Neil har skrivit en bok

Fredsförklaring

När det begav sig på 60-talet var det ingen av oss som tänkte en sekund på att våra idoler skulle finnas kvar i femtio år till. Ännu mindre att vi skulle läsa deras memoarer.

Men nu kommer böckerna en efter en. Bob Dylan redan för några år sedan, Ronnie Wood, Keith Richards, Ozzie. Pete Townshend lär vara på gång. Den måste man läsa!

Att undertecknad skulle kasta sig över idolen Neils Youngs bok förstår alla bloggens trogna läsare (se arkivet för juli 2010). Den finns nu på svenska med titeln ”Fredsförklaring” men jag kunde inte vänta på den utan har läst ”Waging heavy Peace – a hippie dream”.

Det är ingen traditionell memoarbok. Den börjar våren 2011 när Neil i kretsen av sin familj öppnar ett paket från Pegi, hustru sedan 1978, som innehåller ännu en svåråtkomlig pryl till den modelljärnväg som Neil älskar passionerat. En sida längre fram läser vi om när CSNY spelade in LPn American Dream 1988 varefter en av de många gamla bilar Neils samlar på presenteras. Innan första kapitlet är slut möter vi för första gången – av flera - Neils senaste projekt, Puretone, jakten på den perfekta ljudåtergivningen av musik.

Så fortsätter boken i 68 kapitel som varierar mellan 14 rader och 16 sidor. Första intrycket är onekligen förvirrande men man vänjer sig och märker att boken har några tydliga linjer.

Mest återkommande är så klart minnen från livet som artist. Många handlar om sextiotalet. Neils band i Kanada och Buffalo Springfield berörs kärleksfullt men också tiden med CSNY återkommer ofta.

Kärleksfullt är en beskrivning som gäller nästan allt Neil tar upp. Han fullkomligt öser ur sig uppskattning över kollegor i branschen, filmmakare, producenter och så vidare. På 500 sidor hinner det bli bra många. En av dom som får extra beundran är Stephen Stills, ”han är min broder”. Hans första kärlek Pam, första hustrun Susan och Carrie som födde hans första son beskrivs ömsint. För fru Pegi räcker de hyllande orden nästan inte riktigt till. Pappan beskrivs med respekt. Man förstår att relationen inte alltid var den bästa men vid begravningen 2005 grät Neil hejdlöst.

Neils kärlek till gamla bilar återkommer med personliga beskrivningar om minnen och drömmar. Han funderar på att skriva en bok om bilar. Att han gillar att åka bil långt är tydligt. Samtidigt gillar att han bygga på sina egendomar på Hawai och i Kalifornien med 3 + 5 hus.

Vi får mängder av, visserligen korta men ofta intressanta, berättelser som t ex när Neil med Bruce Palmer åkte över gränsen från Kanada och hamnade i LA där de träffade Stills och bildade Buffalo Springfield. När de skulle över gränsen sa de i tullen att de egentligen skulle till Vancouver men vägen i USA var bättre! Läsaren får mängder av minnen från scenen och om flera låtar som Ohio och Like a Hurricane. Kul läsning även om det sällan blir sensationellt. Det ska möjligen vara att han gillar att spela in när det är fullmåne!

Döden återkommer i texten. Neil berättar flera gånger om hur han tar emot dödsbud om nära vänner och sparar inte på sorguttrycken. Han berättar också öppet om sina hälsobekymmer. Redan som sexåring fick han polio och på vägen till Los Angeles 1966 sitt första epileptiska anfall. Det har inte hindrat honom från att röka harsh tämligen obegränsat. I andra kapitlet får vi veta att han helt lagt av att röka och dricka vid 66 års ålder.

För en som gillar Neil Young är detta obligatorisk läsning. Detta är hans egna ord, tankar och känslor. Han är hela tiden ärlig och öppen men blir sällan djupsinnig. Det är sådan här han är, Neil Young. Eller åtminstone var förra året när året skrevs. En 66-årings tankar och känslor. Sedan dessa har han hunnit göra ett nytt album med Crazy Horse och startar nu en turné som lär komma till Sverige.

Alltid på resa framåt, alltid på jakt efter nya vägar och utmaningar. Hur kan man annat än älska honom?

Per 


Ett brev betyder så mycket. Kanske?

