Bara ett par udda favoriter

Mina blogginlägg blir ofta systematiska märker jag. Ämnen, grupper, genrer eller årtal blir bakgrund till musiken. Denna gång tänker jag emellertid bara presentera ett par av mina alldeles egna favoriter som jag från första gången jag hörde dem kom att älska. Bägge är lite udda och spelas sällan nuförtiden. Hoppas du gillar dem.

1893 gjorde en viss Farida Mazar Spyropoulos succé tillika skandal med magdans i Chicago i en show betitlad ”The Algerian dancers of Morocco”. Den geografiska röran blev inte bättre av att Farida uppträdde under artistnamnet ”Little Egypt”. Magdans var vid den tiden okänd i USA men ”Little Egypts” charmiga och lättklädda dans föll den amerikanska publiken i smaken och hon kom att turnera länge med sin show runt om i USA (hoochie-coochie kallades dansen på typiskt USA-manér där och då). Och hon var inte ensam – det var fler som red på framgången och lånade hennes alltmer mytomspunna namn i liknande shower.

Legendariska Jerry Leiber och Mike Stoller skrev en låt om henne och hennes framträdande, som först spelades in av Coasters som fick en hit med den 1961. Och visst är den charmig, men den inspelning som fick mej att rysa var inte den, utan den som kom 1964 med Downliners sect. Downliners ser jag som en av de absolut tidigaste punkbanden med helackordssolon och mycket högt tempo. Egentligen inte dom direkt i min smak, men just ”Little Egypt” är en riktig rockarrökare av klassiskt snitt ,där den skramliga, lätt punkiga, inramningen passar utmärkt för att illustrera en show på ett tivoli eller vilken miljö nu det var som Little Egypt uppträdde i.

Eller vad tycker du?

Downliners Sect – Little Egypt - Original

Mitt andra val är en Randy Newman-låt först inspelad som singel (men inte utgiven) av Animals 1963. Deras version kom först på LP:n ”Eric is here” 1967. Newman spelade själv in den först 1970. Tom Jones fick också en hyfsad hit med den för några år sedan. Men det är den version som Three Dog Night gjorde samma år som Randy själv gjorde det, som tillförde magin och som gjort den till en av mina favoriter.

Innan vi lyssnar på den så ska jag bara nämna att det lätt kufiska namnet på gruppen lär härröra från den australiensiska urbefolkningens metod att skydda sig mot kalla nätter (!). Det sägs att när det var kyliga nätter så delade man gärna sin sovgrop med en varm dingo, den lokala vildhunden. Var det riktigt kallt tog man sig två hundar och en riktig skitkall natt kallades – förstås – A three dog night.

Och vem minns, apropå texten, inte dom första röjarpartyn man var på, där folk drack öl och rökte konstiga saker (ja, dom andra alltså!). Trots att mamma varnat…

Three Dog Night – Mama Told Me Not To Come

Lars

PS Jo, det är Farida på bilden ovan DS


Kommentarer
Postat av: Per

Spännande lektioner, Lars! Little Egypt är en kanon-låt men TDNs är inte den bästa med gruppen som jag såg 1970 i Boston i en fullsatt hockeyhall. One, Joy to the world men framförallt Elis Coming håller jag högre. KHärligt gäng med tre vokalister.

Per

2011-01-22 @ 17:48:50
Postat av: Ingemar Lindgren



tänkte bara på en liten detalj: Jag är ganska säker på att Downliners Sect fick låten ifrån Elvis-filmen Rustabout, sent -64 el tidigt -65.Elvis filmer var ju sällan ngt som Oscarsjuryn höjde ögonbrynen för, men ibland kunde det innebära en ny hit-låt för den då i exil sjungande the King.såg själv denna film -65 med min blivande hustru som var fanatisk Elvisfilm-tokig!

2011-01-23 @ 00:14:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0