Duell: Sämsta Beates-låt






Duell-ämnet gav sig ganska naturligt efter ett par kommentarer på Lars förra utmaning om dåliga låtar från Peter och Lars. När de nämnde Beatles sämsta (jodå, Mr Moonlight är inget vidare men Don´t bother me är det väl ändå inte STÖRRE fel på?) insåg jag att det måste rättas till.

Det blir lite mycket Beatles ett tag på bloggen men dom förblir rockhistoriens största, viktigaste och bästa band. Så enkelt är det. Deras låtkatalog kan man analysera hur länge som helst, det finns alltid saker att upptäcka. Det mesta är mycket bra, mycket håller klassikerstatus.

Men så har vi dom där undantagen. Några dåliga låtar. Som egentligen inte är så pinsamma men som  minner om att John, Paul, George o Ringo faktiskt också var alldeles vanliga människor som någon gång kunde komma lite snett.

Hur många dåliga låtar gjorde Beatles? Frågan har sällan ställts därför att den blir så fel när vi snackar om bandet som var bäst. Jag skulle svara en handfull. Av totalt 210 låtar. Tänk å andra sidan att bland dess finns 15 - 25 som är populärmusikaliska klassiker och man har en aning om Beatles storhet.

Men när de skulle ge ut sin allra sista singel 1970 grävde dom (eller någon som bestämde på Apple) lite för djupt i arkiven med outgivet och hämtade en sak som skulle stannat i glömskan, You know my name (just look up the number). Inspelad i maj/juni 1967 när gruppen höll på med musiken till Magical Mystery tour. Riktigt hur man hade tänkt sig låten är svårt att veta, ett tag var den uppe i 20 minuter. Nedklippningen kan inte förta bilden av ogenomtänkt röra. Det kanske alltra värsta är att jag kan inte höra ngt som gör att man förlåter för det är ändå Beatles - det kan man med Revolution nr 9. Detta är bara dåligt, helt enkelt.

http://www.youtube.com/watch?v=UMmpJSJfeT8

Per

Beatles sämsta låt? Med reservation för Mr Moonlight och någon mer så är det ändå i slutet man får leta. Jag har tidigare haft ett inlägg om deras vita album som jag tycker innehåller ett par riktiga skräplåtar. Det finns till och med några att välja på, som ”Revolution no 9” som förstås är i särklass uslast, men också ”Everybody´s got something to hide exept me and my monkey”. Och ”Rocky raccoon”! Inte för att dom är helt olyssningsbara, utan därför att de är så långtifrån vad de kunde åstadkomma. Tom utfyllnad. Trist att höra mästarna på denna nivå. Men mitt bottenpris går ändå till ”Why don´t we do it in the road”.

http://www.youtube.com/watch?v=KM02WcvlKn0

 Det är Paul när han är som mest övertygad om att vad han än skriver ihop så blir det bra. Eller i vart fall tror han att fansen ska tycka det. Och så fel han har! För att gilla detta skräp får man nog tillhöra de mer fundamentalistiska och okritiska Beatlesälskarna. Kan mycket väl vara deras sämsta.

”Snus är snus om än i gyllne dosor”

Detta är snus.

Lars

 


Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Idag tycker jag att Helter Skelter är i vart fall nära nog den sämsta Beatles låten. Hopplöst skrammel i min mening.

2011-03-12 @ 12:46:50
Postat av: Tom

Grabbar: Kom igen nu! Det är ju vår och man ska vara positiv. Beatles BÄSTA låt ska det va. Something!

2011-03-12 @ 16:15:15
Postat av: Lars

Hej Tom.

Dina kommentarer är alltid pricksäkra. Och visst är det vår. Men - Beatles sämsta är skitsvår. Är inte Beatles bästa omöjlig? För många av oss blir det bästa sextiotalslåten alla kategorier. Och det är svårt att vara "objektiv", för här är risken stor för nostalgiska preferneser och annat. Och Beatles bytte ju skepnad flera gånger. Bästa från tidiga Beatles? Bästa från slutet av karriären. Jag får en lätt huvudvärk, men ska prata med min kloke vän Per.

We´ll be back!

2011-03-12 @ 19:01:49
Postat av: Per

Har ägnat mycket tid att försöka ordna Beatles låtar i bästa-ordning (jo, det ÄR sant). En kul uppgift bara för att den är så hopplös. Penny Lane kom etta senast.

2011-03-13 @ 14:40:49
Postat av: Ingemar Lindgren

Jag har ju kommit med knäppa inadekvata kommentarer förut. Här kommer min senaste: jag har aldrig fattat att "Revolution Nr 9" är en låt...Har alltid trott att det handlade om Lennonsk LSD-upplevelse!



2011-03-19 @ 19:21:02
Postat av: Per

Ingemar: Din kommentar väcker frågan om vad en "låt" egentligen är. Vanan säger att räkna ett spår på en LP-skiva som en låt men tänker man på innehållet blir det svårare. Tar man Revolution no 9 som en ljudupplevelse och inte tänker på en vanlig låt, tycker jag att den fungerar ganska hyggligt. Faktiskt.

Per

2011-03-20 @ 11:10:45
Postat av: Lars

Revolution no 9 är inte Beatles. Den är Ono. Förstås.

2011-03-20 @ 18:21:48
Postat av: Ingemar Lindgren

He-he! Gillar båda svaren! Tänkvärt!

2011-03-21 @ 21:11:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0