Duell: Bästa Beach boyslåt




Utan fem leende grabbar från den amerikanska västkusten hade sextiotalet varit definitivt tråkigare. Beach boys slog lika tidigt som Beatles men inte så kvickt då deras allra första låtar var inte alls så bra som det som skulle komma. Men snart kom den ena solskensvarma pärlan efter den andra. Surfmusik är en etikett som känns lite smal i sammanhanget, för det handlade inte bara om hurtfriska låtar, vars anda kunde spegla surfsportens djärvare vändingar, utan om ballader där stämsången stod högt över konkurrenternas.

När Beatles slog över världen var Brian Wilson med brorsor och kompisar ett band som klarade konkurrensen, år 1966 valdes de t o m av läsarna av New Musical Express till bästa bandet i världen. Då hade man släppt LPn Pet Sounds som fortfarande rankas till de bästa någonsin.

Och vilka låtar de gjorde! Duellen i OK Coral blir tuff denna gång eftersom vi båda har rik ammunition att ösa ur. Mitt val känns dock självklart, trots konkurrensen från andra vassa kulor.

Det som gör Pet Sounds till en så enastående LP är att där kryllar av snygga melodier och arrangemang som är makalöst precist utmejslade med dåtidens instrument och studiotekniska förmåga. Det låter 60-tal men ändå tidlöst.

Carl Wilsons skira röst ger den här låten är särskilt atmosfär men jag tror det är något i melodin som trots konkurrensen gör mitt val av bästa Beach Boys-låt så enkelt. Just nu tycker jag att det är sextiotalets snyggaste melodi!
Per

The Beach Boys – God Only Knows (The Stereo Mix)

Knepigt med bästa låt med Beach Boys. Inte bara på grund av det stora utbudet, gruppen bytte dessutom stil från surfmusikens mästare till den mer experimentella musik som utvecklades på Pet Sounds, Smiley Smile och Wild honey.  Jag är tacksam, Per, för att du lämnade ett så skarpladdat vapen i mina händer som min egna absoluta Beach Boys-favorit som dessutom placerar sig på min tiolista över de bästa låtarna från sextiotalet över huvud taget – ”Good vibrations”. Den bästa beskrivning av denna egentligen obeskrivbara låt jag hört är att den är en ”pocket symphony”. Detta Brian Wilsons absoluta mästerverk tog sig förstås till topplistornas topp i både USA och UK. Ryktet säger att den spelades in vid sjutton olika tillfällen och på fyra olika studior. Texten är väl inte så mycket att hurra för men vad spelar det för roll när musiken försiktigt tar din själ i nackskinnet och lyfter den upp över regnbågen, lite på samma sätt som Lars-Erik Larssons musik kan göra. Pastoralen ligger alltså nära, men inte pekoralen.

Låten väckte starka reaktioner när den kom. Mest positiva förstås, men också udda, som den metodistpastor från bibelbältet i USA som ville förbjuda låten därför att den i hans öron lät som en musikalisk beskrivning av ett samlag (!). Det säger nog mer om pastorns något enkelspåriga associationsbanor än om musiken. Och kanske också om hans sexliv – låten är 3 minuter och 36 sekunder lång på Youtube…………

Men döm själv.

Den här låten, Per, känns som ett hagelgevär!

 http://www.youtube.com/watch?v=TCeD_6Y3GQc


Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg, Umeå

Vilka härliga utmaningar ni kör med grabbar! Beach Boys har varit "mitt band" sedan jag hörde Little Honda i december 1964. Att välja deras bästa låt är inte någon lek, som Rolling Stones utmaningen liknar det den tuffa uppgiften att välja snyggaste VM-målet i Fotboll alla tider. Liksom ni så håller jag mig till en fina årgången 1966 och väljer Sloop John B, ingen Brian Wilson låt men det blir mitt val ändå idag.

2010-12-10 @ 19:15:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0