Julen är här!

Javisst är den det. Och naturligtvis ska man vara glad. Barnen dansar runt granen. Julmat ÄR gott och av någon anledning skäms man inte för att låta lite extra slinka ned även om midjeomfånget borde säga emot. Det är ju bara en gång om året...

Men jag blir varje jul lite irriterad över julmusiken. Inte för att jag lyssnar så mycket på radio men när man gör det är det ungefär samma låtar som återkommer varje år. Det betyder att - gissar jag - att om man skulle lyssna på radio hela året skulle man få höra Blue Christmas med Elvis fler gånger än t ex Heartbreak hotel därför att julen och därmed julmusiken återkommer med en ibland så irriterande exakthet så ofta att de bättre låtarna inte hinns med.

Fattar ni? Det blir ju fel balans i utbudet!

Nåja, låt oss hoppa över gnällandet (det är ju Jul!) och låt mig minnas en tid - 1996 till 2004 för att vara exakt - då jag hade förmånen att få göra program i Radio Uppland med min arbetskamrat Jan Höijer. Janne är en tillgiven samlare av äldre rock- och popmusik och försåg våra program med obekanta jullåtspärlor.

Förra  onsdagen (8 dec) hade min favoritskribent Nils Hansson en topp-50-lista i Dagens nyheter över de bästa jullåtarna. Som vanligt hade Nils något att komma med, många bra låtar man inte tänker så mycket på finns med. Han är yngre än vi som upplevde sextiotalet så här finns mycket yngre musik men lista är väl att kolla in:

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/har-ar-julens-basta-latar-1.1223647

Bra lista. men här saknas några av de äldre pärlror som vi spelade i radion. Kolla in några favoriter från 60-talet:

The Ventures – Rudolph, The Red-Nosed Reindeer

Johnny Cash – Silent Night

Brenda Lee – It's A Marshmallow World

Dusty Springfield – O Holy Child

Denna vecka befinner sig den gamla hjälten PJ Proby av alla ställen i världen just i vår stad Uppsala för att sjunga på stadsteatern. Självklart missade inte Janne att spela hans

P.J. Proby – Silent Night

Allra sist en pärla som knäcker det mesta, här finns inget på Spotify men den alltid innehållsrika You tube ger oss Dora Bryans klassiska All I want for Christmas is a beatle. Kolla in här:

http://www.youtube.com/watch?v=cWC3hvGtBBc

Vågar nog påstå att med hjälp av Janne har vi placerat Nils hanssons lista i skuggan!

GOD JUL!

Per

Kommentarer
Postat av: Lars

Broder. Tack för tipset. Nu blev det rusning till Uppsala stadsteater. Senast jag såg PJ, en av de riktigt stora rösterna och med ett vibrato som kan mätas på Richterskalan, var 14 maj 1965. Konserthuset i Göteborg. Ska bli spännande att höra vad han kan idag. Återkomemr till detta. Och tack för julstämningen, Per. Nu smäller vi på Phil Spectors julskiva. God Jul alla!

2010-12-17 @ 18:08:15
Postat av: Per

Sant Lars, snackar vi jul-LP kan inget slå Spector. Har biljett till tisdagens föreställning. Vänta dig bloggkommentar!

Per

2010-12-17 @ 18:42:32
Postat av: Anonym

Sant Lars, snackar vi jul-LP kan inget slå Spector. Har biljett till tisdagens föreställning. Vänta dig bloggkommentar!

Per

2010-12-17 @ 18:43:17
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Det kanske inte är den bästa jul-låten men den låt som gjort ett ordentligt avtryck hos mig.

Min röst går till en 50-tals låt som var den första skivan som fanns i mitt hem "öst på stan" i Umeå. Det blir Stilla Natt med trumpet fantomen Arne Lamberg. Inga ögon var torra i rummet när låten spelades på radiogrammofonen.

2010-12-19 @ 18:41:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0