Tages ”2” en popärla

 

Den 4 augusti 1966 släpptes Tages andra album, lämpligen nog betitlat "2". Av baksidestiteln, skriven av den närmast legendariske popjournalisten Hans Sidén, framgår att tagarna själva producerat men det var nog med mycket god hjälp Av "Henkan" Henriksson. Eller..?

Låt mig genast säga att om jag var en smula kritisk i min recension av gruppens första LP så finns det här goda grunder att vara mer erkännande. Detta är mer en utpräglad "pop-LP" med få utflykter i r&b och då är tagarna på sin mammas gata. Pop – det kunde dom. Vi tar LP:n låt för låt. Längst ner kan du lyssna på albumet i sin helhet.

  1. Dancing in the street. En standard som förvaltas väl om än en smula polerat jämfört med originalet, men det kompenseras mer än väl av bandets nya trummis (Tommy Tausis från Strangers) vars spel bitvis för tankarna till Ringos i "Rain". Sjunger dessutom väl tillsammans med Tommy B.
  2. I still remember. Insmickrande egenkomponerad ballad som doftar tidig pop a la Brian Hyland kanske? Skulle ha passerat ganska obemärkt om det inte var för den skicklige Anders Töpels försiktigt ekopålagda gitarrspel. Men bra hantverk i stort med doft av sent femtiotal. Nostalgin kommer krypande och jag gillar det.
  3. Guess who. En tydlig och egenkomponerad blinkning till The Who. Inte alls dåligt då så tydliga flirtar gör jämförelsen med den man blinkar åt oundviklig. Och här hörs det att det vare sig finns en sångare i närheten av Roger Daltrey eller en gitarrist i närheten av Pete Townsends. Och vem kan väl begära det? Men inte dåligt alls egentligen.
  4. Get out of my life woman. Man lämnar popspåret ett ögonblick men kommer undan med det tack vare Görans sång och det feta arret. Återigen imponerar Anders gitarr. Coolt tunggung av internationell klass.
  5. Jealous girl. Beatlesinfluerad på bästa sätt! Maffig gitarr igen av Anders! Tommy T och Göran låter som Paul och George och bättre beröm kan jag inte ge. Ett av de bästa spåren och en riktig Tages-pärla.
  6. In my dreams. En låt som Tommy B klarar bra. Egenkomponerad med det softa sound som Tagarna i sina bästa stunder skämde bort oss med. Blåset i mitten är genialiskt. "Henkan" som George Martin.
  7. Crazy `bout my baby. Lite latinsk (?) rytminspiration? Gör inte speciellt mycket för mig men är ändå ett bevis på att gruppen nu är riktigt tight och samspelt. Orgeln är lite kul.
  8. I got you. James Brown-standard som man borde låtit vara ifred. Kanske bra som live-låt med mycket tryck i lokalen men här blir den alltför polerad och jämförelsen med originalet mördande. Tages är och förblir en popgrupp och r&b och soul är att bita över för mycket.
  9. Dirty mind. Egen låt Perfekt partylåt att bugga till. Lite cool och avspänd men ändå med både puls och tryck. Tommy B mycket duktig på melodiskt munspel. Svårt att inte gilla den.
  10. Those rumours. Lirar och komponerar i återskenet från många tidiga Beatles-låtar (utan att knycka) och det gör dom bättre än de flesta. En bagatell men en mycket bra sådan.
  11. Leaving here. Energiskt tidig Holland-Dozier-Holland. Återigen en bra party-låt. Eddie Holland gjorde den ursprungligen nästan som en Sam Cooke-ballad och The Who gjorde – förstås – en rackarrökare av den. Tagarna hamnar mitt emellan och där passar den också.
  12. Go. Egenkomponerad. Någonstans i bakhuvudet fanns nog "Sleep little girl" och den har en charmig och tilltalande rytm med balanserad sång av Göran. Är det en spinett man hör?

En alldeles utmärkt svensk LP utan de bottennapp som man nästan alltid fick med på svenska pop-album vid denna tid. Ingen direkt utfyllnad utan alla låtarna präglas av entusiasm och energi. Jag håller denna högt bland tagarnas album. Men jag återkommer till de återstående tre senare i bloggen.

http://open.spotify.com/user/kaptenkendo/playlist/48DxRgTHJj7vX5YkAeOe6M

Lars

 

 

 

 

      

 


En udda trio

 

En av sextiotalspopens många spännande sidor var det mellanting mellan schlager och pop som t ex Tom Jones och Dusty Springfield levererade på olika sätt. I denna avdelning går det inte att missa Walker Brothers.

