Julduell


Julen och tomten är på gång. Dags då för en duell på jultemat, som förstås inte kan bli något annat än ”Bästa Julpoplåt från sextiotalet”, eller vad det nu kan heta. Och det är nu jag som mitt i julhetsen eller julfriden drar först. Och det smäller ordentligt.

Julsmaken är inte särskilt förfinad. Det ska vara skinka och knäck, glitterkulor och elektriska tomtar, Jansons frestelse, berg av julklappar, snaps och änglar, revbensspjäll, julmusik och levande ljus och Kalle och mer mat och Alladin-askar och kaffe och saffransbröd och dopp i grytan och folk och ungar och en förbannad katt som nån försökt sätta en röd rosett på. Och mer mat och sylta och mer och högre och oftare julmusik. Ja, du vet. Och varför inte göra ett musikval som kan överrösta stoj och glam och TV:n och ungar som hojtar och vuxna som sjunger och katten som fräser.

Då har du redan förstått att vi hamnar mitt i Phil Spectors juldröm – albumet ”A christmas gift from Phillies records” från 1963. Där finns det massor av guldkorn men jag väljer en jullåt som jag gillar och en grupp som jag älskar och ett sound som..eh.. imponerar? Ska det bli nån fart på julen så måste ju tomten komma med bullrigt skratt, en tsunami av vitt skägg och röda kläder och stövlar och klappar och renar och nissar och fler säckar med klappar leksaker och strumpor och.. Ja du vet.

Så jag avlossar en bredsida julstämning med hjälp av The Crystals som skrålar ”Santa Claus is coming to town” på ett underbart sätt. 

The Crystals – Santa Claus Is Coming To Town

God Jul Per och alla läsare!


Lars

”Bästa Julpoplåt från sextiotalet”, var ämnet för Lars utmaning. Kan inte förneka att Lars val är utmärkt och det ska möjligen vara något annat spår från Spectors jul-LP som kan matcha.

Men ibland tänker man utanför boxen som det heter. Mitt val är inte den bästa låten, men väl det bästa framförandet. Nja, förresten, begreppet "bästa" behöver kanske diskuteras också.

I min familj är den första cd som spelas när Julen närmar sig, den cd som liksom definierar att vi nu går in i den stilla Julens tid, nu ska vi byta ut vardagsstressen mot vila och familjegemenskap, kryddad med jultomte på julafton, dans kring granen osv - det är "Eilerts Jul".

Denna hjälte från Godmersta i norra Ångermanland tog 1996, om kanske inte hela Sverige men bra många musikälskare med storm med sin debut, genialt kallad Greatist Hits. Han lärde oss att musikupplevelsens själva essens inte handlar om tonsäkerhet, rytmkänsla, uttalsförmåga, nej det handlar bara om känsla och vilja!

Förlåt, Lars, jag kanske lite väl mycket omdefinierar detta med "bäst" och som duell blir det kanske något av en colt mot en vattenpistol. OM man tar det för mycket på ALLVAR. Att det är en inspelning långt senare än 60-talet borde gå an eftersom låten ändå hör hemma där.

Klicka på länken nedan, har du inte hört Eilert förr har du en ny upplevelse framför dig och glöm inte Eilerts eget dräpande försvar mot dom dumma kritikerna: - Dom säger att jag sjunger falskt men det är fel. Jag sjunger äkta!

God Jul! önskar även 

Per

http://www.youtube.com/watch?v=yHF0tRhjWL8

Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Ett lite udda val här uppifrån norr, det blir Stilla Natt med Arne Lambert på trumpet.

2011-12-09 @ 16:12:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0