Duell - en riktigt dålig låt.



En duell på temat sämsta låt från sextiotalet är väl lika omöjlig som en på temat bästa låt. Så därför nöjde jag mig med att utmana Per på en duell på temat ”En riktigt dålig låt från sextiotalet”. En låt som världen blivit bättre av om den aldrig spelats in. Och det finns förvisso också ett överflöd av riktigt usel musik från det annars så gyllene musikdecenniet. Det finns till exempel massor av sådant på det tidiga decenniets LP:s som snabbproducerades för att ”rama in” någon enstaka singelhit. Och några grupper var riktigt duktiga på skräpmusik. Honeycombs är exempelvis helt olyssningsbara så snart man lämnar deras hits, Have I the right och That´s the way. Streaplers ”Diggity Doggety” får mina öron att skrynklas. Ett annat säkert kort är Freddie and the Dreamers som i och för sig är bättre än sitt rykte (men det tycker inte Per), men som ändå levererat några riktiga musikaliska lågvattenmärken. Lyssna till exempel på en extremt tungfotad inspelning av ”Zippen” Freddie & The Dreamers – Zip A Dee Doo Dah (Song Of The South) (1999 Digital Remaster) (Mono).

När jag gjorde en Spoitify-utgrävning rörande Freddies produktion snubblade jag emellertid över en annan låt som väl måste ligga bra till för en tio-i-botten-lista och som också får bli min kandidat i denna duell. Det är ”The clap clap song” också inspelad av bland andra Edison Lighthouse och Chickory Tip (!). Med lika förödande resultat…

Eller vad sägs om en enormt seg variant av en flåshurtig och tjatig tyrolervisa framförd på ett astmatisk dragspel? Den här låten klappar du inte takten till, Per!

 Freddie and the Dreamers – The Clap Clap Song   

Lars 

När Lars meddelade att duellen skulle handla om den sämsta låten tänkte jag genast att det blir svårt. inte för att dåliga låtar inte gjordes, utan för att allteftersom tiden gått har även sextiotalets sämsta musik fått ett slags förlåtelsens skimmer över sig. Musikerna var ofta sämre än dagens och skivproduktionen går ofta inte att snacka om. Men, so what, det var ju ändå det härliga sextiotalet!Vad gäller Freddie and the Dreamers tycker jag dom var ganska kul (filmklippet med You were made for me är varsamt bevarat bland mina inspelade videoband).

Nu har Lars gjort det enklare och låter mig slippa fundera över den allra sämsta låten. Så vilken som är den sämsta av Lars o mina val är väl inte så noga. Redan första gången jag hörde den här inspelningen tyckte jag att det var ett oförlåtligt sett att sabba en kanonlåt. Lyssna och nju... nej, jag menar: Småle och försök förlåta om du kan!

The Lee Kings – Like A Rolling Stone

Per


Kommentarer
Postat av: Tom

Den där "the´re coming to take me away haha" var väl heller ingen höjdare

2011-02-18 @ 16:33:28
Postat av: Tom

Den där "The´re coming to take me away haha" var väl heller ingen höjdare. Lättare med bästa 60-talslåt. Vad sägs om "Nights in white satin"

2011-02-18 @ 16:38:34
Postat av: Lars

Hej Tom

Ludvig XIV:s inspelning har en alltför god portion humor för att kvalificera, tycker jag. Ungefär som The Scaffolds hits, Thank U very much och Lily the pink. För att vara riktigtriktigt dåligt måste det vara inspelat utan glimten i ögat. Jag undrar hur det var med min kandidat......

2011-02-18 @ 19:18:18
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Mr Moonlight med Beatles kanske inte är 60-talets sämsta låt, men bland de sämre från ett så bra band!

2011-02-20 @ 11:01:35
Postat av: Anonym

Freddie and the dreamers? Well I´m not a dreamer myself men jag har för mig att de gjorde nån bra låt

2011-02-20 @ 16:55:37
Postat av: Lars

Peter

Mr Moonlight är verkligen ingen höjdare. Don´t bother me tycker jag inte heller är i nivå med vad George H. kunde. En irriterande, skramlig låt...

Freddies gäng gjorde en del i vart fall ok saker även om de tidigt - kanske beroende av deras "dans" - fick töntstämpel. Jag gillar t.ex. You were made for me. Den är väl själva sinnebilden av gladpop. Liksom If you gotta make a fool of somebody.

2011-02-20 @ 19:51:44
Postat av: Per

Vänner - detta med Beatles sämsta låt blir ett perfekt ämne för nästa duell!

Per

2011-02-26 @ 19:07:09
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Sämsta låt på 60-talet måster vara "bull-session with the big daddy" sm återfinns på den annars utmärkta Beach Boys Today från 1965. "Låten" är diverse prat i studion utam humor och finess. Jag får den känslan att den är med för att Beach Boys hade lovat Capitol ett album med 12 spår och hade endast 11 att komma med i det läget.

2011-02-27 @ 11:09:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0