Bloggen tre år - Best of

Detta blogginlägg är en hyllning till Mariska. Jag repriserar det gärna.

Saker och ting tar slut. Nya börjar. Decennier tar slut. Folk dör. När 1969 oundvikligen talade om för oss att ett decennium var slut brydde vi oss inte. Sjuttiotalet skulle ju komma. Och det gjorde det. Med progg, hårdrock och annat. Som sedan blev punk och disco och annat. Men sextiotalet var definitivt över. Och det slutade inte med Beatles sista plattor eller någon mytisk takspelning. Det slutade med en fantastisk låt framfört av en fantastisk grupp som bara hade en egentlig hit – ett one hit wonder. Sångerskan rörde aldrig en cigarett, drack alkohol eller pysslade med droger. Vid hennes första möte med de övriga – manliga – bandmedlemmarna såg hon dem i ögonen i tur och ordning och sa: "Ni ska inte inbilla er att det blir nåt sex". Helhylletjej, alltså. Med skinn på näsan. Med de vackraste ögon man bara kunde tänka sig. Alltid i sin stora peruk. Påminde lite om Nico i Velvet underground. Fast med sångröst, om du förstår vad jag menar. Låten som blev gruppens stora hit har jag alltid tänkt mig som handlandes om henne. Farlig skönhet. Hon dog i cancer den 2 december 2006. Få känner hennes namn, nästan alla har hört henne sjunga. Mariska Veres heter hon. Hon förtjänar att minnas.

Mariska hade både romskt, tyskt och franskt påbrå. Hennes sångkarriär inleddes i gruppen Les Mysteres 1963 och via ett otal andra band hamnade hon slutligen i Shocking Blue. 1968. Robbie van Leeuwen, gitarrist och sångare i gruppen skrev låten – Venus. And the rest is history. Vem vet hur många covers det har gjorts? Bananaramas är kanske den mest kända. Den toppade top 100 i USA 1986. Otroligt nog – usel cover.

Venus förenade i sig mycket av det som var sextiotalets musiksjäl. Magi med få ackord. Den bygger egentligen bara på Em och A. Enkelt alltså, men med ett inledande B sus 4 (tror jag) som ger djup, Texten på gränsen mellan det banala och det psykedeliska. Ett tight band med en rullande gitarr och en stödjande bas. Och så Mariska. Som inte bara låter som en inkarnation av flera av sextiotalets popsångerskor, inte minst Julie Driscol, Dusty Springfield och – som sagt – Nico Och hon – och nu får alla politiskt korrekta feminister ursäkta mig hon ser också ut så. Snygg, cool och sexig (ber om ursäkt igen).

Venus och Mariska är en vacker och värdig slutpunkt på det mest fantastiska musikdecennium världen sett. Sextiotalet är sedan länge slut och Mariska är död. Det är definitivt. Men vår blogg fortsätter. Om en vecka skall Per skriva om…. tja, titta in så får du se. Men visst måste vi först lyssna på Mariska?. Man tröttnar ju aldrig.

http://www.youtube.com/watch?v=U2DBcbZc3ck

 

Vi ses.

Lars


Bloggen 3 år/the best of: 1967, skiljelinjen

Det var i maj 2009 som vi startade denna blogg. Vi tänker uppmärksamma vårt jubileum med att då och då under sommaren repricera några av de tidigare inläggen. Texter som vi kort sagt tycker förtjänar att läsas en gång till. Vi närmar oss det 200e inlägget och det är inte att begära att du som läser ska gräva så djupt i vårt arkiv.

Jag inleder med att att plocka en av de inledande artiklar vi skrev där vi båda presenterade varje år på 60-talet. Att välja hyllningen till Stg Pepper - vår profilbild på Facebook - var ett ganska enkelt val!

1967, skiljelinjen

Musikvetarna Per-Erik Brolinsson och Holger Larsen - den senare numera professor - sa till mig en gång att någonstans runt 1967 går en skiljelinje i rockhistorien: Intill dess kunde diggaren följa ALLT som hände i rocken, hängde man med på radions listprogram och hörde de mest omtalade LP-skivorna så hade man koll.

Men 67 började musiken utvecklas åt flera håll. Man kunde svårligen gilla allt. En viktig förklaring ligger i att försäljningen av LP-skivor nu passerade singlarna i antal. Självklart förändras rockscenen när det inte längre är en treminuterslåt som är det viktigaste, utan skivor med 12-14 låtar, många längre än tre minuter.

En LP står som den givna symbolen för denna skiljelinje: Beatles Sgt Pepper som kom i juni. Inte ens då tyckte jag att det var gruppens bästa, men den gjorde ett intryck som ingen skiva varit i närheten av, vare sig förr eller senare. För första gången, faktiskt, tryckte man låttexterna på omslaget. Omslagsbilden var ett färgrikt kollage med figurer som grabbarna hade valt (John och Paul hade skrivit varsin lång lista, Georges lista bestod av några indiska gurus medan Ringo sagt att "jag håller med dom andra"). Inne i omslaget kunde man plocka fram dockfigurer som man kunde klippa ut. Fortfarande, efter 42 år, är det med en speciell lyster som den röda kanten sticker ut bland de andra skivorna i hyllan.

