Nobelpris till sextiotalsidol!

Vi på bloggen har behövt ett par veckor för att komma över glädjechocken över att vår store hjälte Bob Dylan tilldelats 2016 års Nobelpris i litteratur för att han ”skapat nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen”.

Här följer våra kommentarer. Per börjar.

 Jag måste medge att mitt jubel inte är fullständigt. Att jag inte kan tillräckligt om modern litteratur för att jämföra Dylan med konkurrenter om världens finaste pris gör inget. Som rocknörd har man alltid insett att ens kulturella synfält är begränsat.

 Men det svider faktiskt LITE att tänka på att nu är väl ändå den sista lilla unsen av det som för oss tonåringar för femtio år sedan kändes lite grann som ett UPPROR slutgiltigt raderat. När vi instämde i hans ord till föräldragenerationen att ”your old road is rapidly agin”, då ville vi att de äldre skulle fnysa åt det. Det var ju VÅR musik.

 Men, precis som barden Bob visste, så har tiderna ändrats och nu när musiken inte längre är en generationsmarkör så känns priset som ett korrekt, om än kanske lite väl sent, erkännande av en lysande konstnärsgärning. Till en person som är rockhistoriens tredje största namn efter Beatles och Elvis. Bob Dylan fick folkmusik och popmusik att bli ett. Men framförallt intellektualiserade han ungdomsmusiken genom att lyfta texten från ”Be bob a lula” till att innehålla genomtänkta, briljant formulerade budskap. När rocken fick en lyriker på Bob Dylans nivå var det bara för vuxenvärlden att kapitulera.

 Bob Dylans gärning är omfattande och den höga nivån har hållits hela vägen även om det blivit lite glesare mellan höjdpunkterna med åren. Här finn inte plats att gå djupare i analysen men en Dylantext måste innehålla ett citat. Min favoritvers är den sista i ”Masters of War”. I 8 verser går han till ursinnig attack mot krigsindustrin och avslutar med

 

And one day you´ll die. I hope it´ll be soon

I will follow your casket in the pale afternoon

And I will watch while your lowered til´ your death bed

And I will stand over your grave until I´m sure that you´re dead

 

Inget att tillägga. Det brukar inte vara så när Nobelpristagaren sagt sitt.

 https://www.youtube.com/watch?v=exm7FN-t3PY

 När detta skrivs har Bob inte tackat ja till priset, ja inte ens reagerat officiellt. Nu börjar en debatt om att han är arrogant. Någonstans inom mig ropar en tonåring ”Hurra!”. Tyck vad ni vill, jag tycker faktiskt att det är lite läckert. Rock ´n´roll!!!!

 Per

 Jag satt på en bar i Miami när nyheten drabbade mig genom en nyhetsflash. Jag höll på att sätta Margaritan i halsen av pur förvåning. Visserligen har både Per och jag närt en förhoppning om detta erkännande för Dylan, men jag vågar påstå att vi inte hållit andan. Kritiken mot beslutet lät inte heller vänta på sig. Framför allt tycks man ha skjutit in sig på att han är en ”vissångare”, men då har man inte förstått vare sig Dylan eller kommittén. Såhär:

 Det som en gång fick mig att älska Dylan var musiken lika mycket som texten. Kanske till och med mer musiken. Först senare har jag förstått djupet i många av hans texter. När man bedömer Dylan som poet så får man emellertid inte förledas att bara lyssna till hans egna tonsättningar av sina dikter, de måste läsas. Ibland är det nämligen så, menar jag, att musiken skymmer poesin i texterna och för oss som inte har engelskan som förstaspråk har hans egna framföranden inte alltid präglats av tydlig diktion, för att använda ett understatement. Så till tvivlaren säger jag – läs texterna. De finns utgivna i flera varianter. Du kan komma att upptäcka en ny sida och en betydligt djupare sådan hos hans sångtexter.

 Per och jag har ett antal gånger här i bloggen propagerat för att Dylan ska få Nobelpriset. Vi utgår från att vår argumentation har påverkat kommittén och tar därför åt oss en del av äran.

 Om Dylan kommer till Stockholm eller ens accepterar priset återstår att se. Den mannen är oberäknelig som en riksdagspolitiker. Jag blev för egen del mäkta förvånad över att han tog emot det töntiga Polarpriset, men såg också hur plågad han var av evenemanget. Så – vi får se.

