Härliga vinter!

Bildresultat för Bild snögubbe

Som någon läsare vet är undertecknad född och uppväxt i Umeå. Redan i tonåren tyckte jag att de korta vårarna där uppe var trista. Varje år förklarade TV-redaktionen från Stockholm redan tidigt i mars månad att våren var här, något som snöhögarna utanför fönstret tyst men bestämt förnekade.

 

I Uppsala fick jag de saknade vårupplevelserna. Skönt. Men samtidigt försvann ju vintrarna! De kunde gå hela år utan att skidorna kommit på en enda gång. Julafton med gräsmattan grön. Hemskt!

 

Så underbart att år 2021 mitt i allt pandemielände har bjudit på en riktigt sann och skön vinter. Snart nästan en hel månad. Flera minusgrader sedan ett par veckor när detta skrives och ett fint och skinande vitt snötäcke.

 

Vad finns det för låtar om vintern? Nja, knappast några alls när jag forskar lite i saken. Den första som kom upp i huvudet var Simon and Garfunkels – Hazy Shade of Winter. En av låtarna som gör LPn Bookends till deras allra bästa. Ingen större hit när den singelsläpptes. Förklaringen jag ser är enkel: Den var alldeles för bra!

 

(469) Simon & Garfunkel - A Hazy Shade Of Winter - YouTube

 

The Doors fyra medlemmar hade en rikare musikalisk bakgrund än nästan alla andra band på sextiotalet. De kunde leverera andra rytmer och arrangemang än de flesta. Deras LP-skivor kommer att hålla länge och innehåller många spännande fynd att återvända till. Ett sådant är den mysiga Wintertime Love på LPn Waiting for the sun.

 

(469) Wintertime Love (2018 Remaster) - YouTube

 

Moody Blues blev snabbt en av mina främsta favoriter när de kom (Se mitt inlägg ”jag älskar..” juni 2010). 1967 ersattes Denny Laine av Justin Haywood som sångare och den tidigare lite soultuffa stilen övergick till en mjukare, mer symfonisk pop. 1967-72 kom sju LP som ännu har en framstående plats i samlingen. Gruppen har fortsatt långt efter det att även jag själv slutade följa dom. 2003 släppte dom en LP som hette ”December”. Där finns fina A winters tale.

 

(469) The Moody Blues - A Winter's Tale - YouTube

 

Four Seasons är ännu en konstellation man lite småskäms för att vi inte har skrivit om här. Wow! så många sköna hits de hade! Efter att ha legat lågt några år gjorde gruppen comeback 1975 med ett fräscht album och hitlåten December 1963 (Oh, what a Night). Hör den officiella videon. Här kan vi snacka 70-tal!

 

(469) Frankie Valli & The Four Seasons - December, 1963 (Oh, What a Night) (Official Music Video) - YouTube

 

Det var ett tag sedan vi skrev om Rolling Stones. På LPn Goats Head Soup levererar Mick, Keith o co en typisk Stones-ballad. I skuggan av min favoritlåt Wild Horses men inte alls så dum. Titeln är kort och gott Winter.

 

(469) The Rolling Stones Winter - YouTube

 

Innan vi stänger ned för detta inlägg ska så klart nämnas att vi har två artister Winter. Bröderna Johnny och Edgar. Nej, det blir ingen länk till deras musik här. De debuterade sent 60-tal men, tror det eller ej, de ligger utanför min skivsamling. Kort sagt: jag har aldrig gillat dom. Alltså blir det bara ett omnämnande, så det så!

 

Per


Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg

Vintern är en härlig årstid när den är som bäst med minusgrader och ett ordentligt snötäcke, så är det här uppe i Umeå.

Kul med dina fina vinterlåtar inte så lätt att hitta sådana. Det har genom åren varit mest hyllningar till andra årstider.

2021-02-13 @ 13:34:46
Postat av: Lars

Kul tema. Och oväntat. Håller med Peter om att det är lättare att hitta låtar om andra årstider. Du fixade det.

2021-02-17 @ 20:23:49
Postat av: Per

Internet är inte dumt att leta på!

2021-02-18 @ 09:07:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0