 

Uppsala den 12 oktober 2012

 

Kanalchef Elle-Karin Höjeberg

P2 Sveriges Radio AB

Vi som skriver detta brev är två genuina älskare av sextiotalets populärmusik. Vi driver sedan mer än tre år tillbaka en blogg, perolarssextiotal.blogg.se och vi har tidigare gjort radioinslag i ämnet i närradio, reklamradio och senast i Radio Uppland. Vi medverkar också som föreläsare och som DJ:s i olika sammanhang. Då förstår du säkert vår passion.

Skälet till att vi besvärar dig med ett brev är att vi är säkra på att SR, likt Fafner, ruvar på en stor skatt – säkert många program, konserter och intervjuer från detta gyllene musikdecennium. Vi skulle förstås vilja att detta återigen gjordes tillgängligt för en publik som vi anar är större än man kan tro. Ett av skälen till vår tro är att när vi besöker konserter med artister från den perioden så är det långtifrån bara besökare i vår ålder - vi var tonåringar på sextiotalet bägge två - utan de fullsatta evenemangen har en åldersmässig spridning som sträcker sig långt ner i åldrarna. Musiken tycks ständigt finna ny publik. En andra sak som också pekar mot ett ökande intresse är förstås de storsäljare i bokform som exempelvis Keith Richards och Marianne Faithfuls memoarer blivit.  Intresset för dessa ikoner tycks inte dö. En tredje är den uppmärksamhet som Polarpriset röner när det tilldelas en Paul McCartney en Bob Dylan eller en Pattie Smith. Det är nog så att priset inte delas ut för senare års arbeten utan främst för den mark de bröt för länge sedan. 

P 2 har ju redan idag en spännande profil som spänner över (om vi begränsar oss till det rent musikaliska) klassisk och nutida musik över jazz till folkmusik och visa. Den musikaliska mångfalden är imponerande men vi tror att den skulle kunna bli ännu bättre om man uppmärksammade oss som saknar något återkommande program om sextiotalspop. Och, som sagt, vi tror vi är fler än man kan tro.

Vi skulle till exempel inte kunna tänka oss något bättre än att avsluta arbetsveckan med att slå på P 2 inför fredagsmyset och lyssna på en live-konsert eller ett annat program med Beatles, Manfred Mann, Kinks eller något annat klassikt band. Säkert finns också material med svensk profil. Sextiotalet var ju inte heller bara musik utan kultur, mode, film och mycket annat.

Vi inser förstås att, även om du tycker att det är en intressant idé, så kan det ta sin tid att genomföra något sådant. Vi gissar att man inte rotar i programtablåerna hur som helst. En eller ett par timmar i veckan på en fast tid skulle ändå kännas som ett spännande mål att sätta upp. Tycker vi alltså. Frågan är vilken din reaktion är? Behöver jag säga att vi är väldigt nyfikna på ditt svar.

Med vänlig hälsning

Per Davidsson  och Lars Tegelberg


De tio bästa låtarna från sextiotalet nr 8

Jag har skjutit på det här inlägget eftersom det nu blir svårare och svårare att avsluta. Ingen konst att plocka fram tio bra, men vilka ska lämnas utanför? Såhär ser listan, ännu utan inbördes ordning, ut:

”Like a rolling stone” Bob Dylan
”Honky tonk women” Rolling Stones
”The Locomotion” Little Eva
”You really got me” The Kinks
“A whiter shade of pale”, Procul Harum
“She loves you” The Beatles.
”My generation” The Who

Inte särskilt överraskande kanske. Den enda jag fått kommentarer om är Little Eva men jag håller fast vid den av skäl som jag redogjorde för när jag skrev om mitt val. Jag ska väl tillägga att jag bara tar med en låt per artist eller grupp.

Så till nummer 8. För min del är det svårt att komma förbi The Animals vars katalog av hits är, minst sagt, imponerande. De var ju ett ”coverband” men ändå nyskapande och gjorde en stor insats för de bluesartister vars låtar de spelade in. Ibland sägs det att det rörde sig om något slags parasiterande men i slutändan introducerade de bluesen för en ny europeisk (och även amerikansk) publik vilket innebär att originalartisterna som vid den tiden fallit lite i glömska, en ny popularitet.

Låten beskriver, i en kromatisk moll, det hårda liv som kunde möta en inflyttande till New Orleans. Upphovsmannen är okänd men många teorier pekar mot att den bygger på musik som de engelska invandrarna tog med sig, vilket – om så är fallet – är intressant eftersom låten då kommit från UK till USA och därefter återvänt till UK som listetta.