 Jag måste förstås också ge ett exempel på vad jag tycker representerar hans genialitet. Det får bli från ”Ballad of a thin man” och strofen har också direkt bäring på situationen i Sverige just nu.

 ”You know something is happening here, but you don´t know what it is, do you Mr Jones?”

 https://www.youtube.com/watch?v=hC4r3QFnmQ8

 Lars

       

 

 




Popåret 1967 del 2 - singlarna

I mitt förra inlägg redogjorde jag för album som satte sin prägel på året och följaktligen ska vi nu titta på singlarna som bidrog till att året blev så stort som det blev. ”Penny lane/Strawberry fields forever”, världens bästa singel, nämnde jag tidigare. Här kommer några av de övriga.

Året inleddes storartat med Monkees ”I´m a beliver”, Neil Diamonds geniala trudelutt. Tidigt kom också ”Mellow Yellow” med Donovan och Tages bästa – ”Miss MacBaren”. Mitt val från inledningen av året blir The Whos ”Happy Jack” som var en ovanligt gladlynt Who-låt.

https://www.youtube.com/watch?v=TlFU5A3UMgc

Den svenska popscenen hade också ett gott år. Shanes släppte ”Chris craft no 9” och Faboulus Four hade fler fina coverhits som exempelvis ”Rythm of the rain” och ”Don´t go out into the rain”. Tages gav också ut ”Treat her like a lady” och Janglers hade framgångar med ”Juliet” och ”Bird´s ey view of you, Clabbes smarta rockballad. En av de största svenska hitsen 1967 blev Tom & Mick med ”Somebodys taken Maria away” där en av landets bästa röster visade prov på vad han kunde.

 https://www.youtube.com/watch?v=sX4B4Ir8Clk

Kinks var förstås också med detta år med ”Dead end street” och ”Death of a clown” (även om den sistnämnda var Daves) och Small faces med en av deras största, Itchicoo park”. Dave Masons låt ”Hole in mys shoe” rusade på listorna med Traffic med Stevie Winwood och den gav en ny dimension till begreppet psykedelisk musik.

https://www.youtube.com/watch?v=a77yHpjdUtU

Jimi Hendrix var aktiv detta år. Debutalbum och flera singlar och besök i Sverige. Jag såg honom själv på Liseberg där han slet sönder (på ett trevligt sätt) septemberkvällen med ”Foxy Lady” och ”Hey Joe”. Bob Dylan sa när han hörde Jimis tolkning av ”All along the wtachtower” att det var på dennes sätt den borde göras. Jag är böjd att hålla med.

https://www.youtube.com/watch?v=TLV4_xaYynY

Beatles gjorde ytterligare en singel som kom att rusa runt på världens topplistor när uppskattningsvis 400 miljoner människor såg dem i direktsändning den 25 maj i programmet ”Our world”. Kören gick inte av för hackor: Mick Jagger, Keith Richards, Marianne Faithful, Erik Clapton och Mike McGear med flera. Låten är genial, inte på grund av att den är komplex, utan så enkel. Budskapet kan vi väl också sympatisera med?

 https://www.youtube.com/watch?v=t5ze_e4R9QY

Rolling stones gjorde senare ett försök i samma genre som inte alls var dåligt, även om ”Let´s spend the night together” och ”Ruby Tuesday” var betydligt bättre. Men såhär låter deras mörka version av allt vi behöver är kärlek med en neddrogad Brian i närbild.

 https://www.youtube.com/watch?v=klTw94kTstg

Slutligen. En av världens mest mystiska eller rent av mytiska singlar. En fantastisk låt! Den förtjänar ett eget blogginlägg men här ska bara sägas att den inte bara förde gott med sig utan bar också i sitt sköte en mer än trettioårig upphovsrättslig strid. Men vi måste väl lyssna på den. Igen. Och igen.

https://www.youtube.com/watch?v=Mb3iPP-tHdA

Om du tycker att jag utelämnat mycket viktigt och betydelsefullt så har du rätt. Mitt råd blir då – Köp boken.

Lars

 

 

Ny Beatles-platta!

