Duell: Bästa svenska pop-tjej från sextiotalet.



Min tur att välja ämne för duellen. Och därmed också rätt att dra först och presentera min favorit.

De svenska pop-flickorna är i många fall sorgligt bortglömda. Visserligen var flickorna underrepresenterade på pop-scenen i Sverige liksom internationellt, men visst fanns dom. Men ändå något för dig att bita i, Per!

 De som tycks överleva musikaliskt är de med en typisk schlagerprofil, ofta förvaltande ett Connie Franscis-arv. Siwan är väl ett typiskt exempel tillsammans med Lill-Babs, Anita Lindblom och andra. De med lite rockigare profil hörs tyvärr mer sällan även om Rock-Olga då och då hörs. Men bakom dessa fanns ändå ett gäng damer, både soloartister och grupper, som starkt bidrog till att göra svensk sextiotalspop så spännande som den är. Elenor Bodel hade ju en spännande röst, liksom … Nåja, jag ska väl inte göra jobbet åt dig, Per?

För den som följer bloggen är mitt val säkert ingen överraskning – Doris Svensson. Läs mer om henne om du vill i mitt inlägg från 11 februari i år. Göteborgs egen Peggy Lee, men samtidigt alldeles, alldeles egen.

Doris behärskade både rå rock tillsammans med Plums och ballader som får ditt hjärta att smälta. Ett lite klipp visar hur bra hon var. Den rösten går inte av för hackor. Lycka till, Per!

http://www.youtube.com/watch?v=OboWtDZbQ24

Lars

Måste medge att jag kände mig lite inklämd i hörnet av OK Corral när Lars nämnde duellen. Att han skulle ta Doris förstod jag, det var Lars som en gång på Fredmans fick mig att inse att Mama did´nt lie är en suverän låt. Vem sätta emot? Den bleke Bodel duger ej och min en gång förälskelse, Agnetha Fältskogh, var ju inte precis en poptjej i starten. "Du gillar väl utmaningar" skrev Lars och jag anade flinet i hans ögon.

Jovisst och tänker man efter så fanns det ju en tjej som var den första svenska artist att toppa tio-i-topp-listan redan i november 1961. Kolla in klippet nedan, njut av en bra låt, en läcker poptjej och ett charmfullt tidsdokument!

http://www.youtube.com/watch?v=bwvVlvZkorc 

Per


Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Inte riktigt min division det här. Min röst går liksom Pers till Anita Lindblom. Hennes röst stack ju ut bra mycket mer än övrigas som var lite för mycket Connie Francis för mina öron

2010-11-20 @ 10:18:24
Postat av: Ingemar Lindgren

Vilken rysning, förstår också Pers replik om tidsdokument när man kände igen en del musiker o skymtande skådisar! Men: Tyckte ni att t.ex. Ann-Louise Hansson o Towa Carsson var för hemvävda? Frida Lyngstad slog väl också igenom på slutet av 60-talet... Nåja, Anita var nog i särklass!

2010-11-20 @ 13:00:07
Postat av: Kajsa

Förlåt Per, men Lars tog hem den där duellen!

2010-11-20 @ 17:43:18
Postat av: Anonym

Jodå, Kajsa - jag förlåter. Kan bara "skylla på" att Lars sköt först....

Per

2010-11-20 @ 18:24:23
Postat av: Lars

Denna duell visar väl på hur stark pojkdominansen var. Pers val hade nog också varit mitt andrahandsval, även om jag minns några flickgrupper med duktiga sångerskor från mitt göteborgska sextiotal. Les Angeliques och MAK Les Soeurs är nog emellertid, i en jämförelse med Doris och Anita, mer nostalgi........

2010-11-21 @ 09:44:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0