Dags för svensk ståltrådsmusik! (Gästinlägg)

 
 
En stor del av min tid som skribent i Västerbottens-Kuriren delade jag med vännerna Staffan Westfahl och Anders Lundqvist. När Staffan den 6 februari publicerade en text på Facebook  insåg jag att den passar ju utmärkt i denna spalt. Ett märgfullt inlägg om Kirunabandet Shanes som här, inklusive hans länkval, återges med  hans tillstånd. Ordet alltså till Staffan:

 

Kan inte låta bli att ständigt förundra mig över tiden när elgitarren och högaffeln ingick i heligt förbund! Vi pratar sent 50- och ända in på halva 60-talet. Lång tid, å samtidigt som Jay Epaes Putti-putti sparkades ut med badvattnet till förmån för The Beatles å annat som ingick i den musikaliska bladvändningen.

 

Lika förbaskat fortsatte svenska elgitarrgrupper som om inget hänt! Medan förebilderna Ventures i USA och Shadows i Storbritannien fick nya låtar serverade fanns inga låtskrivare av instrumental musik i Sverige. Så det blev gamla skillingtryck å liknande som avverkades på strängarna. Som Gamla spinnrocken med Spotnicks i extravaganta framtidsriktiga rymddräkter, eller Alpens ros med Violents i snitsiga scenkostymer som mest av allt liknade en parkerad Studebaker. Ett band som skilde sig något åt från övriga var Tigers från Norrköping som var så modiga att de spelade in nästan nyskrivna Plättlaggen, sammanfogad av Thore Skogman.

 

Fanns då ingen ljusning? Jodå, och som vanligt kom ljuset från norr. The Shanes från Tuolluvaara. När skivbolaget ville att de skulle ha på sig samiska klädattiraljer för fotografering till första 45:an, Gunfight saloon, då vägrade Shanes och hänvisade till att inte var samer. De var ju gruvarbetargrabbar!

 

Dessutom skrev Shanes själva sina låtar. Lika snitsigt som de utländska instrumentalmusikkompositörerna satte de ihop låtarna! Inte en enda nostalgisk dragning till skillingtryck förmärktes här. Vilka begåvningar!

 

Att The Shanes senare lyckades omformera sig till beatgrupp, rytm'n'bluesgrupp, popband och senare dansorkester talar för att de borde varit här för att stanna. Men det vete fasen. Finns de i dag? Med fler än Tommy Wåhlberg från originaluppsättningen?

 

Här kan den envetne läsaren finna bevis för vad jag hävdar. Fast jag måste ju medge att inledningsbilden till singeln med Panthers från Ljusdal är magnifik. Så såg det ut när medeltidsmöblemang korsades med det kalla-krigs-spartanska och TV-ålder.

 

Spotnicks The old spinning wheel

https://www.youtube.com/watch?v=EEH2PtTQxlI

 

Kors på Idas grav ( Cross at Idas grave ) - The Violents

https://www.youtube.com/watch?v=8rXA1IYS-fc

 

The Tigers - Plättlaggen

https://www.youtube.com/watch?v=vjyUPf4Pjpk

 

The Panthers - Kvantingen

https://www.youtube.com/watch?v=wwEyrxRB-Cw

 

Och så den i Kiruna hemvävda:The Shanes - The Pistolero

https://www.youtube.com/watch?v=k9fP2i9KVQc

 

Så långt Staffan Westfahls facebookinlägg. Jag tänker på ordet ”Tonårspojkrumskänsla” som beskrivning av The Shanes instrumentala låtar. Ljudet känns lite smått amatörmässigt. Kompgitarr-bas-trummor är inte märkvärdiga. Men maken till ung spelglädje får man leta länge efter! Stellan Berggren spelar suveränt och – framförallt – deras topplåtar är verkligen TOPP. Det är snart 60 år sedan Gunfight Saloon. Den kommer att hålla minst lika länge till.

 

(491) The Shanes - Gunfight Saloon - YouTube

 

Stort TACK, Staffan, för ett  snyggt Inlägg om en oförglömlig del av svensk populärmusikhistoria och för att vi på bloggen fick använda det!

 

Per


Några ord om en nästan glömd musik-genre.

Över åren har jag då och då i bloggen nosat lite kring de rottrådar som ledde fram till det vi gemenligen kallar pop. Olika grupper och artister har påverkats i olika hög grad av vissa rötter. Känt är väl att Rolling Stones vurmade för bluesen och Pretty Things gjorde sin version av r&b. Dylan utvecklade folkmusiken, Kinks adderad en droppe Music Hall i många låtar och schlagerdrottningar som Connie Francis beredde vägen för många kvinnliga artister. En musikstil som kanske inte lämnade lika tydliga avtryck men som ändå hade en stor betydelse, inte minst för de brittiska banden, var skifflen. En lite bortglömd rottråd, men glöm inte att sådana storheter som Beatles började som skifflegrupper.

