DÖDSKALLAR!!!!!!!!!!!!!!!!!




Dödskallemärkt!

Är väl nästan ett numera k-märkt begrepp. Men i en förfluten, mer puritansk tid förbjöds tid till annan spelningen av vissa skivor på grund av sina provokativa texter. Inte bara i Kina där man än i dag låter Stones sjunga ”Let´s spend some time togehter”. Utan också i Sverige och andra demokratiska länder. I varje fall sades det så. Radiotjänst, som det väl hette då förnekade i vart fall att märkningen hette då. Men vissa låtar spelades i vart fall sällan eller aldrig. Klassisk är Simon Brehms inspelning av ”Dunder och snus (och lurviga luder)”. Simon hävdade bestämt att han sjöng ”lurviga luger” utan att det imponerade på radiocheferna. Sången innehåller dessutom en grym och onaturlig våldsskildring som folket borde förskonas från. Jag är stolt innehavare av Ep-n men tyvärr finns inte på tuben, men om du vågar kan du lyssna på Eddie Meduzas cover:

http://www.youtube.com/watch?v=JxhaS8mBxGs&feature=PlayList&p=DEC652EF4BB22787&playnext=1&playnext_from=PL&index=41

Annars var det mer explicita sexskildringar som man ville åt. I ett internationellt perspektiv kan man betrakta den periodvis hätska förföljelsen av Kingsmens ”Louie Louie” som på grund av sitt påstått erotiska innehåll kraniemärktes här och var. Outgrundligt, eftersom det är få som förstått vad dom mumlar och sjunger (det tycks som om låten i sig kräver att den skall grymtas fram). Paul Revers and the Riders inspelning är väl den bästa men här kommer originalet – med text!

 http://www.youtube.com/watch?v=wx-8_GI4d2c

Mer bisarr är väl den metodistpastor från bibelbältet i USA som vill förbjuda ”Good vibrations” med Beach Boys för han tyckte att den – musikaliskt – illustrerade ett samlag. Man kan undra hur metodistpastorers tankar går när dom lyssnar på skivor, men jag tog mig en extra lyssning efter det att jag läst om pastorns farhågor. Och tja, den innehåller ju en initial lite kramig stämning och stegras därefter alltmer för att plana ut en smula strax före den orgiastiska avslutningen (jag citerar pastorn). Så i ett radioprogram i närradion jag gjorde så uppmärksammade jag min kvinnliga bisittare G på detta förhållande och om vi faktiskt inte skulle kunna köpa den pastorala analysen. Den erfarna G. såg mig i ögonen ett kort ögonblick och sa därefter: ”Är den inte en smula kort tycker du…?

Vad tycker du?

http://www.youtube.com/watch?v=TCeD_6Y3GQc

Rock on!

Lars


Kommentarer
Postat av: Per

Musik och censur är ett ämne som går igenom historien.



Ska vi se sextiotalet är det uppenbart att inte minst rockmusiken - men även protestsånger som mer bör kallas visor - flyttade fram yttrandefriheten på ett sätt som vi entusiaster ska se på med stolthet. Då kunde Cornelius protestera mot att vissa av hans låtar inte spelades i radio. Idag vore det inte tänkbart.



Rockmusiken har även i USA överlevt attacker från det moraliska etablisemanget. Att den spelat en viktig roll i att skapa den öppnare värld vi har i dag är tveklöst.



Per

2009-11-08 @ 13:24:07
URL: http://perolarssextiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0