Därför älskar jag Neil Young

Dags att sätta punkt för denna serie. Du hittar de tidigare genom spalten till höger och arkiven för november, februari och mars. Det åttonde och sista inlägget handlar om min största idol, alla kategorier.

Det var sommaren 1970. I 7 veckor var jag i USA. 3 veckor hos en rik knös i Plymoth, Massachusetts. Fru och 16-årig dotter och alla tre hade var sin stor bil. Personer kom och skötte gården och städade. De var svarta. Sedan bodde jag 3 veckor i Northhampton, hos ett par i 25-årsåldern som arbetade på universitetet i Springfield, Massachusetts näst största stad efter Boston. En liten tråkåk mitt i stan. Den hade två våningar med varsin liten lägenhet. I den under bodde ett par - 22 och 23 år - som också jobbade på universitetet. I trapphuset växte en mariuanaplanta som de fyra delade broderligt på. De ägde gemensamt en rostig Saab från 1957.

Två bilder av USA anno 1970. En morgon i Northhampton väcktes jag av att min värd Bob testade sina nyinköpta, läckra högtalare. De såg ut som mindre öltunnor i fomen, ljudet kom ut i locket så att säga. Nu var det inte ljudet som imponerade på mig utan musiken. Som testskiva hade han nämligen köpt in LPn Everybody knows this is nowwhere med Neil Young. Så gick Cinnamon girl i gång. Den följdes av titellåten.

Jag knäcktes. Så ärlig rockmusik, sådan känsla hade jag inte hört förr. Den gick rakt till mitt hjärta genom en kanal som inte funnits där förut. Neil Young hade spelat med Buffalo Springfield så namnet var bekant. Men detta var något helt annat.

Senare samma höst släpptes Youngs nästa LP, After the Goldrush. Där kombineras de råa gitarrerna jag redan hört med ackustiska låtar och ibland snygg stämsång. Låtar som Only love can break your heart, Birds och många fler har förblivit favoriter. Den kommer alltid vara min favorit-LP nr One.

Det blev som ett kärleksförhållande. Varenda platta - och de har blivit några stycken med åren! - har inköpts och vördats. Många har inte varit bra. 1986 skrev jag t o m ett avskedsbrev i Kuriren till idolen när han släppt den fruktansvärda Landing on Water. Men det var bara en kort svacka. Året därpå kom den underkattade Life och några år senare skrev världens rockskribenter att Young var Father of the Grunge när Nirvana och de andra slog igenom.

Grungevågen försvann snart men Neil fortsätter att turnera och ge ut plattor. Egentligen behöver han inte släppa nya skivor eftersom har redan gjort så mycket bra musik och det är de äldra låtarna han spelar på sina konserter.
Det är inte lätt att beskriva en musikalisk kärleksupplevelse utan att radda floskler. Neil Youngs musik känns mer naken och ärlig än det allra mesta. Hudlös är ett bra adjektiv om honom. Han har en personlig spelstil vare sig gitarren är elektrisk eller akustisk. Han kan ösa på med hög volym och också vara ömsint lågmäld. Få om ens någon artist äger en så distingt egen stil.

Nu finns det hur mycket Neil Young som helst på nätet men det är väl en bra vana Lars o jag har att lägga in minst en länk till det vi skriver om.

Neil Young har gjort den bästa protestlåten som finns. När man kallade in soldater mot demonstranter i maj 1970 för att stilla protesterna mot USAs invarsion av Cambodia sköts 4 studenter på Kent state university i Ohio ihjäl. Protesterna blev starka och tidningen Times omslag hade en klassisk bild. Young skrev den här låten som Crosby, Stills, Nash & Young snabbt spelade in. David Crosby föll i tårar i slutet av den laddade inspelningen. Den 19 maj 2010 gör Neil Young den ensam, fortfarande med känsla.

 http://www.youtube.com/watch?v=JVdNoWcCidw

Per


 


Kommentarer
Postat av: Lars

Per

Kul med Neil."Harvest" är nära topptioalbum i min värld om än inte riktigt där. Men "Heart of gold" rör vid mit hjärta fortfarande. Annars är en häftig detalj att han provocerat fram en av de riktigt stora sjuttiotalshitsen (var det -74?) "Sweet home Alabama". Lynard Skynard var riktigt pissed off på mr Young......

2010-07-24 @ 20:54:20
Postat av: Per Davidsson

Sweet Homa Alabama är en kanonlåt. I en aktuell intervju säger Young att han kan tänka sig spela den på scen!

Per

2010-07-26 @ 18:12:56
Postat av: Gunnar Redmalm

Bara att instämma. Neil Young är unik. Min egen favorit är nog "Powderfinger" på "Rust Never Sleeps". En titel som i högsta grad karakteriserar denna explosiva artist.



Keep on rockin' in the free world!



Gunnar

2010-07-29 @ 17:53:16
Postat av: Gunnar Redmalm

PS: Vi ska inte heller glömmma att Neil Young är en enastående textförfattare. Ta till exempel de här raderna ur "Don,t Let Ut Bring You Down" från tidigare nämnda klassikern "After the Gold Rush":



"Old man sitting by the side of the road

with the lories rolling bye

Blue moon sinking from weight of the load

and the buildings scrape the sky

Cold wind ripping down the alley at dawn

and the morning papers fly

Dead man lying by the side of the road

with the daylight in his eyes:

Don't let it bring you down ..."



Detta är stor urban samtidspoesi som inte står Bob Dylan efter. Eller vad tycks om följande rader ur den kryptiska "Someday" (från LP:n "Freedom"):



"Rommel had a ring on his finger

He only took it off when he flew his plane

Once he told me why:

He said: "We all have to fly

someday."



Visst är det så.

Fler hälsningar

Gunnar



2010-07-30 @ 00:46:24
Postat av: Per Davidsson

Tack Gunnar

Young som textförfattare är något jag ännu har kvar att lära om, faktiskt. Har ännu inte sett en bra bok eller artikel i det ämnet.

Per

2010-07-31 @ 10:28:05
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Neil Young är alltid en kille som säger något med både sin musik, texter och den säregna rösten. Jag gillar mest de lite lungnare låtarna till exempel "Like a hurricane" från unplugged skivan. Men som sagt det finns massor som är bra.



Jag hade förmånen att se Neil till sammans med dig Per i Stockholm 1982. Hur bra som helst. Tristare dagen efteråt då vi såg Löven falla ihop totalt mot Hammarby med 3-6. 0-4 i sista perioden !

2010-08-01 @ 13:29:53
Postat av: Per Davidsson

Minns Björklöven-fiskot men kommer aldrig att förknippa det med Neil Young!

Per

2010-08-03 @ 17:45:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0