Låten har spelats in av otaliga artister men Animals är nog, tillsammans med Dylans, den mest kända. Det sägs att när Dylan hörde Animals version slutligen bestämde sig för att lägga den akustiska gitarren på hyllan.

Ska man säga något kritiskt om inspelningen så skulle det kunna vara att orgeln ligger för långt fram i ljudbilden och skulle ha stört en annan sångare än Eric Burdon. Men nu är det ju just Eric som är sångare vars röst är både så rå och innerlig så att inget kan störa den.

Naturligtvis ska jag ha med ”House of the rising sun” på min tio bästa lista.

http://www.youtube.com/watch?v=dpWEv9Q0XQ4

Lars


It was 50 years ago today

Jo, just precis idag. Detta inlägg publiceras den 5 oktober 2012 och den 5 oktober 1962 hände inte en utan TVÅ saker som kom att få stor betydelse inte bara för 60-talet utan, vågar jag påstå, för västerlandets kulturella utveckling alltsedan dess.
 
The Beatles släppte sin första singel, Love me do/PS I love you. Nu är det så naturligt att Beatles förekommer på denna blogg att jag här tänkte fokusera på den andra stora händelsen denna historiska dag:
 
På kvällen var det premiär för Dr No. Filmen som på svenska hette Agent 007 med rätt att döda och som lanserade James Bond, en karaktär som snart skulle bli en av filmhistoriens allra största ikoner.
 
En inte särskilt hemlig agent som i samma personlighet hanterade våldsamma fiender och vackra brukar med ofattbar skicklighet. Kombinationen sex/våld var oslagbar. James Bond kom att symbolisera den ökande sexuella friheten som p-pillret möjliggjorde men också den självständighet mot auktoriteter som också var en del av sextiotalet. En tuff kille som agerade efter eget huvud men som man alltid kunde lita på klarade sin uppgift.
 
Det var 1953 som Ian Flemming publicerade sin första bok om Bond, Casino Royal. Vi fick möta en mer känslig Bond än filmernas, en Bond som inte alls fick tjejerna så enkelt och som kunde tycka att uppdragen var jobbiga.
 
Fleming visste redan från början att hans böcker kunde passa för filmen men det dröjde till 1961 innan producenterna Albert Broccoli och Harry Saltzman skapade projektet som fortfarande lever. Den 23e filmen kommer om ett par veckor. När Sean Connory hade valts ut som Bond - det var främst Broccolis fru som gillade honom - och regissören Terence Young engagerats till första filmen skapades den karaktär som sedan dess lockat till närmare fyra miljarder biobesök över världen. Lägg till detta uthyrning av video och DVD och alla de gånger filmerna repriserats i TVns olika kanaler och vi snackar om världshistorens mest populäre, påhittade, icke tecknade figur.
 
Massor är de vackra kvinnor och mer eller mindre mentalt rubbade skurkar som passerat revy. De har besegrats - på olika sätt - av vår hjälte som alltid återvänt lika laddad i nästa film. Vi har fått spektakulära actionsscener, intensiva slagsmål och dueller och många gånger överraskats av fantasifulla tekniska hjälpmedel. Oftast serverat med en touch av ironi som hälsosamt påminnt om att allt är påhittat. 
 
Att på denna blogg glömma musiken går inte. Bondfilmerna har bjudit på snygga musikbakgrunder och häftiga titellåtar. Min favorit av Glady´s Knights License to Kill. Främst av allt har vi ändå det ursprungliga Bondtemat, filmhistoriens mest berömda signaturmelodi.
 
Självklart ska här avslutas med några lämpliga klipp. Först ut den scen som fick försäljningen av bikinis att ta fart. Många tycker att Ursula Andres fortfarande är den ultimata bondbruden.
 
http://www.youtube.com/watch?v=m3lAjyUUS1g
 
Vår hjälte har ett tufft jobb och ligger ofta illa till. Här verkar en viss kroppsdel särskilt utsatt.
 
http://www.youtube.com/watch?v=U1TmeBd9338
 
Mitt sista klipp är 11 minuter med 007 i dödlig aktion
 
http://www.youtube.com/watch?v=nhYPZcLjjcM&feature=related
 
Den 23e filmen kommer snart, missa den inte!
 
Per

RSS 2.0