 

Musikstilen uppfanns och fick fäste i den engelska arbetarklassen. Instrumenten var inte sällan hemmagjorda. En ensträngad ståbas gick lätt att konstruera med en sopkvast, en låda och en gitarrsträng, men sättningen bland proffsen var ukulele, gitarr eller banjo, kontrabas och tvättbräda. Stilen var skumpig och texterna inte sällan humoristiska eller ironiska. Mest känd i Sverige är Lonnie Donegan. Låten är faktiskt inspelad första gången redan 1924. Dock icke med Lonnie förstås. Men här är det Lonnie med den eviga frågan.

 

https://www.youtube.com/watch?v=x6bFTVi0hHs

 

Mindre kända här är väl nyligen bortgångna Hylda Sims och gruppen City Ramblers, men Hylda var en skiffle-ikon. Hon växte upp under knapra förhållanden på engelska landsbygden i en husvagn från vilken hennes föräldrar sålde hemgjorda huskurer. Hennes far var med att grunda det engelska kommunistpartiet och själv var hon också medlem. Här sjunger hon om hur det är att demonstrera och strejka.

 

https://www.youtube.com/watch?v=rhIIxbBTm8U

 

I Sverige då? Jodå, under senare hälften av femtiotalet och framåt så bildades det skifflegrupper. Tages började som en sådan och Robban Broberg hade ett från början rent påhittat skiffle-band. Skumpiga Chilos från Solna tillhörde också, på den tiden, de mer kända.

 

https://www.youtube.com/watch?v=J1SX2adanT4

 

Mycket av skifflen är av gammalt datum. Denna låt skrevs troligen redan i början av 1900-talet och blev, i en mjukare tolkning, en hit för Peter, Paul and Mary. Intressant nog stod den länge på Quarrymens live-lista. Här är den med det klassiska och studsande svänget, med The Chas McDevitt Skiffle Group.  

 

https://www.youtube.com/watch?v=KKHDc4G-HEA

 

Lars

 

 

      


Härliga vinter!

Bildresultat för Bild snögubbe

Som någon läsare vet är undertecknad född och uppväxt i Umeå. Redan i tonåren tyckte jag att de korta vårarna där uppe var trista. Varje år förklarade TV-redaktionen från Stockholm redan tidigt i mars månad att våren var här, något som snöhögarna utanför fönstret tyst men bestämt förnekade.

 

I Uppsala fick jag de saknade vårupplevelserna. Skönt. Men samtidigt försvann ju vintrarna! De kunde gå hela år utan att skidorna kommit på en enda gång. Julafton med gräsmattan grön. Hemskt!

 

Så underbart att år 2021 mitt i allt pandemielände har bjudit på en riktigt sann och skön vinter. Snart nästan en hel månad. Flera minusgrader sedan ett par veckor när detta skrives och ett fint och skinande vitt snötäcke.

 

Vad finns det för låtar om vintern? Nja, knappast några alls när jag forskar lite i saken. Den första som kom upp i huvudet var Simon and Garfunkels – Hazy Shade of Winter. En av låtarna som gör LPn Bookends till deras allra bästa. Ingen större hit när den singelsläpptes. Förklaringen jag ser är enkel: Den var alldeles för bra!

 

(469) Simon & Garfunkel - A Hazy Shade Of Winter - YouTube

 

The Doors fyra medlemmar hade en rikare musikalisk bakgrund än nästan alla andra band på sextiotalet. De kunde leverera andra rytmer och arrangemang än de flesta. Deras LP-skivor kommer att hålla länge och innehåller många spännande fynd att återvända till. Ett sådant är den mysiga Wintertime Love på LPn Waiting for the sun.

 

(469) Wintertime Love (2018 Remaster) - YouTube

 

Moody Blues blev snabbt en av mina främsta favoriter när de kom (Se mitt inlägg ”jag älskar..” juni 2010). 1967 ersattes Denny Laine av Justin Haywood som sångare och den tidigare lite soultuffa stilen övergick till en mjukare, mer symfonisk pop. 1967-72 kom sju LP som ännu har en framstående plats i samlingen. Gruppen har fortsatt långt efter det att även jag själv slutade följa dom. 2003 släppte dom en LP som hette ”December”. Där finns fina A winters tale.

