Sommarduell: Bästa låt med "sommar" i titeln



Detta med tävlingar eller "dueller" i vår musik är inte alltid så enkelt. Visst är det kul med vinnare, men att bra låtar eller annat man gillar ska "förlora" kan kännas lite tokigt.

Just denna duell mellan Lars o mig känns mycket så. Det finns många bra sommarlåtar och jag är säker på att jag också gillar Lars bidrag till denna artikel, även om mitt är bäst förstås!

Sommaren är här, solen skiner, ledigheten hägrar, flickorna (och kvinnorna!) klär sig lättare. Klara, starkare färger kommer fram. För många är en semesterresa i faggorna. Klart att det också finns massor av bra musik som passar bra till den sköna stämningen. Denna duell handlar om bästa låt med ordet sommar/summer i titeln.

Bäst? En annan gång kanske jag kommer på en annan, men i denna duell utmanar jag Lars med en pärla från 1966 som faktiskt inte låg på tio-i-topp och bara kom 10a i USA och inte ens top-twenty i England. Billy Stewarts underbara Summertime. En version av Gershwinds klassiker som gör att man inte behöver leta efter andra inspelningar - det finns ganska många.

Billy hade inga andra hits att tala om. Märkligt med en sådan talang. Men för vissa av sextiotalsartisterna var det ju ödet; att komma snabbt, slå till fort och försvinna. Ungefär som i en riktigt västern-duell!

Varsågod Lars!

Per

http://www.youtube.com/watch?v=CDLDl0_pt_k 


Summertime är fantastisk – men varför den inspelningen, Per? När Zombies finns?

Sommar, ja, Per. Och till och med dom var bättre på sextiotalet. Som jag minns. I alla fall. I vart fall musiken.

För mind el är vissa låtar utan att ha ordet ”sommar” namnet de som jag mest förknippar med just sommaren. Men du bestämmer reglerna, Per. Så därför går jag till en fantastisk LP som heter ”Hums of The Loving Spoonful”. Då kan du väl nästa gissa? Jag har skrivit om den här låten tidigare så jag håller mig kort. Det är förstås ”Summer in the city”. Skriven av John´s brorsa Mark Sebastian och Steve Boone, basist i LS.

Låten är lite kul och har en spännande instrumental sättning som omfattar bland annat tutan från en folka och en nithammare.

Men framför allt har den en magi som Loving Sponnful var så skickliga på. Texten är viktig och musiken gör den perfekt. Fast man aldrig upplevt en het storstadsnatt i USA så känns det som man gjort det när man hör låten. Man minns det som inte hänt. Coolt.

Här var Spoonful som bäst. Och Zal var fortfarande med i guppen. Här kommer den

http://www.youtube.com/watch?v=VXos3qQPrw4

Lars


Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Inte lätt detta med era utmaningar, mitt val faller på bekymmerslösa "Summer means Fun" med Jan & Dean. En låt i sann Beach Boys anda som alltid andas Endless Summer.

2011-06-11 @ 13:55:45
Postat av: Frida

Jag kommer inte att ge en lika ingående beskrivning om denna låt (vet inte vem som skrev den, osv). Men när jag tänker på sommaren så är det denna låt som ofta ligger som bakgrundskomp till mina tankar:



http://youtu.be/rbNP5yqg7hc



Cliff Richard "Summer Holiday" (om nu inte länken fungerade!)

2011-06-13 @ 15:36:33
Postat av: Per

Frida: Länken funkar. Bra låt!

Per

2011-06-15 @ 09:20:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0