Ett litet poplokomotiv

Thumbnail

Det var väl oundvikligt. Förr eller senare skulle det brista för någon av oss, Per eller mig. Förr eller senare måste någon av oss skriva om de – i våra ögon – bästa låtarna. Bästa låten! Omöjligt förstås, men någon slags topp - tio kanske? Just nu brast det för mig och jag känner att det är dags för en av mina topp – tio. Just den här låten är dessutom lite kul eftersom tillkomsten av den, eller rättare sagt att den hamnade hos just den artist som fick sitt megagenombrott med den. Det handlar om Eva Narcissus Boyd.

Eva var barnflicka med drag av hembiträde hos låtskrivarna Carole King och Gerry Goffin i New York. Hennes rötter var i södern och hon älskade musik och hade, enligt legenden, utvecklat sina alldeles egna rytmiska danssteg och hade en kraftfull röst. Gladlynt lär hon också varit och sjöng gärna under sina dagliga sysslor och tog uppenbarligen några danssteg då och då under arbetet, eftersom både röst och dans uppmärksammades av låtskrivarna Goffin/King. Tydligen var hennes dansstil inspirerad av ett lokomotivs rytmiska rörelser eftersom de döpte låten som inspirerades av henne till ”The Locomotion”. Låten var emellertid avsedd för Dee Dee Sharp och där kunde det stannat om det inte varit för att hon Eva fick göra en demo som skickades in till producenten, Don Kirschner. Som blev så tagen att han gav ut demon i precis det skick han fick den. Alltså en demo som spelas tusentals gånger på radio varje år.

And the rest is history, som man säger. Hon hade ytterligare ett par halvhits, men The Locomotion överträffades förstås aldrig. Men den som, i likhet med mig, har en böjelse för bakgrunds- och doakörer bör lyssna till ”Let´s turkey trot” som kom senare. Fantastisk doa! Hon fick emellertid ytterligare en storhit men fick ingen cred för det. ”Swinging on a star”, Bing Crosbys gamla standard, spelades in av Big Dee Irving och Little Eva. Men hon stod, i vart fall inte i början, ens med på skivetiketten. Lågt!

Dags att lyssna, eller hur? Många covers har gjorts av ”The Locomotion” men Little Evas inspelning har aldrig överträffats. Så här kommer den:

 http://www.youtube.com/watch?v=C5OoQadZTPk

Kom efter det och säj att det inte är en topp – tio!

Lars


Kommentarer
Postat av: Per

OK Lars, visst måste vi hylla de bästa låtarna. Faktum är att just Locomotion har jag aldrig älskat så DÄR. Den är inte så SÖT så jag vill att tjejpop ska vara men det är ju inget att utveckla, bättre att utveckla det man älskar. Jag återkommer, var lugn!

Per

2009-12-02 @ 22:22:33
URL: http://perolarssextiotal.blogg.se/
Postat av: Tom

Nja inte var det en av mina favoriter heller. Idag omvärderade jag en till. Tomas Artäng spelade några låtar av the Carpenters, som jag gillade på den tiden, men nu gav det nästan dansbandskänsla = rysningar.

2009-12-04 @ 17:39:50
Postat av: Tom

Med rysningar menade jag naturligtvis nåt i stil med frossa, dvs negativt

2009-12-07 @ 09:52:18
Postat av: Lars

Ingen av er som placerar den topp tio?!

2009-12-08 @ 11:22:13
Postat av: Per

Låt oss inte skymma att låten är BRA, Lars. Även om den inte kommer på min topp-tio-lista. Enbart bland tjejlåtarna från samma tid är te x Be my baby vassare. Mitt hjärta klappar också för It´s my party. Fresta mig inte att GÖRA min lista, det kräver många timmars tänkande....

Per

2009-12-08 @ 22:34:17
URL: http://perolarssextiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0