Andra duellen: Bästa Motown-grupp






En av sextiotalets märkligaste sagor är den om Tamla-Motown. Mitt i det fortfarande mycket segregerade USA startade en färgad man, Berry Gordy, ett skivbolag som kom att bli ett av rockepokens framgångsrikaste. Sagan i det hela är att det drevs genomgående av färgade personer. Med få undantag var det färgade som besatte alla funkti0ner i firman.

Gordy hade löpande-bandet från bilfabriken han jobbat på som förebild. Han såg till att alla funktioner, från låtskrivare till omslagsdesigners fanns i bolaget. Det gav ett sound man kände igen och makalöst många hits. Motowns kännetecken var en popmusik med soultouch. Mängder av suveränt bra låtar levererades av sångare och musiker av toppklass. Stevie Wonder, Marvin Gaye, Four Tops, Supremes, raden av stora namn är mycket lång.

Men vilken av de många grupperna var bäst av dessa. När man tar fram ett namn är alltid risken att andra kommer lite orättvist bakom men det är ju bara en som kan bestitta första platsen och i fallet Motown råder enligt mig ingen tvekan om att bästa gruppen är THE TEMPTATIONS.

Temptations var fem killar från amerikanska södern som flyttade norrut och buildade gruppen i Detroit. Gordy varvade dom 1962 och de slog igenom 1964 med The way you do the things you do. det blev början på en fenomenal hitrad som varierade snyggt från rockigare nummer som Get Ready till ballader som My Girl. I fronten stod antingen David Ruffin med en mörkare röst eller Eddie Kendricks med falsett.

I början gjorde gruppen pop med soulstänk som andra av bolagets namn. Men det som gör The Temptations till Motowns bästa i mina öron är den utveckling som kom efter ett par år. Med Norman Whitfield som producent gjorde gruppen musik med ett störa djup är kollegornas. Arren blev komplexare utan att tappa hitkänslan och texterna gick mer in på politiska ämnen. Hitraden fortsatte fram till 1973, de var mer uthålliga än de flesta kollegorna på bolaget. 

Jag höll nästan på att glömma nämna den koreografi som de fem ofta illustrerade sina låtar med. Klicka här och du får en suverän låt med Motowns bästa grupp.

http://www.youtube.com/watch?v=ltRwmgYEUr8

Per

När jag hörde genom Wikileaks att Per skulle satsa på Temptations blev jag förstås skakad! Den kulan duckar man inte lätt! Min första reflex var att kontra med Supremes, men jag sansade mig och tog mig en funderare och lite lyssnande. Det finns ju en del Motown att välja på. Jag ville ha något som verkligen representerade soundet. Fett arrangerat på lite Spector- vis. En tjejgrupp förstås. Och en bra låt, naturligtvis skriven av några av Motowns egna. Och en karaktäristisk röst. Då slog det mig att få låtar ger mig så tydliga Motown-vibbar som mitt val. Och skriven av gudfadern själv, Marvin Gaye, om än med hjälp av Mickey Stevenson och Ivy Joe Hunter. Kort sagt den definitiva Motown-låten av den definitiva Motown-gruppen!

Martha Reeves var dessutom ganska typisk för artisterna i Berry Gordys stall. Kom från enkla förhållanden som äldst av elva syskon, vann en talangtävling, fick börja med sekreterarjobb på Motown och doa på andra artisters plattor innan Berry gav henne en egen grupp och en av många hits.

Martha and the Vandellas är Motown!

http://www.youtube.com/watch?v=CdvITn5cAVc

Lars


Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Återigen en tuff utmaning att utse bästa Motown grupp. Mitt val faller på Four Tops, mycket tack vare Levi Stubbs härliga sång främst i Bernadette, Reach Out I´ll be there och standning i the Shadows of Love från det magiska pop-året 1966.

2010-10-30 @ 11:01:11
Postat av: Anders Grahnen

Kan inte annat än hålla med Peter, 4TOPS är en definitivt favorit, även om jag gillar både Temptations och M & V

2010-11-04 @ 14:57:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0