Rock-Olga (Birgit Magnusson) 1940 - 2101

Så har ännu en legend gått ur tiden. Rock-Olga var inte den största i den tidiga svenska rocken men var den enda tjejen bland grabbarna. Hennes signaturlåt var What you´ve done to me som inte gavs ut på skiva med henne på 50-talet. 

Rock-Olga slog igen i en talangtävlning här i Uppsala. Hon kom tvåa. Artistnamnet kom till av en slump. den som ledde tävlingen kände en tjej i Stockholm som sjöng rock och hette Olga, så fick Birigit bli Rock-Olga och så förblev det. Hon kom trea i en tävling med Sveriges rockkungar men i en tävling för tjejer vann hon och kröntes till Sveriges rockdrottning, något som hon kallat sig på sin hemsida. Rätt attityd!

Hon var bra. Rock-Olga hade en glöd i stämman som få av hennes manliga samtida.

Hon var också en som gillade att på äldre dar stå på scen och underhålla fans i alla åldrar med de gamla låtarna.

Den 1 december 2006 hade Putte - som drev Fredmans på Drottninggatan - ordnat en gala med gamla rockidoler i Fyris park. En magnifik uppställning med Little Gerhard, Rock-Ragge och Rock-Olga. Jag hade äran att vara "förband" och som DJ spela gammrock. Det hade Lars o jag f ö  gjort tillsammans på samma ställe lite tidigare på hösten men den här gången kunde inte Lars.

Av de tre var det Little Gerhard som var störst när det begav sig. Men den här höstkvällen var han i skuggan, både av Rock-Ragge som fortfarande hade den vassaste voicen och av Rock-Olga som hade ett härligt drag i sitt framträdande.

Jag passade på att snacka med de tre bakom scenen och det var Olga, förlåt Birgit, som stod för underhållningen , med den ena fräckisen efter den andra som inte tål att återges i skrift. Idag ångrar jag att jag inte begärde autograf men vi hade så trevligt att det var inget man tänkte på då.

Rock-Olga var en sann rocker i en tid när tjejer förväntades vara vackra, snälla och lojala. Hon klev inte åt sidan utan tog för sig. Han var en hjältinna. Nej, en hjälte.

Per

Kommentarer
Postat av: Lars

1967 var jag för första gången i London. Språkresa.

På Carnaby Street, eller i närheten, fanns en pub (Shakespears head?) där man mot en liten slant i jukeboxen kunde få höra "Go now". För ett par år sedan var jag på samma pub. För en lite större slant kunde man få höra samma låt.

På något sätt tyckte jag något bevisades.



2010-06-18 @ 21:02:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0