Pers favoriter

Tack läsare för alla synpunkter på min topp 40-lista för 14 dagar sedan. Jag tycket ni var lite väl snälla, en sådan lista inbjuder ju till kritik för det finns minst ett par hundra låtar att välja bland.

Den här gången blir det nog svårare att vara kritisk för hur ska man kritisera det som jag listar som mina verkligt personliga favoriter? Ni vet ju inte det minnen jag har med dessa låtar och det är låtar som jag struntar fullständigt i vad ni tycker om, för det är ju MINA låtar!

På förra listan slank några med som hade passat minst lika bra här. T ex Wonderful land, I´m Alive och You did´nt have to so nice. Denna lista blir hälften så lång men OBS: Om ni klickar på länken nedan får ni nästan hela listan som en lista på Spotify! TACK Kajsa och Lars för hjälpen med det, det kommer att bli min melodi i fortsättningen.

Så, egentligen finns inte så mycket att tillägga. Detta är MIN lista, om du inte är fullständigt omusikalisk kommer även du att finna några pärlor här.

Den siste Mohikanen - Little Gerhard
En favorit för elvaåringen 1961. Little Gerhard gjorde en kanonversion med Puttes band på Fredmans i november 2005. Fortfarande kul att höra

Så länge skutan kan gå - Evert Taube
Gick med i Evert Taube-sällskapet 2000 för att lära mer om vår överlägset bästa visförfattare. ETs musik är numera så allmängiltig att man lätt kan glömma hur bra den är. Den här skrev Evert 1963, han var då 73. Jag spelar den med Evert, han är inte den bästa sångaren men original är original!

Atlantis - Shadows
Hank B Marvins kvartett får med en på även min egen lista och det måste ju bli balladen som Håkan o jag spelade (han solo, jag komp) i vår gemensamma studentlägenhet 1971/72. Vi var åtminstone hälften så bra som Shadows, kanske. Läs mer om Shadows i Jag älskar-inlägget november 2009.

Blue moon – Marcells
Do wop-musiken är ofta mysigare än bra men den här basrösten knäckte mig direkt.

Someday we´re gonna love again – Searchers
(Se “Jag älskar” - februari 2010) Liverpoolbandets mjuka stämmor gjorde dom till det första bandet jag verkligen föll för och detta är deras topplåt i mitt hjärta. Tyvärr ligger inte rätt version på Spotify så jag har den inte på spellistan.

Sportiga Marie – Cornelis Wreesvijk
På sextiotalet var Cornelis en fräck balladsångare som föräldrarna kommenterade, men knappast tonårsmusik. Men visst gillade man de bästa låtarna och den bästa är den här.

I get around – Beach Boys
Kunde lika gärna varit med på den andra listan om jag släppt fram fler låtar per artist. Denna surferans höjdpunkt har allt en poplåt med drag kan ha.

Everyday –Moody Blues
Mycket synd att låten INTE finns på Spotify eller Youtube. Att i ord förklara hur speciell den är fixar jag inte riktigt. En flopp på listorna men jättehit för undertecknad. Läs också  Jag älskar … juni 2010

Eight Miles High – Byrds
Med Byrds har jag många favoriter (läs Jag älskar .. maj 2010) och den här är ju en sann klassiker. Flumintro med melodi knyckt från Coltrane. Mer än vanligt underbara stämmor. Psykedelisk musik som allra bäst.

Waterloo sunset – Kinks
Hade också kunnat vara med på den andra listan. Den melankoliska melodin, det supersnygga ljudet av kompgitarren och sologitarrens stilla plockade. Säger någon att detta är den bästa poplåten någonsin säger jag inte emot. (Se också Jag älskar… feb 2010)

Come tomorrow – Manfred Man
Så tre låtar från 1965 med lite sorgkant. Först Paul Jones lite medlidande stämma, snyggt gitarrintro, ja helt enkelt pop på topp!

Leave me be –Zombies
(Se jag älskar mars 2010) Många låtar med Zombies känns som personliga favoriter, de lät så speciellt. Här en låt som fick särskild plats hos mig efter det att jag inte fick tag på den på flera månader efter att ha hört den en gång i radio i en tid när Spotify inte ens var en dröm. Tog genast fram farmors gitarr för att få in ackorden.

I go to Pieces – Peter and Gorden
Del Shannon skrev denna ultimata “du har lämnat mig men jag kommer alltid att gilla dig”-låt. Åter en snygg ackordkombination och de två stämmorna har aldrig låtit bättre.

One more time –Them
En låt som tyvärr inte finns på Spotify. Inte heller möjlig att ge rättvisa i ord. Uppföljaren till Here comes the night som floppade trots snyggt gitarrintro (åter kom farmors gitarr fram) och Van the Man på topp.

Get off of my cloud – Rolling Stones
Inte gruppens bästa enligt alla andra men alltifrån trumintrot tycker jag denna låt har något speciellt.

Positively 4th Street – Bob Dylan
Att Bobben inte är på Spotify kan väl förlåtas, vi har ju alla hans skivor. Den här uppföljaren till Like a rolling stone har en mycket snyggare melodi och blev en favorit när jag hörde den första gången.

Daydream believer – Monkees
OK, lite töntig sång men så himla gullig, eller hur?

Nu är det gott att leva - Olle Adolphsson
Evert Taube har jag fallit för de senaste åren men Olles personliga röst och ljuva melodier med säregna ackordvändningar gillade jag redan då. Detta är en låt man aldrig kan höra för ofta.

Kicks – Paul Revere and the Raiders
Ni får gärna snacka Smoke on the Water eller Satisfaction – HÄR är det gitarriff jag beundrade allra mest. Hör gärna också hur basen backar upp bakom. Gorfin-King skrev denna rockpärla.

Stormy – Classics 4
Amerikanarna gjorde ett par snygga pophis i slutet av sextiotalet, Spooky var störst men den här är bättre.

Så blev min personliga lista. Idel ädel musikadel!

Om nu jag skött tekniken är det bara att klicka på länken nedan!

Pers 60talsfavoriter

Per

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lars

Per

Kul läsa din lista och den står förstås over all kritik men - läste jag rätt?? Inte en enda Beatles?



Annars var det intressant att se att åtminstone några nog skulle platsa på min lista om jag vågat mig på en sådan: Blue moon, Sportiga Marie, Eight miles high, Waterloo sunset, I go to pieces, Daydream beliver (eller möjligen Last train to Clarksville, där är det hårfint), Med tanke på så många låtar det finns så var det lite kul att det ändå blev så många ”träff”. Sedan har jag fler av dina grupper med, men med andra låtar.



Men – ingen enda Beatles, Per?

Lars

2010-09-17 @ 11:49:07
Postat av: Anonym

Lars: Nej, det var stört omöjligt att hitta den Beatles-låt som ensam skulle representera alla de låtar jag älskar med dom. Har jag en riktigt personlig favorit är det möjligen If I fell. Kanske.



PS Du anar inte hur många låtar som "bubblade" utanför listan!

2010-09-18 @ 09:56:19
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

En minst sagt varierad lista med hur många stilar som helst. Den speglar verkligen ditt totala intresse för bra musik. Härligt för en Beach Boys fan som jag att dom även finns med på den här listan.

2010-09-18 @ 20:52:58
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Fakta kontroll:

Kicks är förvisso en kanonlåt, men det är Barry Mann och Cynthia Weil som har skrivit den. Som alltid så ska ju rätt vara rätt. Jag reserverar mig för stavningen av den senares namn.

2010-09-22 @ 15:41:33
Postat av: Per

OK Peter - jag noterar rättelsen!

Per

2010-09-22 @ 19:02:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0