Musiken skulle likna en konsert och hade inga avstånd mellan spåren, en jobbig grej för oss som skötte grammofonarmen med handen. Om stiftet inte lyftes automatiskt kunde man höra något i innerspåret som varit föremål för många analyser under åren. Även om ingen låt kan räknas bland de fyras vassaste klassiker (Lucy in the Sky, When I´m 64 och A Day in the Life kommer dock ganska nära) så häpnar man över bredden. Här finns tuff rock, snygg myspop, vacker stråkballad, music hall och så Georges indiska låt som inte har någon genrebeteckning. Allt rikligt kryddat med fantastiska ljudeffekter.

Det har gått lång tid sedan dess men Stg Peppers lonely hearts club band framstår fortfarande som ett torn som reser sig högt i mitt i rockhistorien. Ett slags fyrtorn som leder in den dittillsvarande musiken till sig samtidigt som den visar vägen för musiken därefter. Rockmusiken hade aldrig låtit så STOR, den som fortfarande trodde att rock inte hade med "fin"kultur att göra blev tystad, samtidigt som det blev uppenbart att den kunde låta närapå hur som helst och ända vara rock, ungdomsmusik.

Stg Pepper mest uppenbara arvtagare var symfonirocken (Moody Blues gjorde Days of future pass 1967) men viktigast var att skivbolagsfolket nu vågade leta på fler ställen efter nästa genombrott. Fantasin kom loss, eller som Beatles sa: Everything is real. 

Innan sextiotalet avslutades fick vi en närapå explosion av musik.  Läs mer om den i våra kommande inlägg.

Per

 


The Marmalade

På Facebook är jag medlem i en grupp där det diskuteras musik från femtio- och sextiotalet. Väldigt kul och ofta informativt men ibland fastnar vi i diskussioner om vad som är "bra" och "dåligt". Det är ju lätt meningslöst eftersom det rör sig om en högst personlig upplevelse. Häromdagen hade någon lagt upp "I see the rain" med Marmalade, mest kända för sin cover på "Obladi..". Jag anmärkte att jag inte gillar gruppen särskilt mycket och det väckte en del reaktioner från andra som gör det. Men då slog det mig att jag inte vet särskilt mycket om gruppen så jag kollade lite.

Gruppen, som är skotsk, hade sin mest framgångsrika tid mellan 1968 och 1972 med en radda hits i UK. Och i Sverige visade det sig – jag kom bara ihåg Obladi. Gruppen bildades tidigt sextiotal under namnet Gaylords och fick sin första skivframgång 1963 med en Chubby Checker-cover. Efter spelningar i Tyskland landade de i London för klubbspelningar i mitten på sextiotalet och byggde underhand ett rykte som skickliga musiker. En udda sak är att sättningen inte hade någon kompgitarr utan Pat Fairly som börjat som kompgitarrist spelade istället på en sexsträngad bas.

1967 började de en lång sejour på legendariska Marqee Club i London och turnerade flitigt tillsammans med tidens mest kända band. 1969 blev de listetta i UK med Obladi vilket får betraktas som deras slutliga kommersiella genombrott. Därefter följde ett antal hits fram till 1972 då gruppen geld in i en period av byte av medlemmar och musikaliska motsättningar och gjorde en klassisk fade out…

Nå, jag tycker inte Marmalade tillhör några av de främsta grupperna från tidsperioden. De var långtifrån dåliga men saknar den energi och det egna sound som så ofta är karaktäristika på "bra" musik. Jag tycker de är lite sega och tungfotade och låter som ett cover-band om du förstår vad jag mear.

Men här kommer några smakprov så får du döma själv:

Lars

http://www.youtube.com/watch?v=_Kev9hhI7V8

 

http://www.youtube.com/watch?v=iE9TNG8IQNI http://www.youtube.com/watch?v=UCn61DuBrgo

 

 


Vilken jädra smäll!

Nej, inlägget ska inte handla om Jönsson-ligan utan om det här gänget:

http://www.youtube.com/watch?v=tEmB7VWh7jY


Pang på röbetan, liksom!

MC5 kom från Detroit. Gruppnamnet är en förkortning av motor city och de var fem stycken. Om någon var i centrum var det kanske sångaren Rob Tyner men gitarristerna Fred Smith och Wayne Kramer hade lika mycket i gruppens framträdande profil: Oväsendet och den ursinniga attacken.

Var dom bra? Nja, inte om ni frågar mig. Ska man bedöma det "konstnärliga" blir det kanske lite tunt.