Walker Brothers var en annorlunda trio. Tre grabbar som träffades i Los Angeles och slog sig ihop 1964. Scott Engels, John Maus och Gary Leeds hette dom men det var ju tuffare att kalla sig bröder även om man inte var det. De trodde att deras stil skulle gå hem bättre på östra sidan Atlanten och flyttade till England i början av 1965.

För somliga kan det gå fort och de hade knappt landat förrän de fick ett skivkontrakt. De två första singlarna gick inte så bra men genombrottet kom hösten 1965 med Bacharach-Davids Make it Easy on Your Self. Den toppade englandslistan och nådde topp 20 i staterna. Redan här hör vi deras signum, det långsamma tempot, det snygga arret och så rösten med stort R.

 http://www.youtube.com/watch?v=bZTS9H-l5qQ

En närmast lustifikation var att vi fick veta att John spelade gitarr, Scott bas och Gary trummor. Kanske gjorde dom det men det hördes i så fall inte särskilt mycket i de tunga, eleganta orkesterarrangemang som gav deras hits sådan särprägel.

Men främst var det Scotts härliga röst som var låtarnas fokus. Så mäktig. Så samtidigt stillsam och stark. Så vacker. Bakom stämde John ofta in med en andra stämma. Vad Gary gjorde på skivorna vet jag ärligt talat inte.

Trion blev sitt nya land troget och landade uppföljaren på listans tredje plats. My Ship is Coming in har glömts lite, men det är oförtjänt.

 http://www.youtube.com/watch?v=SHWoR0y-jGI

 Men båda dessa låtar kom snart i skuggan för gruppens tredje stora hit, ännu en etta. Den STORA klassikern, Låten som aldrig kommer att dö, bara leva vidare så länge det finns öron som vet vad musik är för något. Ytterligare kommentar överflödig, faktiskt

 http://www.youtube.com/watch?v=Q11ium_-Lv8

Snacka klassiker, alltså!

Därefter dalade karriären påtagligt. Nästa två singlar nådde topp 20 i England och sedan gick det ännu sämre. Inte ens en snygg version av Walking in the Rain nådde topp 20 och 1968 skildes trion åt. 1975 återbildades trion och gav ut några LP och fick topp tio-hit med låten No Regrets. Men de gjorde inte intryck utanför England och lika bra som under tidigare storhetstid var de inte.

Det betydde inte att namnet Walker var glömt. Nej, tvärtom. Alla tre släppte soloplattor redan 1967. På Tio-i-topp gick det faktiskt bättre för Gary än för trion, han toppade med den ärligt talat riktigt dåliga You Don´t Love me. I min skivhylla stod länge John Walkers första LP.

Men det var Scott som var stjärnan och redan under 60-talet inledde han en serie LP-skivor som bjöd på mer av croonersång än poplåtar. Jag har inte räknat mig bland hans fans, tycker uppriktigt att vissa journalisters hyllningstal till hans sällsynta LP varit väl överdrivna. Rösten är fortsatt underbar men låtarna förglömliga. Han släppte faktiskt en ny LP alldeles nyligen.

Nej, sextiotalet hade den bästa musiken. Också med Scott Walker vars Jackie är en riktigt pärla. Vi slutar med den och minns en lite udda trio

 http://www.youtube.com/watch?v=CUS1XDIIhTE

Per


Reg Presley 1941 – 2013

Det är tråkigt med dödsrunor, noterade Lars i en kommentar på bloggen. Men när nyheten nådde att i måndags, den 4 februari, drog Reg Presley sin sista suck, 71 år gammal, gick det inte att låta bli att ta fram tangentbordet. Cancer. Ännu ett bevis för att rockstjärnor kan vara som vi andra. I alla fall i slutet.

Det sticker till lite. Kanske av dåligt samvete för att vi haft bloggen i snart fyra år och inte skrivit om Reg och hans band, Troggs. Nej, Troggs var inte bland de bättre banden i världshistorien. Inte heller på sextiotalet, inte ens de få år 1966 – 68 som de satte avtryck med några verkligen minnesvärda låtar. Men ändå, vi minns dom med glädje. De hade just det där personliga som vi som var med anser att sextiotalet hade så mycket mer av än senare rockdecennier.

