definitivt den bästa billåten från vårt decennium. Får jag säga det själv blev det en ganska enkel seger, tack vare Janis!

Janis Joplin – Mercedes Benz


Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Som Beach Boys diggare borde jag välja Little Honda, men det är för lite kubik i den. Mitt val blir GTO med Don & the Daytonas jag tror den är från 1964.

2011-05-16 @ 18:32:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0