Bildresultat för beatles live at hollywood bowl bild

Just när detta inlägg ska publiceras får vi veta att 2016 års Nobelpristagare i litteratur heter BOB DYLAN. Lars o jag tar av oss hatten för en sann hjälte! Med detta sagt, till veckans blogginlägg:

 

Nu kan vi, äntligen, njuta av CD-utgåvan av Beatles enda officiella live-LP, Live at Hollywood Bowl. När den släpptes 1977 blev det inte så mycket väsen. Det hände mycket inom musiken med Bowie, punken och annat och av Beatlarna själva var det bara Paul som märktes vid den tiden. Att LPn hade ett oinspirerande omslag, två konsertbiljetter mot beige bakgrund, gjorde inte saken bättre.

 

Dessutom är det ett tragiskt faktum att skivan inte alls lät något vidare, ljudtekniskt. Sjuttiotalets teknik klarade inte att rensa bort det intensiva skrikande som dominerade konserten från före första till efter sista tonen som spelades.

 

För en Beatles-konsert var inte en konstnärlig upplevelse i första hand. Det var framförallt den unga publikens möte med de idoler de inte bara beundrade utan älskade intensivt. För de flesta var det första gången. Klart att entusiasmen var på topp!

 

LPn hade 13 låtar från två konserter, 23 augusti 1964 och 30 augusti året därpå. Att den inte återutgivits på CD kan vi förstå, att höra det dåliga ljudet med tidigare CD-kvalite hade inte känts rätt.

 

Men nu, år 2016, har tekniken gjort framsteg och Georg Martins son Giles har ännu en gång gjort underverk med Beatlesmaterial. Resultatet är en snyggt förpackad skiva med de 13 låtarna kompletterade av ytterligare fyra. Serverade i ett omslag som innehåller pressklipp, snygga bilder som väl fångar stämningen runt gruppen och en välskriven presentationstext.

 

Ljudet har förbättrats rejält, skriken tonats ned och framförallt sången kommer fram bra. Redan i andra spåret ger Paul allt i She´s a Woman. Världstopp direkt men frågan är om inte John toppar honom i efterföljande Dizzy miss Lizzy, klart tyngre än i studioversionen. Otroligt är ordet. Även George och Ringo satsar allt i sina nummer.

 

Den enorma energin lyfter även det instrumentala. Visst noterar man småmissar men trycket från bas och trummor är konstant och tempot ofta högre än i studion. George hinner också med ett par extra grejer i sina solon. Ringos driv i trumspelet är suveränt. Detta är fyra musiker som spelar på högsta nivå.

 

Lägg till det de korta, perfekta introduktionerna de John och Paul turas om att göra till låtarna. Grabbarna visste hur man tar sin publik!

 

Bilden av Beatles som ett klart sämre live-band än the Who, Rolling Stones, Doors och några fler kommer kanske inte att försvinna. Men den är inte rättvis. Beatles framförde förvisso sina nummer påfallande lika studioversionerna men det var ju det publiken förväntade sig. Men de gjorde det med en energi och skicklighet som man bara kan beundra. Live at Hollywood visar en kvartett i världstopp även på scenen.

 

 Här ett par klipp från YouTube från Hollywood Bowl. Inte från skivan dock. Sämre ljudkvalité men ni hör att gruppen kan. Först Johns intensiva Dizzy miss Lizzy

 https://www.youtube.com/watch?v=sU4yTCtrqmI 

Att här länka till andra inspelningar känns fel men You Tube kan inte gärna ha en färsk Beatles-platta upplagd. Men lyssna på Rings Boys här ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=h2t9DIh4kMA 

 

Men Beatles var ju mycket mer än sin musik. CD-omslaget citerar George Martin:

 ”Those of us who were lucky enough to be present at a live Beatles concert….will know how amazing, how unique these performances were. It was not just the voice of the Beatles. It was the expression of the young people of the world!

Per


Popåret 1967 del 1 album.

Jag har ett antal böcker som beskriver sextiotalets popscen ur olika perspektiv. Biografier, memoarer, populärhistoria, statistik och rätt mycket av allt det som skrivits om Beatles. Förvånansvärt mycket är välskrivet och initierat även om man ibland får forska efter sanningen bland sinsemellan motstående påståenden. Men det är ju också en del av charmen. Ett par favoriter är Hans Sidéns bok ”60-talspop i Göteborg” och Bill Wymans tegelsten ”Stone alone”. Men nu har jag fått ett tillskott som jag redan känner att jag kommer att återkomma till många gånger – ”Popåret 1967” av Rolf Hammarlund och Peter Torsén. Så låt mig redan här rekommendera dig att införskaffa den.