Senare kom deras enkla, lite stökiga spelstil uppmärksammas. Några pratade om förebilder för punken. Kanske sant, det var ändå något man på den tiden inte kunde ana. Men de var läckra. Det där lite fläskiga gitarrackorden, den där förföriska enkelheten.

Men nu tänker jag mest på Reg Presleys röst. Vacker var den näppeligen och någon teknisk sångare var han inte.Men rösten lät på ett mer än de flestas personligt sätt. En sådan där särprägel som inte låter sig kategoriseras och analyseras. Bara mysigt läcker. Bara rätt. Reg hette egentligen Reginal Maurice Ball och läser vi efternamnet på svenska blir det rätt, om ni förstår vad jag menar.

Men ännu mer minns man låtarna. Nog måste man snacka klassiker när man talar om genombrottet, Chip Taylors Wild Thing. Jimi Hendrix må ha gjort den definitiva versionen, men det var Troggs som var först. Kolla in här, en video som är så mycket sextiotal det går. Scenkostymerna! Brudarna!

http://www.youtube.com/watch?v=z9DVJE_bhVU

Uppföljaren spelas inte så ofta, Presleys egna komposition, With a Girl Like you. Faktiskt gruppens enda etta i England. En låt som undertecknad har en speciell relation till. Hemma i Umeå delade jag en liten lägenhet med Håkan, en musikalisk snubbe. Två månader hyrde vi två elgitarrer med förstärkare och övade in en repertoar med 4 låtar. Atlantis försökte vi få att låta så mycket Shadows vi kunde. I Walk the Line gjorde vi om till gitarrversion med Håkan på lead. På Tages So Many Girls spelade han blockflöjt. Vi hade ett vokalnummer. Jag använder inte ordet ”sjöng” men kul hade vi med With a Girl Like you. Förmodligen är det tursamt att vi inte spelade in oss. Här en liveversion med Troggs, kanske lite bättre.

 http://www.youtube.com/watch?v=3WOdnA3TMGU

Efter den stora hiten kom några inte alltför imponerande låtar. Men 1968 var de tillbaka med ännu en Presley-låt som 1994 skulle bli en gigantisk hit med Wet Wet Wet sedan den spelats i filmen Fyra bröllop och en begravning. Reg fick en rejäl slant på äldre dagar. Inget ont om Wet Wet Wets version men idag är det bara originalet som gäller. Om du lyssnar finner du att här är produktionen bra mycket elegantare men det är fortfarande lika mycket Troggs.

 http://www.youtube.com/watch?v=m_HnBac5jWs 

Gruppen upplöstes 1969 men återbildades snart utan att göra comeback på listorna. De fick mycket publicitet när de 1991 spelade in en LP tillsammans med medlemmar i REM. Nu är det hur som helst slut men vi glömmer inte Troggs.

 Per


Först Boken om Tages sedan Boxen om Tages….

 

För ett par veckor sedan recenserade jag Boken om Tages här på bloggen. Detta fick mig att på allvar lyssna igenom den mycket prisvärda box med Tages fem album som nu finns på marknaden. Sammantaget vill rekommendera dig som tänker skaffa boxen (och det bör du göra!) att lyssna av den på samma sätt som jag. En skön fåtölj, en bra läslampa, Boken om Tages i knät och plattorna i tur och ordning på stereon. Och kanske en droppe Laphroaig inom räckhåll för hälsans och välbefinnandets skull.

Jag ska ta plattorna en i taget och återkommer längre fram med resten och börjar med Tages första och självbetitlade album.

Tagarna gav i svallet efter succén med "Sleep little girl" vinsterna i popbandstävlingar och en numera etablerad popularitet som popidoler, ut LP:n "Tages" spelades in i oktober –65 för att kunna ges ut i julruschen och inspelningen gjordes á la Beatles första LP, under kort tid och med mycket material live direkt i studion. Anders Henriksson, Tagarnas egen George Martin producerade. Låtvalet bestod av standards från både R&B-scenen ("Dimples", "I got my Mojo working) och pop-scenen ("Stand by me", "Cathys clown") och bara två egna låtar ("Sleep little girl" och "The one for you").