Men det är ju inte det som är grejen. Nästan 10 år före punken visade dom en energi som fullt ut kan jämföras med Sex Pistols. Bandet hade också en politisk profil i en politiskt turbulent tid. Så här många decennier senare har vi nog glömt sextiotalets konflikter där Vietnamkriget var den stora och rejält omstridda. Vi hade en stor FNL-rörelse i vårt land men i USA fanns de hundratusentals unga grabbar som tvingades ut med vapen i hand till andra sidan Stilla havet.  

Att detta skulle skapa protester var givet och MC5 artikulerade detta mer högljutt än andra. Första LPn var en live-LP 1968. Gruppen blev snabbt omslagsbild i den inflytelserika tidningen Rolling Stone. "Rock and roll guerillas" var ett av epiteten de fick. Deras manager, John Sinclair, var en känd figur inom den amerikanska vänstern som ledare för de vita pantrarna, en stödgrupp till Black Panthers, en svart organisation som ansågs extrem. MC5 uppträdde bland annat i samband med de stora protesterna i Chicago när det demokratiska partiet hade konvent där 1968.

MC5 var del av samma rörelse vars hippies dominerade västkusten men sättet de visade det på var helt annorlunda. En förklaring till att de, liksom de andra Detroitgrupperna Mitch Ryder & the Detroit Wheels och Stooges, lät så råa har sagts vara att miljön i Detroit var genuint anti-intellektuell. Staden handlade om industri och bilförsäljning, inte om kultur och utbildning. Räddningen för den som ville något mer i Detroit var att hänge sig åt rockmusik och det rejält.

För John Sinclair var rockmusiken en del av proteströrelsen därför att den var effektiv och kul. MC5 var för honom det bästa exemplet på "organic high-energy guerilla bands who are infiltrating the popular culture and destroying millions of minds in the process"

Polisen hade så klart alla ögon på John Sinclair och fick dit honom för att ha rökt marijuana. Nya managern tonade ned den politiska profilen något men energin fanns kvar på hiten Back in the USA 1970. Men avhopp gjorde att gruppen upplöstes inte långt därefter.

När jag lyssnade på samlings-CDn med den passande titeln "The Big Bang" blev jag nästan nedlagen av den attackerande energin. Dess styrka var så påfallande att alla funderingar på om musiken var "bra" eller "dålig" blev ointressanta. Orkar du med en låt till?

http://www.youtube.com/watch?v=d1X1_fZOkLU

Ja just det, ska du vara en del av problemet eller en del av lösningen? Känn dig tillfrågad!

Per

Ett litet övertramp? Eller inte..?

Jag har då och då slirat på begreppet sextiotalspop tidigare och bland annat skrivit om Mose Allison, den fantastiske jazzpianisten. Skälet till att jag tillåter mig dessa övertramp är nog en ganska vidsynt tolkning av begreppet sextiotalspop. För vad är egentligen pop om inte populärmusik? När man betraktar utbudet i det gyllene musikdecenniet så ser man en imponerande mix av genrer. Det behöver väl inte sägas att till exempel blues, r&b, och rock alla är grenar på samma träd. Och lyfter man blicken något så ser man också vispop och – och det är min poäng – jazz. Jazzmusiken spelade stor roll för sextiotalspopens utveckling och fusion var inte ovanligt, se Manfred Mann för att at ett näraliggande exempel. Så efter detta försvarstal så vill jag kort presentera Jan Johansson, definitivt en av våra främsta musiker genom tiderna.

Jan föddes 1931 i Hälsingland och avled tragiskt i en bilolycka 1968. Bakom sig hade han då en lysande musikaliska karriär både som kompositör och musiker. Han spelade tillsammans med sådana giganter som Arne Domnérus, Georg Riedel, Egil Johanssen och Stan Getz. Folkkär blev han som kompositör till denna lilla dänga som du finner nedan:

Det finns några exempel på svenska jazzexporter och kretsen kring Rune Gustafsson och Jan som alla fick internationella framgångar. Och det förvånar inte när man hör musik som Night in Tunisia

 Men det är förstås Jazz på svenska som man i första hand tänker på i samband med Jan Johansson. Klassiska blå jazztoner som gifter sig väl med svensk folkton var väl något som ingen kunde vänta sig för Jans platta. Att den blev en succé kan inte förklaras på annat sätt än att hans moderna tolkningar av folkvisa träffade en nerv hos svenska folket (och så finns det dom som påstår att det inte finns svensk kultur).

En knepighet han hade att brottas med var tonstegen på pianot som var för stora för att klara de ursprungliga melodierna. Han mästrade denna fråga fantastisk med sina tangentglidningar som gav klaviaturen den nyans som behövdes.

Juvelen i kronan är förstås Visa från Utanmyra.

Den går rakt in i hjärtat – eller hur?

 

Lars

 

http://www.youtube.com/watch?v=5x-bUTWTTcs http://www.youtube.com/watch?v=dN74qJW6IA8 http://www.youtube.com/watch?v=LMgitKv-78I

RSS 2.0