Boken är av format coffe-table book och innehåller styva 250 sidor, rikligt illustrerad och med intervjuer och randanmärkningar av dem som var med. Den blandar ogenerat och charmigt stort som smått men baserar sig i huvudsak på en kronologi som samtidigt gör den till något av ett uppslagsverk med rikliga utdrag från hitlistor världen runt. Kul är också faksimiler från tidningar och tidskrifter och att den ger en historisk ram med nedslag i dåtida reklam och populärkultur. Lite TV-historia får vi oss också till livs från det aktuella året. Och den luktar sådär gott som bara en nytryckt bok med spännande innehåll kan göra. Som årets nya lagbok, ungefär. 

Författarna anger i förordet att ”1967 var ett fantastiskt år i pophistorien. Ett år så unikt att vi måste dokumentera det i skrift på något vis”. Det är lätt att säga att det ena eller andra popåret på sextiotalet var det mest fantastiska eller mest unika. Ofta är ju ett sådant påstående antingen grundat i ren statistik eller smak, men jag ska inte neka till att jag i viss utsträckning häller med författarna. 1967 års popmusik innehöll en stor spännvidd och många ikoniska album och singlar kom till under året. Det blev också en brytningstid mellan gladpop, Beatles innovativa ”Rubber soul” och ”Revolver” och den på allvar experimentella och psykedeliska musiken.

Några album måste nämnas. The Doors självbetitlade debutalbum, Mamas and Papas ”Mamas an Papas deliver” är kanske deras bästa och ”Velvet underground & Nico” som är ett av världens bästa album. Dylan spelade in källarbanden detta år. Jimi Hendrix debuterade med ”Are you experienced” och den lite mer psykedeliske kunde glädja sig åt ”Aboslutely free” med Zappa och uppfinningarnas moder. Årets – och decenniets kanske århundradets – Lp dök också upp. Jag behöver inte ens nämna namnet. Rolling stones gav också ut ett av sina bästa album, ”Flowers” och ett av de coolaste soulalbumen såg dagens ljus, ”The sound of Wilson Picket” och Pink Floyd debuterade med ”The piper at the Gates of dawn” (Pink har aldrig rört vid mitt hjärta men måste nämnas) och ett märkligt album som blev film – Arlo Guthries ”Alice´s restaurant”. Beach boys ”Smiley smile” med dess egenartade historia dök upp och den lite bortglömda ”Disraeli Gears” med Cream. På den svenska albumscenen kom Tages ”Studio”och året slutade med ”Magical mystery tour”, ”Their Satanic Majestes request”, ”John Wesley Hardin” och ”The who sell ot”. Puh. Puh! Inte dåligt, vad? Ändå är fler LP utelämnade av ren platsbrist.

Vi måste också titta på några singelsläpp som bidrog till att göra 1967 till det stora popår det blev även om singlarna ska få ett eget blogginlägg.

Världens bästa singel ”Penny Lane/Strawberry fields forever” vände upp och ned på vad många trodde en singel kunde vara.  

 https://www.youtube.com/watch?v=S-rB0pHI9fU

Men detta får jag återkomma till så att mitt inlägg denna gång inte blir alltför långt. Jag avslutar med en singel som kanske inte tillhör de märkligaste men som jag personligen fastnade för. Lite struttiga Kinks är väl lämpligt att avsluta med?

https://www.youtube.com/watch?v=EBGCKR4uIu0

Vi hörs

Lars

PS 1967 var jag på språkresa i Torquay och London. Där bjöds, förutom förbättrade språkkunskaper, på det mesta av det goda livet har att erbjuda. Den låt som blev mitt soundtrack till den resan var inte från -67 utan kom redan två år tidigare, men var fortfarande otroligt populär. Varje klubb, varje pub, varje Jukebox var ett hem för låten. Man kände sig levande så den får slinka med. DS

https://www.youtube.com/watch?v=m08Zgodxd_Q

 

 

 

 

RSS 2.0