Jag var och är inte imponerad. Eller rättare sagt det är inget fel på det instrumentala. Killarna förvaltar väl erfarenheterna från många spelningar, men det som stör är främst  låtvalet och produktionen.

Först låtvalet som spretar betänkligt. I Boken om Tages skriver man om de tydliga r&b-influenserna på skivan och det stämmer väl i den meningen att man valt r&b-låtar, men att påstå att det rör sig om någon slags tolkning av denna musikstil är nog att överdriva gruppens förmåga vid denna tidpunkt. Killarna i Tages var vid inspelningen i artonårsåldern och hade sina rötter i den rena popen och att kräva att de skulle kunna lämna några självständig bidrag till tolkningen av John Lee Hooker´s, Muddy Waters´ eller James Brown´s musik var nog att kräva för mycket. Och mycket riktigt är poplåtarna betydligt tightare än experimenten med r&b.

Produktionen då? Ja, Anders "Henkan" Henriksson är ju nästan mytisk som producent av svensk pop, men detta är väl inte juvelen i kronan för hans del. Det är väl också oklart i vilken utsträckning han verkligen hade helhetsansvaret för produktionen. Albumet präglas av ett lustfyllt ösande med eko och konstiga ljudbilder. En ommixning hade kunnat göra underverk.

Men för att ta låtarna en i taget.

1. Bloodhound. De har hämtat inspiration från Downliners sect´s version och – av någon anledning – dränkt inspelningen i eko och placerat sången så det låter som denne (Tommy Blom) sjunger i en konservburk. Klart överproducerad och Downliners´version är betydligt mer avskalad och träffsäker.

 http://www.youtube.com/watch?v=od-6O-Bc6oI

2. Everybody loves a lover. Dyster, närmast dystopisk, tolkning av en glad schlagerlåt.

3. Dimples. Hookers låt behandlas varsamt rent instrumentalt. Sångaren hörs knappt och det gör inget trots att det är bandets bäste sångare som framför.

4. I got my mojo workin´. En av de bäst producerade låtarna men av någon anledning så väljer man ett styltigt och hackigt framförande.

5. Naggin. I Boken om Tages citeras en bandmedlem som säger att vid inspelningen kände de sig som svarta bluesartister. Det hörs inte.

6. Sleep little girl. Det enkla är det möjliga. Och här är Tages mästare vid denna tidpunkt. Sleep är en klassiker i svensk pophistoria.

7. The one for you. Det andra egna bidraget till plattan. Danne Larsson är upphovsman. Lite ruffligare låt och lite rörig men ändå frisk och fräsch med lite Kinks-inspiration?  Växer vid flera genomspelningar.

8. Seventh son. Willie Dixons hit förvaltas väl av tagarna med återigen är ljudbilden knepig med Tommy i ett annat rum (?) vilket å andra sidan ger det friska gitarrspelet en huvudroll.

9. I´ll go crazy. James Brown. Tungfotad tolkning där sångarna förgäves försöker ropa över instrumenten. Vita medleklasspojkar tolkar James Brown – sällan lyckat.

10. Cathy´s clown. En pärla från bröderna Everly´s katalog. Här är Tagarna på mammas gata och återigen ligger sången så långt bak i ljudbilden så den kunde komma från grannstudion. Men Freddie bankar och bankar…

11. Doctor feel good.  Danne ryter fram texten i förhoppningen att få ett "svart" sound? Hjälper inte.

14. Stand by me. Återigen en standard. Efter "Sleep" det absolut bästa spåret rent musikaliskt. Tommys röst nedtonad vilket låten vinner på.

Sammantaget en LP som hade kunnat bli mycket bättre om man haft en mer återhållsam syn på eko och andra effekter. Henkan skulle bli bra mycket bättre redan på nästa LP som jag återkommer till.

Det är en återkommande tanke att det bara var taskigt management och otur som gjorde att Tages inte fick ett stort internationellt genombrott. Jag delar inte den uppfattningen. Tages saknar en väsentlig del för något sådant – en karismatisk sångare. Tommy förblir svagheten i Tages och inte ens Göran, som är bandets bäste sångare, räcker till.

Jag återkommer till resten av boxens innehåll.

Lars

     

 

 

 

 
 

RSS 2.0