 

(469) The Moody Blues - A Winter's Tale - YouTube

 

Four Seasons är ännu en konstellation man lite småskäms för att vi inte har skrivit om här. Wow! så många sköna hits de hade! Efter att ha legat lågt några år gjorde gruppen comeback 1975 med ett fräscht album och hitlåten December 1963 (Oh, what a Night). Hör den officiella videon. Här kan vi snacka 70-tal!

 

(469) Frankie Valli & The Four Seasons - December, 1963 (Oh, What a Night) (Official Music Video) - YouTube

 

Det var ett tag sedan vi skrev om Rolling Stones. På LPn Goats Head Soup levererar Mick, Keith o co en typisk Stones-ballad. I skuggan av min favoritlåt Wild Horses men inte alls så dum. Titeln är kort och gott Winter.

 

(469) The Rolling Stones Winter - YouTube

 

Innan vi stänger ned för detta inlägg ska så klart nämnas att vi har två artister Winter. Bröderna Johnny och Edgar. Nej, det blir ingen länk till deras musik här. De debuterade sent 60-tal men, tror det eller ej, de ligger utanför min skivsamling. Kort sagt: jag har aldrig gillat dom. Alltså blir det bara ett omnämnande, så det så!

 

Per


Alla talar (inte) svenska

 

Den svenska schlagervärlden var inte sen att surfa på den ökande populärmusikaliska musikvågen. Ett otal tolkningar, vanligen översättningar, landade på den svenska marknaden, beredda att mätta den icke engelskspråkiga delen av marknaden. Sivan, Ann-Louise Hanson, Gunnar Wiklund och många, många andra var beredda att ta sig an den inte så lite lönsamma cover-marknaden.

Something stupid är nog mest känd genom Franks och Nancys duettversion, men den skrevs och gavs ut för första gången av Carson C Parks 1966. Det är kanske för mycket att säga att Carson var ett one-hit wonder, men han nådde senare aldrig samma höjder som med den låten. Sivan kände sig manad. Riktigt rar, men utan den droppe av sälta som Frankie boy lyckades smyga in.  

 

https://www.youtube.com/watch?v=-vqCIOAXWB8

 

Anne-Louise Hanson tillhör, likt Sivan, ikonerna i svensk pop- och schlagertradition. Anne-Louise fick sitt genombrott som sångerska som tolvåring i talangjakten Flugan där hon kom tvåa. En skivinspelning var priset, men den, trots att den gavs ut (på stenkaka), satte inga tydliga spår. Det blev bättre när hon lånade från Elvis.

 

https://www.youtube.com/watch?v=wVW3SSckdW0

 

Men det var inte bara schlagerstjärnorna som kunde hämta ur cover-källan. Tages första EP var fifty-fifty eget material och covers. Frestelsen att ta sig an Leiber/Stollers Hound dog var oemotståndlig för många pop-grupper så den fanns förstås med på EP:n. Den är ett bra exempel på hur man ibland hade lite för stor respekt för låten man spelade in och som man kanske hört med sådana storheter som Big Mama Thornton och Elvis. Det blir en lite tveksam attack och därför en smula tungfotad.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Fv4JdlKeIrc

 

Ibland tänker vi inte ens på att vissa låtar är covers. Dom är så bra och vi har hört dem så ofta så vi kan helt enkelt inte tänka oss att de är inspelade av någon annan före vårt ”original”. Anita Lindblom gjorde sin cover samma år som Roy Hamiltons original kom ut och eftersom du – om du är i närheten av min ålder – redan har hennes mästerverk i huvudet så gör vi ett avsteg från inläggets princip och lyssnar på Roy istället. Jag tycker Anitas intensiva version placerar Roys i backspegeln.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Zjg42Xi65iE

 

Quartet Yep eller Hep Stars, som de senare kom att kalla sig, hade kanske sin främsta hit med denna låt som jag vet du också har i huvudet. Den närmar väl sig den kategori av låtar som vi svårligen tror är en cover. Den bara ÄR Hep Stars. Fast egentligen inte. Den är Vince Taylor´s som var den första att ge ut den på skiva, om än som B-sida. Inget hit i UK, men slog stort i de nordiska länderna. Lite Shamrocks är den också eftersom de gjorde den till en hit i Frankrike. Lite Shadows-anknytning finns här genom att i Vince´s band fanns både Brian Locking och Brian Bennet och Shamrocks tolkning låter i mina öron en smula influerad av Apache?

 

https://www.youtube.com/watch?v=VZZ0X9pkORA

 

Lars

  

  

 


RSS 2.0