Duell: Bästa Kinkslåten




Dags att gå in i OK Coral igen. Tycker vi har skrivit för lite om Kinks här på bloggen. De gjorde några av sextiotalets bästa hits, tycker jag. LP-skivorna var inte alls av samma klass även om även där fanns flera pärlor.

Men vilken låt var bäst? You really got me, den första sk power-chordlåten, första hård-rocklåten har jag också läst. Tired of Waiting för you är en annan favorit. Nej, dumt att skriva så, favoriterna är ju så många. Från de tuffare låtarna i början gick gruppen efter något år över i en vuxnare, mer berättande stil där Ray Davies gjorde iaktagelser om vardagslivet med ibland politisk udd. Dead end street och Well respected man är bara två exempel.

Men vilken är den bästa låten, den snyggaste juvelen i kronan? Ledsen Lars, det är ju jag som utmanar och det finns faktiskt ingen annan av Kinks låtar - och inte just så många andra äöverhuvudtaget - som håller bredvid

The Kinks – Waterloo Sunset

När rockjournalisten Lennart Persson gick bort skrev Andreas Lokko i sin runa i SvD att detta var kanske Lennarts allra främsta favoritsång. Andreas bor i London och slutade artikeln med att "i kväll åker jag och flickvännen ned till Themsen. Hon blir Julie och jag Terry när vi tittar på solnedgången vid Waterloobron och tänker på Lennart".

Per

Jag var i London på jobb för ett par år sedan och gjorde faktisk en kväll samma utflykt som Andreas. Jag var också inne på en pub i närheten och träffade ett par äldre herrar i min ålder och de berättade att deras kvarter var ett omtyckt utflyktsmål för Kinksälskande turister. De ljög också friskt - mycket övertygande faktiskt -  om hur de var kompisar med Ray och Dave och hur de givit dem tips om text och riff... Mycket underhållande.

Waterloo är absolut en av deras absolut bästa. Jag skulle nog ranka den tvåa, men som tur var så sparade du det bästa till mig, You really got me. Bara det faktum att de lyckades återanvända riffet i lätt omstöpt form i så många andra hits är väl ett bevis för detta. För visst går ackorden igen i "Till the end of teh day", "Tired of waiting for you", "I need you" och "All day and all of the night".

För egen del blev en uppenbarelse. Jag minns exakt första gången jag hörde den (jag tror jag skrivit om detta monumnetala ögonblick i ett tidigare inlägg). Det var då jag fattade vad riktig rock var. 

The Kinks – You Really Got Me 

Hårdrock innan hårdrock fanns. Ray har spelat in den tillsammans med Metallica och Van Halen har gjort en lysande tolkning som du måste lyssna på:

Van Halen – You Really Got Me

Det finns bara en negativ sak att säga om låten - den är lätt att spela, men om man ska sjunga samtidigt så går det rent åt helvete! Till och med Ray säjer att det är svårt.

Men ändå, Per - tack för att jag fick vinna denna duell. Eller hur?
Lars
.

  


Kommentarer
Postat av: Tom

Ahhh Kinks o Ray Davis. Borde vara svårt att välja bland de gamla klassikerna ; men mitt val är givet: Don´t forget to dance...



från en urusel dansare som jag

2011-04-28 @ 21:23:34
Postat av: Ingemar Lindgren

Bra initiativ betr Kinks! Min favoritlåt bland deras hits är Sunny Afternoon, men jag hörde en gång en riktig "rökare": Big black Smoke! Vitsigt, eller hur?

2011-04-29 @ 10:03:20
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Jag tycker som Per att Waterloo Sunset är Kinks bästa låt. Den har stil, finess och elegans. Den finns givetvis med på så kallade "må bra skivor som jag brännt åt mig sjölv och andra.

2011-05-03 @ 18:27:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0